F1 jaaroverzicht 2005: deel 1

Het Formule 1-seizoen begint op 6 maart in Melbourne met de Grand Prix van Australië. Er zijn een aantal opvallende rijderswissels geweest gedurende de winter. De belangrijkste daarvan is de verhuizing van Juan-Pablo Montoya, die Williams inruilt voor McLaren, waarbij David Coulthard naar Red Bull Racing (het oude Jaguar) gaat. Ralf Schumacher is ook vertrokken bij Williams en naar Toyota gegaan, waardoor Williams met twee nieuwe coureurs op de grid staat: Nick Heidfeld (afkomstig van Jordan) en Mark Webber (verhuisd van Jaguar). Giancarlo Fisichella heeft bij Sauber plaats gemaakt voor Jacques Villeneuve, en neemt diens plek bij Renault in.

De FIA introduceert in Australië een aantal nieuwe regels. De kwalificatie bestaat nu uit twee vliegende rondes, één op zaterdagmiddag en één op zondagmorgen, waarbij de totaaltijd van deze twee ronden de startgrid bepaalt. Verder zijn bandenwissels tijdens de race niet langer toegestaan en moet een motor nu twee weekends meegaan. Een voortijdige motorwissel betekent een straf van tien plaatsen op de grid.

Volgens een poll op de F1Manager van FOK!sport dachten begin januari tweederde van de bezoekers dat Schumacher in 2005 kampioen zou worden. Slechts veertien mensen, een karige drie procent, wisten Alonso juist als wereldkampioen te voorspellen.

Race 1: Australië - Melbourne
Minardi zorgt al voor de eerste race voor ophef. Het team wil met de auto van vorig seizoen van start, maar heeft daarvoor de toestemming van alle andere teams nodig. Uiteindelijk mag Minardi meedoen, maar alleen nadat de monteurs de hele nacht hebben doorgewerkt om de wagen aan de nieuwe regels te laten voldoen.

De race zelf wordt gewonnen door Giancarlo Fisichella, die ook van pole positie vertrok. Rubens Barrichello en Fernando Alonso maken het podium vol. Regerend kampioen Michael Schumacher haalt de finish niet. Hij vertrekt van de achttiende gridplaats en dwingt in een gevecht om positie landgenoot Nick Heidfeld van de baan. Heidfeld spint en raakt Schumacher. Beide coureurs vallen uit. BAR zet beide wagens in de laatste ronde in de pits, om de volgende race toch met een nieuwe motor te mogen starten.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Maleisië vaardigen een aantal teams een verklaring uit, waarin ze Ferrari van vals spel beschuldigen. Negen van de tien teams hebben een akkoord gesloten waarin ze afspreken slechts beperkt te testen, maar Ferrari heeft daar niet aan meegedaan. De Scuderia test volop, voornamelijk om de 2005-wagen in Bahrein te kunnen laten debuteren.

Race 2: Maleisië - Sepang
De kwalificatie in Maleisië ziet een nieuw gezicht. Takuma Sato trekt zich terug wegens gezondheidsproblemen en wordt vervangen door Anthony Davidson. Fernando Alonso pakt de pole positie en rijdt van start tot finish aan de leiding. Kimi Räikkönen, die van plaats zes was vertrokken, lijkt op weg naar een goede score, maar krijgt direct na zijn eerste pitstop een lekke achterband. Hij verliest veel tijd en eindigt uiteindelijk buiten de punten. BAR had een dramatische race: beide coureurs vielen in de derde ronde uit met een motorprobleem.

Giancarlo Fisichella en Mark Webber krijgen het halverwege de race aan de stok. Webber haalt Fisichella in, maar deze probeert zijn plaats weer terug te pakken met een optimistische inhaalpoging. Gevolg is dat de auto's elkaar raken en beide coureurs ter plaatse kunnen uitstappen. Fisichella sprak achteraf van een race-incident, Webber vond dat Fisichella een fout had gemaakt. De FIA zag geen reden tot het uitdelen van een straf.

In de aanloop van de Grand Prix van Bahrein besluit Juan-Pablo Montoya zich af te melden voor het raceweekend. Hij wordt vervangen door Pedro de la Rosa. De Colombiaan zou bij een partijtje tennis een scheurtje in zijn schouderblad hebben opgelopen. Mark Webber maakt bekend dat hij al twee races met een gekneusde rib heeft gereden en is niet van plan thuis te gaan zitten.

