'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'
Op deze manier kan volgens de raad de basiskennis in deze vakken beter worden gewaarborgd. In het advies laten het voortgezet onderwijs, het beroepsonderwijs, hogescholen en universiteiten weten dat ze beter kunnen en willen presteren.
Het waarborgen van basiskennis verbetert de aansluiting tussen voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. Om verder geharrewar te voorkomen over waar de zwartepiet ligt voor kennistekorten, wil de raad dat het vwo, het havo, het mbo, het hbo en het wo samen afspreken wat de aanvangsniveaus zijn voor opleidingen in het hoger onderwijs.
Deze afspraken worden uitgewerkt in toetsen die beschikbaar zijn via internet. Studenten kunnen zelf daarmee precies nagaan of zij over de vereiste basisbagage beschikken en zich, zo nodig, bijscholen.
Het onderwijs is het eens met de raad over het verhogen van de onderwijsnormen. Een hoger opgeleide moet beschikken over brede kennis: van een (inter)nationale cultuurhistorische canon tot ontwikkelingen in de bètavakken en techniek.
Op hun beurt moeten studenten veel meer de ambitie hebben om de studie een wezenlijker deel te laten zijn van hun leven: de studiejaren komen maar één keer. Om ze intensiever onderwijs te laten volgen, stelt de raad voor onderzoek te doen naar hoe studenten hun tijd indelen en naar wijzigingen in de studiefinanciering en de fiscale regeling van bijbaantjes.