PSP Go de doodsteek voor digitale distributie?
In de weken voorafgaande aan de E3 dit jaar werd duidelijk dat Sony met een nieuwe PSP zou gaan komen. Speculaties liepen uiteen van een compleet nieuwe opvolger tot een kleine hardwarematige update. Het eindresultaat zit er een klein beetje tussenin. De PSP Go kan eigenlijk hetzelfde als de oude PSP, maar moet het zonder UMD-drive stellen en is volledig afhankelijk van het PlayStation Network als platform voor digitale distributie. Misschien is het te vroeg om de PSP Go nu al een flop te noemen, maar feit is dat de verkopen tot nu toe erg laag gebleven zijn. Alle platforms verkopen beter, op de PS2 na momenteel.
Misschien is de Go dan ook niets meer dan een experiment van Sony om de markt te verkennen en of deze klaar is voor enkel digitale media. De PSP is natuurlijk een veel kleiner risico dan bijvoorbeeld de PS3 slim, waarbij een flop veel desastreuzer zou zijn voor Sony. Als nu blijkt dat digitale distributie een vlucht gaat nemen, dan zal Sony ook kunnen besluiten om een opvolger van de PS3 te maken waar geen Blu-ray speler in zit. Dit verlaagt de produktiekosten van de console enorm wat de PlayStation natuurlijk weer veel aantrekkelijker maakt voor de consument. Ook geeft het Sony veel meer grip op de content, aangezien er alleen maar via PSN aangeboden kan worden. Dus geen "shoppen" meer om te kijken waar een game het goedkoopst is.
Daarmee komen we ook meteen bij een andere zere plek van consolefabrikanten, de tweedehands markt. Al jaren wordt geprobeerd om die handel een halt toe te roepen. De gamesindustrie wil graag aan elke verkochte game verdienen, en een game die op de tweedehandse markt verhandeld wordt, levert geen inkomsten op voor de developer en distributor, en ook geen extra licentiekosten voor Sony/Microsoft/Nintendo.
Er zit natuurlijk een grote kanttekening aan dit verhaal. Als de PSP Go inderdaad een flop blijkt (en die kans is aanwezig), dan zal dit een negatieve uitwerking hebben op het hele verhaal van digitale distributie van content. Veel bedrijven die er momenteel interesse in hebben zullen terughoudener worden, omdat er blijkbaar nog geen behoefte aan is. Pas over vele jaren zal misschien opnieuw geprobeerd worden om een volledig digitaal distributiesysteem op te starten. Tot dan toe zullen we waarschijnlijk beide beschikbaar hebben... een game op disc, en een game die online te koop en te downloaden is. Sony zal natuurlijk met geen woord spreken over een eventuele mislukking, maar alleen aangeven dat het volgens verwachtingen verlopen is. Maar achter de schermen zullen ze zich achter de oren mogen krabben en na mogen denken over hun fouten, slechte planning en nog slechtere timing.
Wat denken jullie? Is Sony dapper geweest om als eerste full-digital te gaan, of hadden ze er nooit aan moeten beginnen? En is de consument eigenlijk wel gebaat met alleen digitale media?