'De hemel in je mond' wordt 40 jaar

Icoon OpmerkelijkWie aan McDonald's denkt, denkt aan de Big Mac. Het icoon van de Amerikaanse cultuur wordt binnenkort 40 jaar oud en is natuurlijk een groot succes geworden. Tegenwoordig worden er per seconde 17 Big Macs verkocht in de Verenigde Staten, dat zijn 550 miljoen broodjes per jaar. Of de diëtisten blij zijn met het succes is natuurlijk maar de vraag.

Volgens April Kohlhaas uit Chicago is de Big Mac 'de hemel in je mond'. Met het eten van het McDonald's-broodje neem je de Amerikaanse cultuur tot je, net zoals een katholiek Jezus tot zich neemt tijdens een viering in de kerk. In al die jaren is het een Amerikaanse traditie geworden volgens Kohlhaas. Ook popcultuur-deskundige Rachel Weingarten is overtuigd van de invloed van de Big Mac. Waar je ook bent, je hebt altijd iets om over te praten: de Big Mac! Bij het zien van de grote gele M weten mensen ook altijd wat ze kunnen eten, waar ze ook zijn.

Veel Amerikanen kunnen zonder problemen de zeven ingrediënten opnoemen. Volgens voedingsprofessor Marion Nestle van New York University waren er nog niet zo veel problemen toen men zo nu en dan een Big Mac at, maar inmiddels eten veel mensen het populaire broodje elke dag. "Het was fastfood. Iets leuks voor nu en dan. Maar toen werd het alledaagse kost", aldus Nestle. Doordat de Big Mac veel calorieën en vet bevat is het een nachtmerrie van elke diëtist.

De Big Mac werd in 1967 door Jim Delligatti, de eigenaar van McDonald's in Uniontown, geïntroduceerd. Het broodje wordt gegrild om vervolgens belegd te worden met het vlees, de Big Mac-saus, uien, sla, kaas, en augurk. Inmiddels is het de standaardkeuze in alle McDonalds's restaurants.


En zo gaat het elke seconde zeventien keer in de VS.

Met dank aan Rianne84 voor de submit.