Formule E-rijder Felix da Costa vreest hoofdbescherming in F1
De Formule 1-coureurs die aangesloten zijn bij de Grand Prix Drivers Association hebben recent bij de FIA aangegeven dat zij graag vanaf 2017 hun hoofd beschermd willen zien. Dit zal dan waarschijnlijk niet gaan gebeuren door een volledig gesloten cockpit, maar middels het zogenaamde halo-systeem. Hierbij wordt er een veiligheidsboog langs de bovenkant van het hoofd van de rijder geplaatst, gesteund door een verticale draagstang. "Ik zie weinig technische belemmeringen," zegt GPDA-voorzitter Alexander Wurz. "We hebben in recente jaren veel zware ongevallen met hoofdverwondingen gezien. De rijders en ik hopen dan ook dat het halo-systeem snel wordt ingevoerd."
Maar niet iedereen blijkt een voorstander. Voormalig Red Bull-reserverijder Antonio Felix da Costa ziet het niet zitten. En hij mag dan niet actief zijn in de Formule 1, hij vreest dat hij er toch mee te maken zal krijgen. "Alles dat toegepast wordt in de Formule 1," stelt hij, "wordt drie, vier of vijf jaar later ook in de andere klassen ingevoerd. Ik denk dat dat ook hier het idee is: eerst de F1, daarna ook de rest." En de Portugese Formule E-rijder is er bepaald geen voorstander van. "Het is goed dat alles tegenwoordig zoveel veiliger is. Er vallen bijna geen doden meer en dat is belangrijk. Maar als een rijder wil ik dat er een element van gevaar is."
"Het is misschien niet goed om te zeggen, maar het is een hele gevaarlijke sport en dat is waarom iedere klasse maar een stuk of twintig rijders heeft en geen honderdduizend. En zo moet het ook blijven. Is een gesloten cockpit veiliger? Ja. Maar hoelang hebben we nu al een open cockpit? Ik zou willen dat ik leefde in de jaren tachtig of negentig. Toen was alles veel eenvoudiger, veel minder politiek. Het was veel meer een kwestie van: dit is de rijder, hier heb je een auto, en gaan."