'Bestrijden glad spoor kan beter'

Het bestrijden van gladheid op het spoor door gevallen bladeren kan beter. Dat stelt promovendus Oscar Arias-Cuevas van de TU Delft na onderzoek. Volgens de onderzoeker is het strooien van zand een goed middel om de grip van treinen te vergroten, maar is de grootte van de zanddeeltjes die nu worden gebruikt niet optimaal.

Ook zou moeten worden gekeken naar de hoeveelheid zand die nodig is om te strooien. Daarnaast wordt het zand momenteel vanuit een tank op locomotieven tussen de wielen de de rails gestrooid, maar zou het systeem kunnen worden uitgebreid naar de wagons.

De afgelopen jaren kampte Nederland in de herfst geregeld met gladde sporen door bladeren op de rails. Door de gladde sporen komen treinen moeilijker tot stilstand, wat kan leiden tot een verstoorde treinenloop en onveilige situaties. Bovendien treedt er bij het remmen schade aan wielen op. De zogenoemde vierkante treinwielen moeten vervolgens worden gerepareerd, wat weer kan leiden tot extra vertragingen.

De promovendus onderzocht ook andere methoden om de gladde sporen te bestrijden en stelt daarover dat een combinatie van maatregelen in sommige gevallen wel eens de beste strategie kan zijn. Zo kan worden gedacht aan zandstrooien samen met een systeem dat ervoor zorgt dat de wielkracht tijdens het versnellen zodanig wordt aangepast dat de wielen niet slippen.

Arias-Cuevas, die woensdag promoveerde op zijn onderzoek, heeft overigens niet in detail gekeken naar de kosten van de verschillende maatregelen. Volgens de promovendus moet hier nog wel naar worden gekeken bij een toekomstige keuze voor de ene of de andere maatregel.