Guillermo Del Toro: 'Ik maak wat ze me laten maken'
Filmmaker Guillermo del Toro (Pan's Labyrinth, Hellboy, Pacific Rim) heeft zoveel projecten op zijn bordje, dat het voor hem een kwestie is van maken wat studio's hem laten maken. Hij legde dit uit tijdens een gesprek met de internationale pers op San Diego Comic-Con.
"We zijn deur-tot-deur verkopers van verhalen. We hebben een portfolio van verhalen, en daarmee gaan we langs de deuren van de studio's en kloppen we aan," aldus Del Toro. "En als ze iets willen, dan gaan we dat maken. Je bestemming als verteller is financieel gebonden. Men denkt wel eens dat regisseurs van die almachtige gasten zijn, zittend in hun Batcave, die roepen 'geef me Sony!' of 'ik wil nu deze film maken!', maar de realiteit is veel droeviger. Het is meer 'hoe de fuck kan ik deze film gemaakt krijgen?'"
Del Toro was op Comic-Con om zijn film Crimson Peak te promoten, een 'gothic romance' over een spookhuis. ("Het is geen spookhuisfilm, het is een gothic romance."). Hij schreef het script hiervoor acht jaar geleden al, maar kreeg pas na Pacific Rim de mogelijkheid om het door te ontwikkelen tot een film. "De relatie met Legendary was toen zo goed dat ze zeiden 'wat heb je nog meer?'. Ik heb toen alles getoond en besproken en ze zeiden 'deze vinden we geweldig'." Crimson Peak is volgens Del Toro een echte Legendary-film: rustig, volwassen, grof, romantisch en vreemd.
"Normaal gesproken gaat een gothic romance over een vrouwelijk personage, die verliefd wordt op een duistere vreemdeling, met een fysieke reis naar een huis of land dat heel donker is en in het proces ontdekt ze iets over het leven of haarzelf. Mijn favoriete gothic romance is Uncle Silas, van J. Sheridan Le Fanu. Dat is echt een zieke roman. En ik wilde heel graag dat genre nemen dat voelt als iets uit het verleden: een grote productie, mooie landschappen en sets, maar het een harde kern geven. Een 'edge'. Het geweld kan iets extremer, de psychoseksuele component kan wat meer sprookjes-vreemd, de productie kan wat extremer. Dus geen normale historische weergave, maar historisch zoals je een sprookje doet. Dat is wat ik bedoel met gothic romance."
"De manier waarop ik films ontwerp is heel obsessief in de details," licht Del Toro de vormgeving van de film toe. Crimson Peak heeft een gedetailleerde wereld, maar het productieteam heeft ook een aantal visuele trucs toegepast. "Ze kunnen je opvallen, of niet, maar ze zijn er wel, zoals optische illusies. Bijvoorbeeld het meubilair: sommige meubelstukken groeien als de personages zich onbetekenend voelen. Sommige rekwisieten zijn groter als ze zich onzeker voelen, en worden kleiner als ze zich sterker voelen." Er zijn ook verborgen boodschappen in het ontwerp van de set, zoals woorden die in hout gekerfd zijn, of op het behang.
Voor de film is een huis van drie verdiepingen volledig gebouwd op de set, met een werkende lift, keuken, badkamer, verlichting, et cetera. "De manier waarop acteurs met een set omgaan is veel beter als het echt is. Het is wel veel moeilijker, dat een vetzak zich drie verdiepingen omhoog moet slepen voor een scène op zolder en dan weer drie verdiepingen omlaag voor de lunchpauze, maar het voegt zoveel meer realiteit toe." In de vergelijking met een gemiddeld spookhuis: "Een spookhuis is leuk. Dit is heel erg griezelig. Het is veel donkerder."
Del Toro heeft altijd veel projecten tegelijk op z'n bordje. Er zijn zaken waar hij mee bezig is (Pacific Rim 2 is in voorbereiding en onlangs startte de tv-serie The Strain, waarvan hij executive producer is en de eerste aflevering regisseerde) en films die hij graag nog wil maken, zoals Pinocchio, The Mountains of Madness of een derde Hellboy. Tijdens het Legendary Pictures-panel op Comic-Con richte de regisseur zich tot het publiek om, door middel van applaus, de animo te meten voor Mountains en Hellboy. Het leidde tot de uitspraak, op datzelfde podium, "na Pacific Rim 2 gaan we erover praten" van Legendary-CEO Thomas Tull.
Gevraagd of Del Toro en Tull elkaar na het panel al gesproken hebben, antwoordde hij ontkennend. "We zijn elkaar nog niet tegengekomen; het is heel druk hier. Maar ik wilde het aan de zaal vragen want fans, mensen die me tegenkomen, vragen altijd naar twee projecten: Hellboy 3 en The Mountains of Madness. En ik moet altijd zeggen: 'het ligt niet aan mij, ik wil het heel graag doen, maar ik heb geen 120 miljoen op de bank staan', en ik wilde heel tastbaar zeggen: jongens, studio [gebaart naar twee fictieve onderhandelpartijen]: de projecten. Een soort bemiddelaar zijn."
"Soms snap ik waarom anderen vrije tijd leuk vinden," antwoord Del Toro op de vraag of de hoeveelheid projecten die hij heeft hem wel eens teveel wordt. "Ik had onlangs negen uur slaap achter elkaar en dacht: hier kan ik wel aan wennen. Maar meestal slaap ik niet zoveel - twee á drie uur per nacht, of een goede vier tot zes uur als ik bij mijn vrouw ben. Zij is mijn kalmeringsmiddel.
"Ik ben op een bepaalde manier gebogen toen ik een kind was, en toen brak er iets, in mij. Iets dat ik niet meer kan repareren, zelfs met jaren therapie. Maar wat die holte ook is, is wat mijn leven aandrijft. Ik kan niet verwachten een normaal leven te hebben. Ik kan een goed persoon zijn, ik streef ernaar een goede man te zijn, maar binnen de grenzen van wie ik ben. Voor mij is het echte leven een zonde. Voor mij is het monster van Frankenstein meer echt dan veel van mijn neven. Ik ken hem beter dan ik mijn neven ken. Is dat een model om te volgen? Fuck no, maar dat is wie ik ben.
"Dus ik leef met de familie die ik heb, en ik leef met de familie die ik heb verzameld in een creatief proces dat me geen ruimte geeft voor verandering. De monsters hebben mijn leven vele malen gered, daar ben ik dankbaar voor. Ik ben opgevoed door wezens. Dus als je zegt dat ik zoveel tijd toewijd aan mijn projecten... werk is het leven. Al die projecten die ik doe, zijn het leven voor mij, zijn wat me in leven houden. Dus ik denk nooit 'ik werk teveel', hoewel ik soms wel eens uitgeput ben."
Zijn creatieve proces voltrekt zich in een speciaal ingerichte kamer waar Del Toro zijn schrijfwerk doet: de 'rain room'. "Het heeft een theatrale achtergrond; het is de hele dag nacht, en het regent buiten het raam de hele dag door. Dus ik ga de kamer in, ik zet de regen aan, en ik ga schrijven." Hij koos ervoor de kamer zo te bouwen omdat regen hem, als kind, hielp te dromen. "Ik ging op mijn kussen liggen, naast het raam, kijkend naar de druppels die omlaag liepen, en verbeeldde me van alles."
Crimson Peak, met Jessica Chastain, Mia Wasikowska en Tom Hiddleston, staat gepland voor een release in oktober volgend jaar.