Leveranciers hondenvoer op de vingers getikt wegens prijsafspraken

De Autoriteit Consument en Markt heeft hondenvoerleveranciers aangesproken omdat zij, volgens de toezichthouder, druk uitoefenen op dierenspeciaalzaken om vaste prijzen te hanteren. "Winkeliers moeten zelf de prijzen van de producten in hun winkel of webshop bepalen," zegt voorzitter Martijn Snoep.

Bedrijven die zich hier niet aan houden, lopen het risico op een boete die kan oplopen tot 900.000 euro of 40 procent van hun omzet. Tot nu toe zijn er negen bedrijven door de ACM gewaarschuwd. Volgens de ACM hebben leveranciers gedreigd met negatieve gevolgen als winkels hun prijzen zouden verlagen. Winkels kregen te horen dat ze geen korting meer zouden ontvangen als ze zich niet aan de adviesverkoopprijzen hielden. "Er werd druk uitgeoefend en dat is echt niet acceptabel. Daarom hebben wij deze waarschuwingen gegeven," aldus een woordvoerder van de ACM.

Prijsafspraken kunnen zorgen voor hogere prijzen voor consumenten en zijn verboden. Daarnaast werd er gedreigd met leveringsbeperkingen en uitsluiting van bepaalde producten. De ACM roept leveranciers op zich aan de mededingingsregels te houden. Volgens de woordvoerder nemen de aangesproken bedrijven de waarschuwingen serieus. "Bedrijven zijn nu begonnen met een nalevingsprogramma, maar we zullen het gedrag van de betreffende bedrijven ook nauwlettend blijven volgen."