'Tomtom zet mes in navigatietak'
TomTom voert een grote reorganisatie door. Daarbij wordt het mes gezet in de tak die onder meer navigatiekastjes maakt. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf vrijdagavond na berichtgeving van RTL Z.
Volgens de zegsman wordt 20 procent van de 1000 banen bij de divisie die consumentenproducten maakt geraakt door de reorganisatie. De meerderheid van de betrokkenen is elders in het concern een andere baan aangeboden, maar 'enkele tientallen' mensen komen op straat te staan. In totaal werken ongeveer 4600 mensen bij het bedrijf.
Het bedrijf dat groot werd met navigatiekastjes voor in de auto heeft al langer moeite om die nog aan de man te brengen. De divisie consumentenproducten is goed voor ongeveer de helft van de omzet van het bedrijf, maar zag de opbrengsten in het derde kwartaal met 15 procent krimpen. Het bedrijf probeert het gat in die divisie op te vullen met nieuwe producten zoals fitnesstrackers en sportcamera's, maar dat biedt nog geen soelaas.
Naast de consumententak boekt TomTom wel successen in de automobielindustrie, waar het navigatiesoftware levert aan automakers. Ook de diensten op het gebied van wagenparkbeheer voor de zakelijke markt doen het goed.
'Tomtom zet mes in navigatietak' (Foto: BuzzT)