Stiekem gluren op de WC
“Schat, doe je een schone onderbroek aan, naar je werk? Je weet het hè, de baas kijkt mee.”
Volgens mij hebben alle chauffeurs van de bussen naar Zeeburg recht op een schadevergoeding. € 5.000 per man? Lijkt me billijk. Hun baas heeft in het personeelstoilet een verborgen camera aangebracht. Het blikveld van die camera bestreek ook de schaamstreek van de chauffeurs wanneer zij stonden te plassen in het urinoir. Zo zie je maar weer hoe het Amsterdamse vervoerbedrijf GVB met twee maten meet zodra het begrip ‘kruis’ om de hoek komt kijken. Het bedrijf en een conducteur troffen elkaar voor de rechter omdat hij een kettinkje met een kruis droeg. Mocht niet. Was geen gezicht. Maar de chef van de bus naar Zeeburg vindt het kruis van een chauffeur juist wél een plezierig iets om naar te kijken, blijkbaar…
Nou ja, toiletten en Openbaar Vervoer. Sowieso een ongelukkige combinatie. Ook bij de spoorwegen. De plee in de trein is doorgaans te smerig voor woorden. Dat is niet zo vreemd: probeer maar eens een beetje goed te mikken in een schommelende trein. Onbegonnen werk. In heel oude treinstellen waren daarom voor de heren aparte toiletten met een urinoir. Dat is nog redelijk te doen, qua prijsschieten. Maar nee hoor, eenvoudige oplossingen? Daar doen ze niet aan bij het spoor. De Technische Universiteit van Delft heeft nu met camera’s het plasgedrag van proefpersonen in de trein bestudeerd. Een dagje treinen met een groep vrijwilligers die werden volgetankt met sinaasappelsap en andere nattige consumpties. Om te kijken hoe het eraan toe gaat in het treintoilet. De eerste conclusie werd meteen geopenbaard: veel mensen wassen hun handen niet als ze klaar zijn. De onderzoekers lieten duidelijk merken dat ze dat een beetje vies vonden. Tja, dat mensen in de trein vaak hun handen niet wassen als ze zijn uitgedruppeld had ik zonder onderzoek ook wel kunnen vertellen. Om de haverklap is het water op. Dus wie is er dan vies? De klant die zijn handen niet wast, of het bedrijf dat het regelmatig bijvullen van de watertanks heeft wegbezuinigd? De schoonmaakvakbond heeft aan spoorbaas Meerstadt de Gouden Krent overhandigd, wegens uitbuiting van het reinigingspersoneel. Wat mij betreft had ‘ie namens de passagiers ook meteen de Gore Krent in ontvangst mogen nemen.
Het is sowieso armoe troef, qua plassen onderweg. Want in al die nieuwe stoptreinen zijn de wc’s helemaal wegbezuinigd. Plassen doet de reiziger maar op het station, heet het. Maar juist op de stations die uitsluitend worden bediend door stoptreinen zijn geen toiletten. Omdat daar geen Intercitytreinen stoppen… Dus uitgerekend op de stations die worden bediend door de stoptreinen zonder toiletten zijn geen toiletten omdat de treinen met toiletten daar niet stoppen. Ik snap de grap best: “Weet je, waarom de Josti-band op werkdagen niet overdag optreedt?” “Nee, vertel?” “Dan werken ze op het hoofdkantoor van de spoorwegen.”
Een van de zaken die onze Tweede Kamer heeft uitgesteld, is de nieuwe vergunning van de NS. Die moet rond 2015 ingaan. Inderdaad, ik zou daar maar even mee wachten, want als er íets controversieel is, dan is dat wel de vraag of zo’n incompetent bedrijf het alleenrecht zou moeten hebben op een van de belangrijkste zaken van ons land: treinvervoer als ruggengraat van onze economie.
Want bij de NS is schraalhans keukenmeester. Nu het ernaar uitzag dat de NS die nieuwe vergunning wel zou krijgen, werden de dubbeldekkers meteen ontdaan van alle franje. De nieuwe dubbeldekkers hebben opeens stoelen die zijn bekleed met een veel armoediger stofje, en de displays in de compartimenten, waarop je kunt zien waar de trein heen gaat, zijn gewoon geschrapt. En dan hebben we het nog niet eens over de enorme steken die de NS heeft laten vallen bij het omgaan met een paar lullige sneeuwbuitjes. Geen trein te bekennen!
Maar nu weer even naar het Openbaar Vervoer in de grote steden. Ook de vergunningen voor de Rotterdamse RET en het Amsterdamse GVB worden voorlopig niet door de Tweede Kamer behandeld. En terecht! In Rotterdam rijdt hoogstens de helft van de trams en bussen volgens de afgesproken tijden. Het systeem bij de RET dat dat registreert, is op last van de directie van dat bedrijf gewoon uitgezet. Handig, scheelt een hoop gezeik. En ze hebben 60 trams gekocht, die helaas niet onder sommige viaducten door kunnen. Te hoog. Je koopt een lagevloertram die te hoog is. Meesterzet! Het gevolg is wel, dat de RET grote problemen heeft met de lijnvoering. Nee, bij de RET vinden ze het doordrukken van een ongunstig chipkaartsysteem belangrijker. Hoe diep kun je zinken? En in Amsterdam houdt men zich dus bezig met het begluren van het personeel op de toiletten, in plaats van echt iets te doen aan het verschrikkelijke tekort aan metro’s wegens enorme achterstanden bij het onderhoud. Gevolg: meer aandacht voor de lul van chauffeur Jansen dan voor de reiziger die achterblijft op het metrostation. Blijft de vraag, wie er nu écht voor lul staat.
Nee, het is een prima idee om de vergunningen voor NS, RET en GVB maar niet te verlengen. Ik hoop dat de nieuwe verkeersminister nu eindelijk eens op zoek gaat naar een bedrijf dat wél in staat is, de Nederlandse burger wél fatsoenlijk Openbaar Vervoer te bieden. We betalen als samenleving immers niet voor niets miljarden aan subsidies en kaartjes…
Ondersteek, iemand?