Formule 1-wagens voor 2013 gepresenteerd

Over vijf weken gaat het nieuwe Formule 1-seizoen van start. Deze winter hebben de teams hard gewerkt om de wagen voor 2013 op tijd af te krijgen. De afgelopen dagen werden de nieuwe bolides getoond aan de media. Sommige teams kozen ervoor om hun wagen pas op de eerste testdag in Jerez te presenteren.

Dit jaar zullen er elf teams deelnemen, één minder dan vorig jaar. HRT verkeerde al langere tijd in financiële problemen en een nieuwe koper kon niet op tijd gevonden worden. Het team werd eind vorig jaar dan ook failliet verklaard.

De reglementen zijn op een aantal punten veranderd. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van vorig jaar zijn hieronder op een rijtje gezet:

  • De 'force majeure'-regeling is uit de reglementen geschrapt. Indien een wagen op de baan tot stilstand komt, moet er te allen tijde genoeg brandstof aanwezig zijn om de FIA van één liter brandstof te voorzien plus de brandstof die benodigd zou zijn geweest om terug te keren naar de pitstraat. Deze hoeveelheid wordt bepaald door de FIA.
  • Het Drag Reduction System (DRS) mag tijdens de vrije trainingen en de kwalificatie alleen nog gebruikt worden in de aangegeven zones om de veiligheid te bevorderen. De FIA heeft toegezegd om op zo veel mogelijk circuits twee DRS-zones aan te wijzen.
  • Het dubbele DRS-systeem mag vanaf 2013 niet meer gebruikt worden. Het systeem werd in 2012 ontwikkeld door Mercedes en bestond uit een aantal luchtkanalen die door de wagen liepen. Wanneer het DRS-systeem geactiveerd was, creeërde dit systeem een stall-effect op de voorvleugel wat zorgde voor minder weerstand en betere stabiliteit in snelle bochten.
  • Het minimumgewicht is verhoogd van 640kg naar 642kg. Dit is gedaan ter compensatie van de nieuwe Pirelli-banden, die iets zwaarder zijn ten opzichte van vorig jaar.
  • De flexibiliteit van de voorvleugel is verder ingeperkt. De vleugel mag vanaf heden niet meer dan 10mm doorbuigen bij een belasting van 1000 Newton.
  • De stap in de neus mag om esthetische redenen afgedekt worden met een kapje. Dit opzetstuk mag echter geen deel uitmaken van de dragende constructie.
  • De testprocedures zijn verder aangescherpt ten behoeve van de veiligheid.

Hieronder volgen de foto's van de wagens:

Infiniti Red Bull Racing RB9 (Foto: Red Bull Racing)

Scuderia Ferrari F138 (Foto: Ferrari)

Vodafone McLaren Mercedes MP4-28 (Foto: McLaren)

Lotus F1 Team E21 (Foto: Lotus)


Mercedes AMG Petronas F1-W04 (Foto: Mercedes)

Sauber C32 (Foto: Sauber)


Sahara Force India VJM06 (Foto: Force India)


Williams FW35 (Foto: Williams)

Scuderia Toro Rosso STR8 (Foto: STR)


Caterham CT03 (Foto: Caterham)

Marussia MR02 (Foto: Marussia)