Witgoedmaffia

Omdat mijn afwasmachine stuk was (ik zal de clou maar vast verklappen: hij is nog steeds stuk) googlede ik naar een monteur. Zoekwoorden: afwasmachine stuk. Als eerste hit kwam ASD naar voren. ASD staat voor Algemene Service Dienst. Op het eerste gezicht logischerwijs een pseudoniem voor een escortbureau maar het bleek toch echt om witgoedonderhoud te gaan.

De service die men levert bestaat uit het aannemen van de telefoon en geld.

Via een 0800 nummer (slim - zo'n nummer maakt dat je er van uit gaat dat er een tamelijk grote organisatie achter schuil gaat) krijg je een dame aan de telefoon. Zij hoort aan wat er mis is met je apparaat (‘hij doet het niet') om vervolgens haar diagnose met je te delen (‘hij is stuk') en met een advies op de proppen te komen (‘er moet een monteur langskomen')(‘daar belde ik voor').

Voor 70 euro koop je een half uur werk. Dat leek me een fors tarief maar wel corresponderend met de vette kosten die ASD had moeten maken voor de gesponsorde google-link. Met een dergelijk PR-budget zal het met de kennis en kunde van het bedrijf wel snor zitten, zo redeneerde ik, want geen advertentiekosten zonder omzet en geen omzet zonder klanten en geen klanten zonder kennis en kunde. Dit móest wel een partij zijn waar zaken mee te doen viel; zeker ook gelet op de heldere telefonische analyse en de gelikte website, boordevol positieve referenties (‘deze jongens hebben mijn dag gered!').

De volgende dag namen twee monteurs een kijkje in de keuken, meer precies, in de afwasmachine. Conclusie: ‘hij is stuk'. Of ze even mochten vangen. Huh? Hoe bedoel je? De afspraak is toch dat je een half uur werkt en niet dat je ons het gemis nog eens extra komt inwrijven?

M'n vriendin - net bevallen, baby op de arm - had weinig behoefte aan een scène en nog minder aan twee mannen die niet zouden weggaan zonder geld. Beter betalen, even nabellen met de zaak, vervolgafspraak maken en mét de gemaakte diagnose (‘hij is stuk') in de hand de juiste reparatie inplannen (zo ver is het niet gekomen maar ik schat iets in van ‘maken' of zo).

Zo niet bij ASD. ‘We bellen morgen terug.' Niets. Zelf weer gebeld. ‘We bellen deze middag terug.' Niets. Ook een week nadien: niets (anders had ik dit epistel niet geschreven).

Inmiddels ben ik wel heel wat wijzer door wat recherchewerk op internet, dat mij gelijk naar de schandpaal van internet leidde: de site van de consumentenbond, zie http://www.consumentenbond.nl/forum/viewtopic.php?t=6320.

Verder recherchewerk leerde dat ASD (Amsterdam) een eenmanszaak is en niet, zoals de website vermeldt, een BV. Dat zegt in zijn algemeenheid niets over de te verwachten prestatie maar in dit specifieke geval alles over de handelwijze van ASD. Er werken twee mensen. Ik zie het al voor me: een uitgezakt dametje aan de telefoon die doet alsof er een heel netwerk aan monteurs van hot naar her rijden om reparaties te verrichten, terwijl het enige dat ze doet het op pad sturen van haar vriend is die 70 euro per ontwricht huishouden (overdreven?) collecteert.

Wie herkent dit? Heeft iemand ervaringen met ASD? Of heeft iemand juist een positieve referentie naar witgoedmannen? Ik lees de reacties, tips en aanbevelingen graag!