Vrees voor meer schadeclaims om strippenkaart
Een deel van de Tweede Kamer vreest dat zes provincies een vergoeding zullen eisen voor extra kosten die zij maken als het afschaffen van de strippenkaart vertraging oploopt. Minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen (VVD) deelt deze zorg, maar heeft te maken met een Kamermeerderheid die niet zonder meer akkoord gaat met de invoering van de OV-chipkaart.
Vorige week diende de provincie Zuid-Holland een schadeclaim in, nadat in januari het afschaffen van de strippenkaart werd uitgesteld. Dit betekende dat tot 19 mei, toen de provincie definitief overstapte op de OV-chipkaart, twee systemen in de lucht moesten worden gehouden. De extra kosten bedroegen circa zeven ton, en dat wil de provincie nu verhalen op het rijk.
De Kamerfracties van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie vrezen dat als het afschaffen van de strippenkaart in de volgende zes provincies ook vertraging oploopt, er nieuwe claims binnenstromen. Zij willen daarom dat minister Schultz haar plannen snel doorzet. De bewindsvrouw ziet zich echter geconfronteerd met een onwelwillende Kamermeerderheid.
De PVV en de SP zijn sowieso tegenstanders van de OV-chipkaart. De PvdA en GroenLinks hebben ieder een lijst met aanvullende wensen, onder meer op het punt van korting voor kinderen en ouderen en vervoer van scholieren. Zij willen dat de minister eerst naar die wensen kijkt. Schultz zegde toe naar deze plannen te gaan kijken en zo snel mogelijk de Kamer te informeren over de mogelijkheden hiervan.
D66-Kamerlid Kees Verhoeven vreest dat dit tot extra vertraging leidt, waarna claims van provincies voor enorme extra kosten kunnen zorgen. "Ze hoeven alleen maar het voorbeeld van Zuid-Holland te volgen, en er liggen weer claims van een paar ton. Ik wil ook van de minister weten wat ze met die claims van plan is te gaan doen."
PVV'er Leon de Jong stelt voor om de schadeclaims door te sturen naar Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat de chipkaarten levert. Rond de kaarten zijn veel problemen, ze bleken onder meer eenvoudig te kraken. Schultz zei dat ze niet verwacht dat er enige grond is om TLS op te laten draaien voor de eventuele vergoedingen aan provincies.
Vrees voor meer schadeclaims om strippenkaart (Foto: Novum)
Buiten alle technische en privacy problemen, is de simpelste oplichting al te zien aan dat je geld moet betalen voor een opgedrongen, onvrijwillige kaart en dan nog niet eens TEGOED op die kaart zetten voor het aanschafbedrag!
BELACHELIJK dat pasje hoort gratis en het saldo moet op veel meer punten geupload kunnen worden.
T I J D . . . V O O R . . . . G R O O T . . . . P R O T E S T !
'Dure' kaartjes voor de onregelmatige reiziger.
'Goedkope' chipkaart voor de regelmatige gebruiker.
Maar nee, we maken alles duurder en moeilijker.....
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Die 7,50 voor een kaart en minimum bedrag van 20 euro moeten wel naar beneden.
[ Bericht gewijzigd door _Cobalt_ op dinsdag 14 juni 2011 @ 20:51 ]
aub.
7,50 voor een leeg kaartje? Bizar.
Mijn vriendin werkt bij de kinderopvang, die gaat wel eens met 15 kinderen naar het strand of de speeltuin. Hoe wil je dat doen met die OV-poepkaart?
Waarom moet Nederland het enige land zijn waar je straks alleen nog electronisch kan reizen? Waarom moest Nederland weer zo nodig de boel helemaal aanpassen om allerlei schimmige redenen?
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
"Het is niet eens lekker bier" - james bond over heineken.
Caffas Rain ook op spotify
Nu het vervoer bedrijfsmatig moet worden aangepakt willen de vervoerders een reëel bedrag terugzien van de kaartverkoop. Aangezien je aan een strippenkaart niet kunt zien waar (en dus bij welke vervoerder) iemand gereisd heeft, is deze hier niet geschikt voor en dus moest er een systeem komen waarmee wel is na te gaan hoeveel passagiers gebruikmaken van een bepaald traject.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken