Groen licht voor langer doorvliegen F-16
Een meerderheid van de Kamer stemt in met het langer doorvliegen met de F-16. Dat bleek woensdagmiddag tijdens een debat met minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD).
Langer doorvliegen met de F-16 is nodig, omdat een besluit over de beoogd opvolger - de Joint Strike Fighter - op zich laat wachten. Het langer in de lucht houden van de jachtvliegtuigen kost zo'n driehonderd miljoen euro. Met het verstrijken van de jaren nemen ook de kosten van het onderhoud toe, lichtte Hennis toe.
De toestellen blijven nu tot in elk geval doorvliegen tot 2026. Het is de bedoeling dat vanaf 2019 de eerste opvolgers van de F-16's gaan vliegen. Of dat ook gaat gebeuren, is afhankelijk van het besluit dat het kabinet neemt over de JSF. Dat wordt later dit jaar verwacht. Als blijkt dat de F-16 nog twee jaar langer moeten doorvliegen, dan kost dat nog eens 144 miljoen euro.
De regeringspartijen VVD en PvdA steunen de investering, bleek tijdens het debat. Wel vlogen beide partijen elkaar in de haren over de technische staat van de huidige F-16's.
Ronald Vuijk (VVD) haalde uit naar de partijen die wel moord en brand schreeuwen wanneer bij een testtoestel van de JSF een scheurtje wordt ontdekt, maar dat zij zich niet druk maken over de F-16, die 'praktisch vol scheuren zit', met alle gevolgen van dien voor de vliegers. "Onze krijgsmacht vliegt in een bejaard toestel", zei Vuijk, die opriep om van de luchtmacht geen 'museum' te maken en snel een besluit te nemen over de JSF.
Angelien Eijsink (PvdA) vond dat Vuijk 'grote woorden' gebruikte. Volgens haar zijn de F-16's nog lang niet bejaard. Zij erkende dat meer onderhoud nodig is, maar wees er ook op dat de toestellen nog lang niet aan de norm van zesduizend vlieguren zitten. Er kan nog gewoon mee worden gevlogen en de PvdA'er deed de oproep om de kwestie niet te 'dramatiseren'.
Ook Hennis zei dat het onderhoud duurder en intensiever wordt, maar dat de F-16's geen gevaar in de lucht vormen. "De toestellen zijn inzetbaar en berekend op hun taak", zei ze. "We laten vliegers niet vliegen in kisten met gevaar voor eigen leven."
De bewindsvrouw werd van verschillende kanten gevraagd naar de JSF, aangezien een besluit daarover gevolgen heeft voor het langer doorvliegen van de F-16. Hennis wilde daarover niets kwijt. Momenteel werkt zij aan een toekomstvisie voor de krijgsmacht, op basis waarvan het kabinet een knoop doorhakt over de JSF.
Elsevier meldde onlangs dat de JSF 'financieel inpasbaar' zou zijn. Het weekblad schreef dat op basis van een conceptstuk van het departement. Hennis herhaalde dat nog geen besluit is genomen en dat zij 'zonder oogkleppen' naar de beoogd opvolger kijkt. Ze zei verder niet te weten om welk stuk het gaat. Er worden wel dingen opgeschreven, maar er is pas een visiestuk als dat als zodanig wordt bestempeld. "En dat is er niet."