VBOV: Sneeuwvlok, graadje vorst? Dan helft minder treinen
Het besluit van NS en ProRail om bij 10% kans op enige sneeuwval maar alvast de treindienst in grote delen van het land te halveren van een kwartierdienst tot een halfuurdienst is onaanvaardbaar. Hiermee neemt de spoorsector de verkeerde maatregelen voor een niet-bestaand probleem. Zo meldt Voor Beter OV in reactie op de plannen van NS en ProRail.
Geringe sneeuwval of matige vorst zijn allesbehalve bijzondere weersomstandigheden en reizigers blijven door capaciteitsgebrek achter op het perron. De spoorsector kiest voor de verkeerde aanpak. In plaats van te komen tot veel eenvoudiger personeelsdiensten die leiden tot een robuuster treinverkeer dat ook bij stremmingen in de rest van het land overeind blijft, wordt gekozen voor uitkleden van de dienstregeling. Het rijdend personeel blijft dus buiten schot met zijn door de vakbonden afgedwongen veel te luxe personeelsroosters, terwijl de reiziger het gelag betaalt. De passagier wordt bij zacht winterweer vervoerd in uitpuilende treinen, of moet zelfs achterblijven op het perron.
Ook de suggestie dat een gehalveerde treindienst 'wél robuust zou zijn', is onjuist. Op een baanvak waar de kwartierdiensten al in maximale treinlengte rijden, kunnen de resterende treinen niet verder verlengd worden om de reizigers van de opgeheven treinen ook mee te nemen. De perrons zijn immers niet langer. Bovendien leidt de enorme drukte in de resterende treinen bij het uit- en instappen tot extra vertragingen.
Reizigersclub Voor Beter OV stelt op basis van de brief die Minister Schultz vandaag aan de Kamer zond, dat de spoorsector “out of control” is geraakt en dat de directies de greep op het treinverkeer definitief kwijt zijn geraakt. Deze wanprestatie maakt des te meer duidelijk dat in de nieuwe spoorconcessies veel meer op de reiziger toegespitste eisen dienen te worden opgenomen.
Eerder becijferde Voor Beter OV dat de kosten van het invoeren van eenvoudiger dienstroosters niet de door de NS genoemde 60 miljoen, maar hoogstens om en nabij de 20 miljoen euro bedragen. Ook toonde Voor Beter OV de mogelijkheid aan, naast een vereenvoudiging van de dienstroosters toch een gevarieerd werkpakket voor het NS-personeel in stand te laten terwijl de robuustheid van de trein aanzienlijk wordt verbeterd.
Woordvoerder Spithorst biedt de reizigers vanavond zijn excuses aan voor het oorspronkelijk in de winteraanpak gestelde vertrouwen.