Warner Bros sluit drie gamestudio's en annuleert Wonder Woman game
Dat het al een tijdje niet goed ging met de games-divisie van Warner Bros dat konden we wel zien aankomen. Na de desastreuze release van The Suicide Squad en de opheffing van de Multiversus Live-service games werd het tijd om te reorganiseren. Het bedrijf ziet zich genoodzaakt dit te doen na een teleurstellend jaar en een afschrijving van meer dan $300 miljoen dollar van de eerder genoemde games.
Een maand eerder mocht de CEO games divisie, David Haddad al vertrekken, en nu is het aan de beurt aan de drie ontwikkelstudio's. Ook Wonder Woman, wat ook al jaren in ontwikkeling is, was in zogenaamd "development hell" belandt, waardoor ze geen richting meer konden geven in wat het spel uiteindelijk moest worden. Daarvan is uiteindelijk nu ook besloten om de stekker eruit te trekken.
Het bedrijf heeft het volgende statement uitgebracht:
"We hebben een aantal zeer moeilijke beslissingen moeten nemen om onze ontwikkelstudio's en investeringen te structureren rond het bouwen van de best mogelijke games met onze belangrijkste franchises - Harry Potter, Mortal Kombat, DC en Game of Thrones,” aldus het bedrijf.
“Na rijp beraad sluiten we drie van onze ontwikkelstudio's - Monolith Productions, Player First Games en Warner Bros. Games San Diego. Dit is een strategische koerswijziging en geen weerspiegeling van deze teams of het talent dat erin zit.
"De ontwikkeling van Monolith's Wonder Woman videogame gaat niet door. We hoopten spelers en fans de hoogst mogelijke kwaliteit te kunnen bieden voor dit iconische personage, maar helaas is dit niet langer mogelijk binnen onze strategische prioriteiten. Dit is nog een moeilijke beslissing, want we erkennen Monolith's legendarische geschiedenis van het leveren van epische fan-ervaringen door middel van geweldige games."
"We hebben veel bewondering voor de passie van de drie teams en bedanken elke medewerker voor hun bijdragen. Hoe moeilijk het vandaag ook is, we blijven gefocust op en enthousiast over de terugkeer naar het produceren van games van hoge kwaliteit voor onze gepassioneerde fans en ontwikkeld door onze studio's van wereldklasse en het terugbrengen van onze Games business naar winstgevendheid en groei in 2025 en daarna.”
Player First Games was een studio die sinds 2019 enkel gefocust was op de ontwikkeling van Multiversus, dat ooit is begonnen als kloon voor het immers populaire Super Smash Bros van Nintendo. Dit heeft helaas niet geleidt tot het success wat ze gehoopt hadden.
Monolith Productions was één van de oudste games-ontwikkelstudios die er bestond. Sinds 1994 ontwikkelden ze een indrukwekkende portfolio aan games waaronder The Operative: No One Lives Forever, F.E.A.R, Codemned: Criminal Origins en Middle of Earth: Shadow of War en Shadow of Mordor.
Daarnaast waren ze befaamde vanwege hun vernieuwende technieken voor de games-industrie, het zoegenaamde" Nemesis"-vechtsysteem wat oa. in de Lord of the Rings franchise games: Shadow of War en Shadow of Mordor is toegepast is nog gepatenteerd tot 2036 door Warner Bros, het zou ook gebruikt worden in de nieuwe Wonder Woman titel, maar het is onbekend wat daar nu mee gebeurd, met de sluiting van de studio.
WB San Diego was voornamelijk een ondersteunende studio die hand en span diensten verrichten voor de andere WB games studio's. Ze hebben ook gewerkt aan o.a Multiversus en Suïcide Squad.
Het lijkt erop dat de games-divisie van Warner Bros door de jaren heen hun missie op de ontwikkeling van games is verloren ondanks hun sterke IP's die ze in beheer hebben. Laten we hopen dat ze hun weg weer terug naar boven vinden, na deze strategische wijzigingen.