Race 3: Bahrein
In Bahrein verschijnt Ferrari met de nieuwe auto, de F2005, aan de start. Michael Schumacher zet de wagen direct op de tweede startplaats, maar moest al na twaalf ronden de Ferrari in de pits parkeren met een defecte bak. Alonso is weer oppermachtig en rijdt onbedreigd naar zijn tweede winst op rij. De la Rosa rijdt een prima race en laat met spectaculaire inhaalacties Rubens Barrichello en Mark Webber achter zich. De Spanjaard finisht uiteindelijk als vijfde. BAR wordt opnieuw geplaagd door technische problemen en kan voortijdig inpakken.

Race 4: San Marino - Imola
Minardi gaat naar Imola met de nieuwe PS05. Stoddart verwacht uit te vallen omdat de auto nog niet optimaal is. Inderdaad weten beide Minardicoureurs de finish niet te halen. De race wordt gewonnen door Fernando Alonso, nadat poleman Räikkönen met een defecte aandrijfas de wagen in de garage moet parkeren. Alonso krijgt het echter zwaar te verduren van Michael Schumacher, die ontketend lijkt en van een dertiende plaats naar positie twee rijdt. De laatste tien ronden vechten de twee om de leiding, maar uiteindelijk weet Alonso de winst te pakken.

Het gesprek van de dag blijkt echter BAR te zijn. Jenson Button en Takuma Sato weten zich als derde en zesde te kwalificeren en rijden de race uit op een derde en vijfde plaats, maar daags na de race zijn er twijfels over de legaliteit van de wagen. Uiteindelijk wordt het team door de FIA schuldig bevonden aan het monteren van een extra benzinetank om bij de wegingen na de races toch op het minimumgewicht uit te komen. Het team wordt uit de uitslag van Imola geschrapt en geschorst voor de volgende twee races.

Race 5: Spanje - Barcelona
In Spanje is BAR dus afwezig, maar bij McLaren is Juan-Pablo Montoya weer terug. Al in de tweede training crasht hij zwaar, maar hij blijft ongedeerd. De kwalificatie gaat opnieuw naar zijn teamgenoot Kimi Räikkönen, die een verrassende Mark Webber naast zich krijgt op de eerste startrij. Bij de start blijven beide Minardi's staan. Ze worden tenauwernood ontweken door een aantal andere coureurs.

Het circuit van Barcelona blijkt loodzwaar te zijn voor de Bridgestones. Michael Schumacher krijgt een lekke achterband en moet een complete ronde rijden om de pits te bereiken en de band te laten vervangen. Een ronde later begeeft een van de voorbanden het en moet de Duitser opnieuw de pits bezoeken. Daar stapt Schumacher uit en hij volgt de race verder vanuit de garage. Räikkönen rijdt probleemloos naar een stevige overwinning, met kampioenschapsleider Alonso een halve minuut achter zich op de tweede plaats.

Race 6: Monaco - Monte Carlo
Tijdens een test in de aanloop naar de Grand Prix van Monaco verwoest Alexander Wurz een McLaren finaal. De oorzaak blijkt een menselijke fout te zijn. Teamgenoot Montoya raakt tijdens de vrije trainingen in opspraak door een onverwachte manoeuvre, waardoor Ralf Schumacher hard crasht. Montoya wordt achteraan de grid gezet, die wordt aangevoerd door Räikkönen. De Minardi's weten zich op prachtige dertiende en veertiende posities te plaatsen.

De race ligt al snel stil door een spin van Christijan Albers. De Minardi blokkeert bijna de hele baan en in de file die ontstaat, rijdt Michael Schumacher achterop David Coulthard, die door de schade moet opgeven. Als de race weer op gang is gekomen, weet Alonso zijn tweede plaats niet te behouden. Hij wordt door beide Williams-coureurs ingehaald, die daarmee het podium halen. Räikkönen wint de wedstrijd.

Race 7: Europa - Nürburgring
Direct na de race in Monte Carlo willigt de FIA het verzoek van de teams in om de kwalificatie te wijzigen. De zondagmorgen wordt met ingang van de GP van Europa geschrapt. Tijdens die ene kwalificatie op de Nürburgring is er ook direct een grote verrassing: Nick Heidfeld pakt zijn eerste pole. Teamgenoot Webber is derde, met Räikkönen tussen de twee Williamscoureurs in.

