Turkse organisaties: 'I love'-campagne is taalcatastrofe
Twee Turks-culturele organisaties uit Den Haag en Leidschendam zijn bezig met een protestactie tegen de I love-verkeerscampagne van Verkeersminister Karla Peijs (CDA). Echter niet vanwege het doel, het verkeersveiliger maken van de weg. Het is de verenigingen een doorn in het oog dat de campagne in het Engels wordt gevoerd.
"De overheid moet informatiespotjes in het Nederlands uitzenden. Zij moet borg staan voor onze taal. Die borden moeten dus onmiddellijk worden aangepast", stelt Hasan Sahin, de initiatiefnemer van de protestactie. Hij zegt zich al weken aan de campagne-uitingen te storen. Omdat niemand anders aan de bel trekt is hij begonnen met een mailactie. Sahin roept iedereen op protestmailtjes te sturen naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat en alle politieke partijen.
Sahin zou inmiddels al veel steunbetuigingen hebben ontvangen. "Niet alleen van Nederlanders, maar ook van allochtonen. Iedereen vindt het belachelijk. Er moet een einde komen aan deze taalcatastrofe", stelt hij. Hij zegt zich te realiseren dat het aanpassen van een miljoenencampagne veel geld kost. "Uiteraard. Maar ze hadden het ook in één keer goed kunnen doen. De Nederlandse overheid mag geen belastinggeld gebruiken om Engelstalige campagnes te voeren. Op deze manier wordt het Nederlands verkracht."
Het is overigens niet de eerste actie tegen de I love-campagne. Via de site Postbus44.nl kunnen automobilisten stickers kopen met teksten als 'I love 180 km/u' en 'I love bumperkleven'. De persoon achter deze actie ergert zich echter met name aan de 'mierzoete' toon van de overheidscampagne.