De beweging van Rita
Even met Trots Op Nederland gebeld: “Goedemorgen, Oplopers hier. Rita in de buurt?” De telefoniste, wier stem mij erg aan die van Rita Verdonk deed denken, meldde mij dat belangrijke kamerleden en partijleiders niet zomaar door iedere columnist die wat te zeuren heeft kunnen worden gestoord. Nee, ik moest de afdeling Public Affairs hebben. Daar wilde de dienstvaardige telefoniste mij wel mee doorverbinden. Ik werd even in de wacht gezet, en kreeg toen de Manager Public Affairs and Communications aan de lijn. Opnieuw een stem die verdacht veel op die van Rita leek. Wat het doel van mijn telefoontje was? Ik liet haar even weten dat ik wat wilde bespreken aangaande de lokale aspecten van de beweging. Nee, dan moest ik bij de Directeur Lokaal Beleid zijn. Weer werd ik doorverbonden. Weer die stem die mij zo bekend in de oren klonk. Wat ik wilde? Toen had ik er genoeg van, dus ik bulderde: “Flikker nou toch op met die flauwekul. Je bent gewoon een eenpersoonsdingetje, en meer niet. Niet links, niet rechts, maar helemaal niets!” Maar dat had ik mis, aldus IJzeren Rita. Want haar beweging ging meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam. Ze had zelfs al een kandidaat. Sjef Simons. Ach ja, Sjef Simons… Een mafkees die zo enorm de weg kwijt is, dat zelfs Leefbaar Rotterdam hem heeft uitgekotst. Grappig toch? Een afdankertje van de VVD vaardigt een afdankertje van De Partij Van Pim af als gemeenteraadskandidaat. Trots Op Nederland? Tweedehands Of Niets, zul je bedoelen! Hoe triest wil je het hebben? Trouwens, er zijn voor de club van Rita ook in Venlo nog wat afgeserveerde politieke kneuzen beschikbaar. Die wilden namens de PVV wel in de Gemeenteraad, maar ze waren zo onvoorstelbaar stom, dat zelfs de PVV niets met ze te maken wil hebben… Maar dan is het voor TON nog altijd goed genoeg… Het blijft een rare beweging, dat Trots Op Nederland. Gek trouwens, bij Rita denk ik nooit aan een beweging. Integendeel. Dat molenpaard zou wel een rondje op de racefiets kunnen gebruiken.
Maar nee hoor. Rita neemt de trein. Ze heeft toch niet veel bijzonders te doen, dus tijd zat. En dat heb je nog steeds nodig, als je per spoor reist. Tijd. Want het was weer dramatisch deze week. Iemand van infrabeheerder ProRail had per ongeluk de stekker uit de telefooncentrale getrokken ofzoiets en hup, een hele middagspits plus avond in de wijde omtrek van Utrecht geen trein te bekennen. Of sterker nog, zodra het KNMI een weeralarm afgeeft staan de treinen al stil, ook als het gevreesde noodweer uitblijft! Gewoon een lullig onweersbuitje is al meer dan genoeg om de bediening van de seinen en de wissels naar hun grootje te helpen. Nou ja, nog altijd beter dan dat je met je trein strandt in een rokende tunnel bij Schiphol. Stroomkabels in de fik. Belt de brandweer naar het seinhuis dat de treinen de tunnel uit moeten rijden, is degene die daar in het seinhuis over gaat in de baas zijn tijd boodschappen doen, of iets in die geest… Nou ja, ik zie tenminste nog één lichtpuntje. De langste spoorwegtunnel in ons land is voor veel reizigers toch onbereikbaar, dus die komen niet om, als er weer eens brand is. Want de NS heeft aan de staat veel te veel geld betaald voor het gebruik van die snelle verbinding -inclusief die lange tunnel onder het Groene Hart- tussen Amsterdam en Rotterdam, dus worden de kaartjes op dat spoortraject tegen woekerprijzen verkocht. Sowieso een enorme fout, die hogesnelheidsspoorbaan. Ze hebben twee sporen naast elkaar gelegd, terwijl enkelspoor ook genoeg was. Immers, de leukste vrouwen verhuizen van Rotterdam naar Amsterdam, en dat eenrichtingsverkeer is genoeg. Maar hoe dan ook, ik ben erg benieuwd, wanneer onze verkeersminister Eurlings nou eindelijk eens de bezem door de Nederlandse spoorwegtop haalt, want zo kan het natuurlijk niet langer.
Word je trouwens bij de politie verlinkt als je per trein in de eerste klasse reist? Want de smeris heeft weer wat nieuws bedacht. Als je buurman een auto heeft die volgens jou te duur is in verhouding tot zijn inkomen, of je dan even de politie wil bellen. Want dan is je buurman vast een boef. Of iemand die te vaak rondjes in de kroeg geeft? Bromsnor bellen, want dat is niet pluis. En wat zijn de volgende stappen? Een bijstandsmoeder die boodschappen doet bij de Albert Heijn? Aangeven, want die zal wel illegaal bijklussen als thuiskapster of telefoonhoer! Een fabrieksarbeider met een eersteklas treinkaartje? Spoorwegpolitie verwittigen, ogenblikkelijk, want die moet wel bijbeunen in het grijze circuit! Flikker nou gauw een eind op… Dat soort verklikkerpraktijken kennen we van de NSB uit de oorlog, en de Stasi uit Oost-Duitsland. Maar áls iemand dan eens via een wat onorthodoxe manier een duidelijk gevalletje van criminaliteit aan de kaak stelt, wil de politie de zaak niet oppikken. “Want de manier waarop het bewijs is geleverd deugt niet.” Immers, de eigenaar van een opengebroken auto had de dieven gefilmd met een videocamera. En volgens oom agent mag dat dus niet van de privacywet. Nee, bromsnor gaat liever achter allerlei vuige roddels aan, in plaats van dat ‘ie serieus boeven gaat vangen!
Terwijl we echt een overschot aan boeven hebben. Ik denk aan twee Volendam-voetballers die op de vuist gingen met aanhangers van FC Almere-Buiten ofzoiets. Of aan een Officier van Justitie uit Velp, die met een baksteen en een stroomstootwapen heeft geprobeerd, zijn vrouw te vermoorden. Ja, criminaliteit is overal. Of aan de mensen achter de Actiegroep Respect voor Dieren. Die schijnen in Maastricht winkeliers door dreiging met geweld onder druk te zetten om geen bont meer te verkopen. Op zich niet eens een erg onsympathieke ideologie, maar de methode is niet in de haak. Geweld is nimmer goed te praten. En feitelijk slaan ze de plank toch ook wel een beetje mis. Als ik zie hoe winkelbedrijven met hun personeel omgaan, dan kan die actiegroep beter aan de slag gaan onder de naam Actiegroep Respect voor Mensen!