Heidfeld weet zijn leiding echter niet lang vast te houden. Al in de eerste ronde heeft Räikkönen hem verschalkt en na de vroege pitstop van de Duitser komt Alonso op een tweede plaats terecht. Na de tweede pitstop gaat het echter fout voor Räikkönen. Zijn rechtervoorband heeft een vlakke plek en de hele auto krijgt het zwaar te verduren door de klappen die de band maakt op het wegdek. In de allerlaatste ronde begeeft de voorwielophanging het en verlaat de McLaren op dramatische wijze het asfalt. Alonso wint de race en Heidfeld finisht op een mooie tweede plaats.

Race 8: Canada - Montréal
Jenson Button blijkt tijdens de kwalificatie in Canada de snelste coureur. Hij blijft Michael Schumacher en Fernando Alonso voor. Bij de start van de race wordt hij echter voorbij gestoven door de Renaults. Schumacher valt zelfs terug naar een zesde plaats. Niet veel later parkeren beide Renaultcoureurs hun wagens in de pits en blijken Montoya en Räikkönen Button ook te zijn gepasseerd, waardoor McLaren op de eerste en tweede plaatsen rijden.

De race blijkt een chaotisch verloop te krijgen. Nadat Button zijn auto in de muur na de laatste bocht heeft geboord, komt de safety car op de baan en maakt het halve veld een pitstop. Montoya negeert daarbij het rode stoplicht aan het einde van de pitstraat en krijgt na de herstart een zwarte vlag ter diskwalificatie te zien. Takuma Sato, die al vroeg in de race was uitgevallen, rijdt inmiddels weer op de baan in de reservewagen, maar moet opgeven met een kapotte remschijf. Uiteindelijk wint Räikkönen het circus, met Michael Schumacher in zijn kielzog.

Race 9: Verenigde Staten - Indianapolis
In de tweede training op Indianapolis geeft een zware crash van Ralf Schumacher de aanzet tot een van de bizarste raceweekends ooit. De Duitser spinde in de laatste bocht, de kombocht, doordat zijn linkerachterband explodeerde. Schumacher wordt vervangen door Ricardo Zonta, maar Michelin vertrouwt haar eigen banden niet meer en laat nieuwe sets invliegen. Het gebruik hiervan moet echter door alle teams èn de FIA worden goedgekeurd. Ferrari geeft die goedkeuring uiteindelijk niet.

Op zondag ontspint het Michelinprobleem zich tot een ware crisis. Michelin vraagt de FIA om een chicane te plaatsen voor de kombocht, maar de FIA wil daar niets van weten. Als de Michelinbanden niet een hele race meegaan, dan kunnen de teams deze ongestraft tijdens een pitstop wisselen, zo luidt het antwoord van de FIA.

Uiteindelijk gebeurt datgene waar iedereen bang voor was. Na de formatieronde parkeren de veertien coureurs met Michelinbanden hun wagens in de pits en gaat de race van start met slechts zes auto's. Het publiek kan de schertsvertoning niet waarderen. De toeschouwers jouwen de coureurs uit en gooien lege flesjes op de baan. De zes coureurs rijden echter de race uit, met Michael Schumacher voorop. Tiago Monteiro bereikt zelfs het podium en is de eerste coureur ooit die zijn eerste negen races allemaal uitrijdt. Christijan Albers eindigt ook in de punten met een vijfde plaats.

Michelin biedt direct na de race haar excuses aan de fans aan. De eigenaars van het circuit zijn razend en noemen de race een monumentale teleurstelling. Fans spannen rechtszaken aan tegen de diverse organiserende partijen en Michelin. De FIA maakt werk van de zaak en roept de zeven teams op het matje. Uiteindelijk worden de teams niet gestraft, maar de affaire heeft wel veel kwaad bloed gezet in Amerika. Lang wordt er zelfs getwijfeld of de race in 2006 wel kan doorgaan. Voor de Franse Grand Prix dreigt de FIA zelfs nog met uitsluiting van de Michelinteams, maar dat loopt met een sisser af.

Voor de Grand Prix van Maleisië doen al de eerste geruchten de ronde dat BMW het team van Sauber zou willen overnemen. Na de race in de Verenigde Staten wordt dit verhaal bevestigd door beide partijen. Het team wordt fabrieksteam van de autofabrikant, maar uit respect voor Peter Sauber wordt de huidige naam wel opgenomen in de volledige teamnaam.

De tweede helft van het jaaroverzicht lees je hier.

Submitter:  Bron: FOK!