Alleen echt light mag nog light heten

Icoon GezondheidFabrikanten mogen niet meer te kust en te keur hun producten 'light' of 'goed voor het hart' noemen. Dit soort aanprijzingen moet voortaan wetenschappelijk kloppen. Daarbij mogen gezondheidsbeweringen alleen nog vermeld worden indien ook eventuele nadelen worden opgesomd. Op een pak zoete yoghurt mag staan '0 procent vet', maar dan moet het pak ook melden dat er veel suiker in zit.

De grootste fracties in het Europarlement hebben hierover een overeenstemming bereikt, welke naar verwachting vandaag goedkeuring krijgt van de EU-landen. Fabrikanten moeten hun beweringen gaan voorleggen aan het Europese agentschap voor veilig voedsel EFSA, zo meldt Europarlementslid Dorette Corbey (PvdA). Voor beweringen die gericht zijn op kinderen, zoals bijvoorbeeld 'bevordert de groei', komen zwaardere regels. Ook merknamen dienen wetenschappelijk te kloppen, een afslankmiddel mag dus niet zomaar 'Slimfast' heten.

Wijn en andere alcoholhoudende drank waren het belangrijkste twistpunt tussen de afgevaardigden in het europarlement. Zo willen Zuid-Europese landen graag slogans als 'verrijkt met vitamines' gebruiken, waar Corbey eigenlijk tegen elke aanprijzing van alcohol als zijnde gezond is. Besloten werd om enkel beweringen over calorieën en alcoholpercentages op sterke drank toe te staan. Volgens Corbey is het belangrijk dat de wetgeving er gaat komen. "De wildgroei in beweringen is zeer onwenselijk, want die is misleidend voor consumenten. Uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties blijkt dat mensen de beweringen geloven en dat ze aanzetten een product te kopen."

Met dank aan hav0c voor de submit.