Intimidatie bij Vodafone
Collega's en management maken 23 medewerkers van het callcenter van Vodafone in Maastricht het leven zuur. De 23 hebben tegen het inleveren van vakantiedagen gestemd, waardoor ze mogelijk geriskeerd zouden hebben dat de klantenservice voortaan uitbesteed zou worden.
De maatregel om het aantal verlofdagen van 41 naar 30 terug te brengen was nodig, omdat het telecombedrijf fors wilde bezuinigen. Omdat Vodafone vakbonden buiten de deur houdt en dit dus niet in een cao geregeld is, moesten alle medewerkers persoonlijk akkoord gaan met de maatregel. Indien minder dan 95 procent van de personeelsleden akkoord zou gaan, zou Vodafone het callcenter sluiten en het werk uitbesteden. Na dit dreigement stemde slechts drie procent tegen. De namen van deze personen zijn via een directiemail gelekt en sindsdien klagen deze medewerkers over pesterijen.
De tegenstemmers zouden volgens leidinggevenden via de rechter gedwongen worden de nieuwe arbeidsvoorwaarden alsnog te accepteren. Bestuurder Ger Klinkenberg van FNV Bondgenoten is hier niet over te spreken. "Het spel wordt hard gespeeld. De mensen voelen zich erg geïntimideerd. Vodafone is een Angelsaksisch bedrijf dat vakbonden buiten de deur houdt en geen cao's afspreekt. Mensen die niet akkoord gaan met de verslechtering van de arbeidsvoorwaarden worden gebrandmerkt." Volgens de vakbondsman werkt dit beleid op de lange termijn tegen het bedrijf. "Het verloop is erg groot. Als de arbeidsmarkt aantrekt, gaan ze problemen krijgen met het vinden van personeel."
Volgens het telecombedrijf is er geen vuiltje aan de lucht. "Nu besloten is het callcenter hier te houden is de sfeer op de werkvloer juist uitstekend," aldus een woordvoerder.