Nieuws
Opening Betuwelijn opnieuw vertraagd
In december werd bekend dat de eerste treinen niet begin dit jaar, maar zeker twee tot drie maanden later over de Betuweroute zouden rijden. De tunnelvoorzieningen waren niet op orde, terwijl de baan klaar is. Die spelen de bouwers nog steeds parten. Daardoor duurt het weer ruim twee maanden langer voor deze peperdure verbinding in gebruik kan worden genomen.
Uit de planning van de aannemer en een onafhankelijke toets blijkt dat het resterende werk aan de zogeheten tunneltechnische installaties (TTI) niet voor midden mei gereed is. Met het papierwerk daarna voor het testen en vrijgave kan de ingebruikname niet eerder dan in het weekeinde van 16 en 17 juni plaatsvinden, aldus Eurlings.
Daarna zullen de testen nog doorgaan. Vandaar dat er de eerste tijd nog 'gebruiksbeperkingen' van kracht zijn. "Er is sprake van een ingroeijaar 2007", aldus de bewindsman. Volgens hem is de Kamer daar in februari al over ingelicht door zijn voorgangster Karla Peijs.
Uitgangspunt is dat aan de volledige vraag van vervoerders naar capaciteit op het spoor wordt tegemoetgekomen.

Bedankt Peijs.
Dit duurt dan wel erg veel langer maar toch! foto
Belachelijk dan een enkeling zoveel macht heeft in Nederland om zo'n project er doorheen te drukken.
'Kijk eens wat ik bereikt heb' foto
overheid, plannen, grote projecten.. foto
but whose mountains does it move and for what reason is more important....
Het oorspronkelijke project stamt zelfs van 16 april 1992, Lubbers III.
Kabinet besluit tot aanleg Betuwelijn
Het kabinet besluit op 21 april 1995 de Betuwelijn, de goederenspoorlijn van Rotterdam naar Duitsland, zo snel mogelijk aan te leggen. Voor de aanleg wordt naast de al gereserveerde 7,3 miljard gulden nog eens 820 miljoen gulden extra uitgetrokken om de aantasting van natuur en milieu verder te beperken. De spoorlijn moet in het jaar 2004 klaar zijn, waarbij ervan wordt uitgegaan dat rond de jaarwisseling 1996/1997 de aanleg van de lijn kan beginnen.
De planologische kernbeslissing wordt op 16 april 1992 als beleidsvoornemen bij de Tweede Kamer ingediend. De kosten van de plannen van het kabinet Lubbers III worden op 18 mei 1993 geschat op 6,4 miljard gulden. In twee uitgebreide commissievergaderingen op 22 november en 6 december 1993 debatteert de vaste Tweede-Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat met minister Maij-Weggen over de kabinetsplannen. De fracties van CDA en PvdA leggen in een aantal moties gericht op wijziging van de PKB zodanige wensen neer dat de kosten van de Betuweroute ruim 1 miljard hoger uitvallen. Nader politiek beraad tussen de regeringsfracties en het kabinet leidt op 6 december 1993 tot een aantal aanpassingen in het pakket voorstellen van beide regeringsfracties met als resultaat een extrapakket investering ter waarde van 750 miljoen gulden. De door de regeringsfracties CDA en PvdA ingediende gewijzigde moties worden voor een belangrijk deel met algemene stemmen aanvaard.
Op 14 december 1993 wordt het als gevolg van de aanvaarde en door het kabinet overgenomen moties gewijzigde kabinetsstandpunt aan de Tweede Kamer aangeboden. Door de besluitvorming van de Tweede Kamer worden de totaalkosten geschat op 7.138 miljard. Op 23 december 1993 verleent de Tweede Kamer haar goedkeuring aan de aangepaste PKB. Op 12 april 1994 volgt de Eerste Kamer. De VVD twijfelt van meet af aan of de Betuwelijn wel rendabel zal worden, terwijl D66 in het Tweede-Kamerdebat van december 1993 door woordvoerder mevrouw M.M. Versnel Schmitz tevergeefs dertien moties indient om de spoorlijn milieu- en mensvriendelijker te maken. Wel wordt op 16 december 1993 besloten dat de beslissing over het definitieve tracé voor de Betuwelijn wordt overgelaten aan het volgende kabinet.
Na een onderzoek van ruim drie maanden naar de noodzaak van de goederenspoorlijn c.q. het bestaan van betere en betaalbare alternatieven brengt de Commissie Betuweroute onder voorzitterschap van de Friese Commissaris van de Koningin L. Hermans op 23 januari 1995 verslag uit in een rapport aan de ministers Jorritsma (VenW) en De Boer (VROM). De commissie Hermans komt unaniem tot de conclusie dat de aanleg van de Betuwelijn noodzakelijk is en dat er geen alternatieven zijn. Er is sprake van een verantwoord en evenwichtig ontwerp.
