T-Mobile biedt klanten compensatie aan

Klanten van T-Mobile die aantoonbaar hinder ondervinden aan problemen met het netwerk van het telecombedrijf hoeven twee maanden geen kosten voor mobiel internet te betalen. Dat heeft de onderneming donderdag bekendgemaakt. Een maand is voor het ongemak, de tweede is een bonus.

Vanwege capaciteitsproblemen op het mobiele datanetwerk 3G kunnen sommige klanten soms geen gebruik maken van mobiel internet. De capaciteitsproblemen komen volgens het bedrijf door het grote succes van smartphones en vooral van de iPhone.

Eind mei stelde T-Mobile te verwachten dat klanten nog hooguit twee tot drie weken af en toe kunnen worden geconfronteerd met de problemen. Het bedrijf zegt hard te werken aan uitbreiding van de capaciteit van het netwerk.

Woensdag meldde de Stichting Meldpunt Collectief Onrecht, die klachten inzamelt, dat honderden klanten van T-Mobile de provider voor de rechter slepen. Ze zijn de problemen met het telefoonnetwerk door overbelasting zat en eisen een schadevergoeding, lagere abonnementskosten of ontbinding van hun contract.

SMCO meldt donderdag volgende week woensdag een gesprek met T-Mobile te hebben om over een oplossing te praten. De stichting vindt het voorstel van de provider erg mager, omdat de problemen al langere tijd zouden spelen. Ook plaatst de stichting vraagtekens bij de toezegging dat de problemen binnen enkele weken zijn opgelost.

Verder stelt SMCO dat er niet alleen problemen zijn met mobiel internet, maar ook met gewone telefonie. "Mensen die T-Mobile klanten bellen gaan bijvoorbeeld direct naar de voice-mail, terwijl de betreffende klant niet in gesprek is en gewoon bereik heeft. Daarnaast worden gesprekken verbroken zonder dat een van de bellers ophangt."