'Vaker problemen met snelheidsmeters Air France'
In minstens twee gevallen kregen de piloten een alarm te horen dat het toestel 'overtrekt'. Dit betekent dat het vliegtuig niet langer door opwaartse druk bij de vleugels in de lucht wordt gehouden. In beide gevallen wist de bemanning het toestel onder controle te krijgen, aldus het onderzoek.
"Het is erg stressvol. Een alarm klinkt en een scherm flitst en je kan ze niet uitzetten. Het kan zijn dat bemanningen verkeerde beslissingen nemen door zulke alarmen", zegt Guy Ferrer van de Franse pilotenvakbond.
Vorige week stortte een Airbus van Air France met 228 inzittenden in de Atlantische Oceaan. Onderzoekers houden rekening met de mogelijkheid dat het vliegtuig kampte met een defect aan de snelheidsmeters, waardoor de piloten te langzaam of juist te snel een storm invlogen. Daardoor zou de bemanning het toestel mogelijk niet in de lucht hebben kunnen houden.
'Air France had vaker problemen met snelheidsmeters' (foto: ANP)