Bron:
http://www.verkeerenwater(...)chiedenis/1987_1996/
De zoveelste blunder door een prestige-projectje van een vrouw op Verkeer & Waterstaat, wellicht/waarschijnlijk haar ingefluisterd door bevriende collega's in de bouw-wereld... foto
Paars 1 foto Socialisten foto
als iemand toch eens wist hoe mooi het hier was foto (omgeving pannerden)
dit voor het oude wrak.
Die mensen hebben volgens mij ook boetes gehad.
Deze periode kan er ook nog wel bij.
als ik koning van nederland was...
De gemiddelde snelheid van een container inclusief laden en lossen is minder dan de helft dan een container op een groot binnenvaart schip.
Niemand inclusief het bedrijfsleven die dus op de betuwelijn zit te wachten.
Let op mijn woorden, binnen niet al te lange tijd word die weer uit de running genomen om verder te roesten.
En het interesseert ze ook geen ruk, want het toch maar geld van de hardwerkende burger dat ze over de balk smijten.
Het enige wat telt is, dat ze een prestige-project kunnen achterlaten.
Maar in nederland ziet het er mooi uit hoor, extra diepe tunnels gevolgd door bruggen waar geen dubbeldeks containertreinen door kunnen foto
Het zou nog om te lachen zijn als het ons niet zoveel gekost had.
A serial killer who was not born, but made.
fijn dat onze achter-achter-achter-achter-achter kleinkinderen hier de vruchten van zullen plukken foto
teknival! muhahaaa
pm block :,-)
Waarom worden dit soort projecten altijd door prutsers opgezet en uitgevoerd?
PvdA/VVD bedankt!
Netelenbos foto
Prestige-projecten foto
Talpa foto
Ik stel voor om de betuwelijn te asfalteren fotofotofotofoto
Wat extra asfalt kunnen we hard gebruiken in dit landje
(='.'=) (O.o)
(")_(") (>< )
je kan ze ook niet copieren maar wil je het wel.. Zet er dan bij dat ze graag de wereld willen veroveren
Ik kan amper een appartementje betalen in dit kut land maar daar kan onze overheid niks aan doen foto. Nee geldverslindende projecten daar zijn ze goed in!!! Lekker strooien met het geld waar werkend Nederland meer als de helft van zijn tijd voor heeft gewerkt foto
Gelukkig ben ik deze zomer weg uit dit land foto. Lekker genieten van mijn vrijstaande huis van 150.000
Duurder dan vrachtvervoer over het water
Duurder dan vrachtvervoer over bestaande spoorwegen.
Welke idioot heeft het in zijn hoofd gehaald deze lijn er door heen te drukken?
Of kan ik beter zeggen, hoeveel geld heeft deze persoon ermee verdiend!
Het is één grote flop dit. Voor dat geld hadden ze én de zorg én het onderwijs flink kunnen renoveren!!
Het lijkt me dat hier een aantal mensen erg rijk van zijn geworden.
En 13 miljoen euro voor 1 km spoor TEVEEL... foto Ongelooflijk dat een KM spoor zowiezo al 13 miljoen kan kosten. foto
Er is gigantisch geblundert of fraude gepleegd, en wat mij betreft worden de verantwoordelijke personen eens op het matje geroepen ...
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
Disturbed from time to time
Lost within himself
In his solitary shell
ze rijden nog niet eens volgens een dienstregeling ... en dan nu al vertraging ...
die sporen niet helemaal foto
-
MCSE : Multiple Choice Selection Expert
-
De betuwelijn is de meer dan een eeuw oude spoorlijn van Dordrecht via Geldermalsen en Tiel naar Elst!
voor je er tussenkomt en de lange selectie procedure door bent ben je wel ff bezig.
juist omdat dit zolang duurt zal de overheid je niet zomaar omruilen voor een ander bedrijf. Bijkomende kosten, goed gebracht, betalen ze daarom zonder morren, ahoewel met een groot project als deze toch wel vragen ontstaan foto
de overheid is te log en traag
Wedden dat als er (ooit) treinen rijden de bovenleiding is verroest en er onderhoud nodig is foto
http://www.nieuwsbladtran(...)sland_begint_in.html
http://www.brandweer.nl/cms/show/id=149039/contentid=43484
Er is nu wel een aansluiting, echter kan de Betuweroute niet ten volle worden benut, omdat de aansluiting in Duitsland niet over voldoende capaciteit beschikt
Zowel bij de HSL als de Betuwelijn is de samenwerking ver te zoeken.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken