Duitse supermarkten verkopen weer bier in blik
Sinds Duitsland vorig jaar statiegeld invoerde op blikjes, hebben veel supermarktketens deze uit het assortiment gehaald. De reden: het inzamelen van lege blikjes bleek voor hen te omslachtig en te duur. Frisdrankproducenten en bierbrouwers zagen hun afzet dan ook dalen door de invoering van deze statiegeldheffing.
Ondanks deze actie bleef er onder de klanten nog altijd de vraag om bier uit blik aanwezig. Daarom hebben de discount-supermarkten Lidl en Netto, na een succesvolle proef van zes weken, het plan opgevat de verkoop van bier in blik in ere te herstellen. "Het blik is terug. De klant heeft besloten", aldus directeur Juel Jensen tegen de Frankfurter Allgemeine.
Vanuit Europa werd er overigens al zware druk uitgeoefend op Duitsland om het statiegeld af te schaffen, voornamelijk vanuit het oogpunt van vrije concurrentie. Het systeem is volgens de Europese Commissie oneerlijk voor buitenlandse brouwers, voor wie de kosten en afstanden te groot zijn om het blik in te zamelen.