'Mansveld misleidt Kamer over treinstations'
De bewering van Staatssecretaris Mansveld, dat overgang van de stations van de NS naar ProRail de schatkist heel veel geld zou kosten, is onjuist. Dat zegt Maatschappij Voor Beter OV. In de huidige situatie worden andere treinmaatschappijen dan de NS benadeeld. De reizigersclub stapt over deze zaak naar de Autoriteit Consument & Markt (ACM, voorheen NMa). Al eerder ondersteunde Voor Beter OV de wens van D66-Kamerlid Van Veldhoven om iets te doen aan de oneerlijke praktijken rond eigendom en exploitatie van de stations door de NS.
In het Kamerdebat van gisteren stelde staatssecretaris Mansveld dat de overgang van de stations naar ProRail heel erg duur is omdat ProRail (via de subsidie van het Rijk) de marktwaarde van de stations zou moeten betalen. Dat, echter, is onjuist: een bedrag dat door het Rijk via ProRail wordt betaald voor de overname van de stations, kan door de NS weer als bijzondere bate aan het Rijk worden afgedragen. Immers: ProRail en NS zijn beide eigendom van de Staat. In financiële zin is de overgang van de stations naar ProRail voor de staat/subsidieverlener dus een kwestie van vestzak-broekzak.
“De staatssecretaris neemt dus niet de moeite, serieus na te denken over de noodzaak van overdracht van de stations naar ProRail en verschuilt zich achter een smoes. De winst die op de winkelexploitatie op treinstations wordt geboekt, en die te danken is aan de passage van grote aantallen reizigers van alle spoorvervoerders, komt nu uitsluitend bij de NS terecht, en niet bij de regionale treinondernemingen,” stelt Voor Beter OV. Door de stations over te dragen aan ProRail kan deze winst via een verlaging van de gebruiksvergoeding ten goede komen aan alle vervoerders in plaats van uitsluitend de NS. Dat betekent dat alle treinmaatschappijen eerlijk worden behandeld, hetgeen ten goede komt aan de treinreizigers.
Voor Beter OV heeft vandaag de ACM verzocht, zich over de zaak te buigen aangezien er nu -zoals eerder betoogd- geen sprake is van een level playing field.