Nieuws
Patiënten willen meer informatie van ziekenhuizen
Aan het onderzoek deden zo'n 40.000 patiënten en 42 ziekenhuizen mee. Meer dan de helft van de ondervraagde patiënten blijkt niet tevreden te zijn over de informatie die wordt verstrekt over de bijwerkingen en de gevolgen van een behandeling. Ook blijkt uit het onderzoek dat veel artsen en verpleegkundigen tegenstrijdige informatie verstrekken.
Tevens blijkt uit het onderzoek dat veel patiënten klagen over de slechte privacy in de ziekenhuizen tijdens vertrouwelijke gespreken. Ook zijn er veel klachten dat patiënten geen "afrondingsgesprek" krijgen als ze worden ontslagen uit het ziekenhuis.
De Consumentenbond pleit voor verbetering van de informatievoorziening. "De informatie bij het ontslag en de nazorg aan patiënten zou verbeterd kunnen worden", aldus de bond. "In feite zijn dit wettelijke rechten, die in de praktijk nog onvoldoende invulling krijgen."
De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) is bereid de aanbevelingen van de Consumentenbond over te nemen. "De informatieplicht is een professionele verantwoordelijkheid", aldus vice-voorzitter R. Peters. "Dit is dus een belangrijke les die we als ziekenhuizen uit dit onderzoek kunnen trekken. Maar het moet ons ook mogelijk worden gemaakt die verantwoordelijkheid waar te maken. Daarom moeten er minder regels en meer geld komen."
Mijn huisarts is zelfs zo\'n eikel, als je daar komt zegt ie... hier pillen, slikken dan komt het goed....
Ik heb hem even uitgelegd dat dat niet de bedoeling ENORME EIKEL...
Jammer dat veel mensen het nooit zullen begrijpen en dat een consumentenbond geen onderzoek doet naar de patienten zelf. Deze veroorzaken de lange wachtlijsten.
er zijn al overal tekort aan artsen, enorme wachtlijsten en nu verwacht men van artsen dat ze eens lekker rustig de tijd nemen en aan jan met de pet alles haarfijnstjes uitleggen.
en ervoor betalen ho maar...
arme artsen, als elke patient denkt dat hij de enoge is op de wereld staat ze nog wat te wazchten.
quote:
Het grootste probleem is de patient zelf en niet de artsen die willen echt wel.
Dit vind ik toch iets te makkelijk gesteld. Artsen waren jarenlang, mede door eigen handelen, een soort "god". Dit wordt nu in rap tempo terug gedraaid. Natuurlijk komt dat omdat patiënten mondiger zijn geworden. Maar het is ook gewoon terecht. Het gaat om het lichaam/leven en de ziekte van de patiënt.
In mijn fysiotherapie praktijk sta ik een groot deel van de tijd zaken uit te leggen die ze van de arts niet hebben gehoord, omdat hij zo weinig tijd had. Weinig tijd of weinig prioriteit, vraag ik me altijd af.
Maar goed, behalve meer artsen is ook een andere verandering nodig: de arts moet niet langer functioneren als de "pleister" voor de patiënt. Laat een patiënt ook zelf na/meedenken. En vooral zelf verantwoording nemen voor een deel van het herstel.
Fok needs you! Cybernations!
Boxxy ain't trollin'
Vanwege het enorme aantal patienten dat ik op een dag moet begeleiden, kom ik er NOOIT aan toe een patient naar mijn en zijn/haar volledige tevredenheid te informeren. ALTIJD wordt ik weggeroepen voor spoedgevallen, heb ik een driedubbel overboekte poli of onverwachte patienten op de eerste hulp.
Ik ben hier zeer ontevreden over en heb dit meerdere malen aangegeven aan het bestuur van mijn ziekenhuis. Echter altijd is het antwoord hetzelfde: er is geen geld en er komt niet meer geld voor een collega om mij te helpen.
Dus ik vind het heel erg en ik doe mijn best; maar onze huidige maatschappij (en daar hoor jij bij) heeft gekozen voor een budget waarin ik onvoldoende kan werk kan doen. Pluk de zure vruchten zelf maar zou ik zeggen.
Men informeert vaak de patiënt en enkele familieleden, die er toevallig zijn. Door de gigantisch hoge werkdruk van alle personeelsleden in een medisch centrum blijft de informatie vaak voor hen een blok aan het been. Ze moeten het als aanhangsel er nog even bij doen. En als de patiënt in een vaak versufte situatie enige informatie over zijn of haar lijden ontvangt, moet deze het bij elk bezoek van elk familielid of bekende weer uitleggen. Ik heb ooit eens een info-update over een patiënt gezien op een a4 tje en dat werkte al beter: Patiënt hoeft niet telkens uit te leggen wat `ie heeft, is zelf op papier beter geinformeerd en verdraait geen enkel verhaal. Misschien zouden ziekenhuizen hiermee beter inspelen op de behoefte aan informatie: Twee keer per dag of zo een update uittikken en printen. Alle info blijft ook beter hangen.
Trouwens: De info bij stervensbegeleiding is wel heel erg goed. Je wordt, als je ouders sterven, goed opgevangen en begeleid in een ziekenhuis.
Ik heb altijd veel respect voor allen, die in een ziekenhuis werken. De harde wereld, geen soap-serie waardig. Ook geen kritiek. Die richt je maar aan de rijksoverheid. Er kan best meer geld voor de gezondheidszorg komen, ook om de vorm van de patiëntenvoorlichting te verbeteren.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken