column
Boter op het Brein
Heel mooi, erg nobel. Denk aan de postbus 51-achtige TVspotjes een paar jaar terug met daarin foto's van Guus Meeuwis en Ilse de Lange, die de mond gesnoerd zouden worden als het medogeloze downloadgeteisem nog langer illegaal zou luisteren naar de emotionele inspanning van de artiesten, die zo diep gaan om hun ziel naar boven te kruien.
Er staat echter één zinnetje in die omschrijving die een ander beeld geeft, vooral voor diegenen die al eens hun handtekening onder zo'n ontwikkelingssamenwerking met een platenmaatschappij hebben gezet:
"naburig rechthebbenden"
Wat zoveel betekent dat de zakelijke buren van Guus en Ilse blijkbaar ook getroffen (kunnen) raken in hun inkomstenbron.
Het moet mensen wel eens opgevallen zijn dat een alledaagse schilder als Van Gogh zo arm als een kerkrat stierf maar dat de kunsthandel eromheen gouden tijden met die man heeft doorgemaakt. Marktkooplui die zich als autodidacte 'kunstkenners' met mooie brillen etaleren, kompleet met gedreven blik achter de glazen en hip patserbakje voor de deur. Mensen die weten hoe ze de 'kunst' aan de man moeten brengen en astronomische bedragen regelen voor stillevens met zonnebloemenvaasjes op een tafel of tafelende boeren onder een olielamp. In een maatschappelijkrelevant kader geplaatst is er natuurlijk een prachtig verhaal omheen te kleien en we zien allemaal graag in de vechtende eenling de grensverleggend uitgevoerde kunst van het smaakvol abstraheren van de algemene menselijke emotie, maar de koehandel eromheen heeft -vooral in het geval van de museumschilderkunst- idiote proporties aangenomen. Zo erg dat iemand die nu een verfrommelt schetsje van Rembrandt aanschaft er gratis een bankkluis bij krijgt om het verweesde kladje fatsoenlijk in op te bergen.
Zo mogen we natuurlijk niet naar de tanende muziekindustrie kijken. Guus is een hele oprechte zanger van mooie levensliedjes voor mensen die ook een beetje spontaan kunnen nadenken. Ilse kan heel eerlijk en intens haar innerlijke vragen lyrisch vormgeven en weet zich omringt door fabelachtige Nashville muzikanten.
Maar wat te denken van de grote artiesten -de van Gogh's van de muziekindustrie zeg maar- als Medonna en Bwitnie Speahs?
Nou heb ik zelf ooit een krabbel onder zo'n standaard contract mogen zetten en kort gezegd kwam het er op neer dat ik gedurende drie jaar alleen maar gratis 'promotionele' optredens mocht verzorgen, dat ik als bandlid nog geen 1% van de opbrengst van de netto(!) verkoop van de uitgebrachte 'geluid- en beelddragers' zou krijgen, dat 'de muziekuitgeverij' meteen eenderde van de auteursrechten incasseerde in ruil voor een verblijf in veel te dure studio's (die weer -toevallig- van de maatschappij zelf waren) en dat ik vooral erg blij mocht zijn dat ik in een gezelschap zat dat het helemaal zou gaan maken ("ja echt wel let maar op jongens te gek man weet je wel").
Nou kent uiteindelijk helemaal niemand mij en dat schijnt negen van de tien enthousiaste muzikanten te overkomen die trots, stoer en naief zo'n overeenkomst tekenen. De maatschappijen hebben in het algemeen zo weinig benul van kwaliteit & management dat hooguit 10% van wat men onder contract haalt iets van inkomsten weet te genereren. Daarom zijn de royalties ook zo absurd laag, want die ene moet de onkosten die voor de andere negen zijn gemaakt weer terugbetalen.
En die onkosten, dat zijn nou de buren van Guus en Ilse. Die moeten natuurlijk betaald worden als ze naar jou komen kijken terwijl je in een jongerencentrum in Kutkrabbedijke voor acht mensen en een gehandicapte vrijwilliger staat te spelen, hun adviezen zijn immers niet gratis, kom nou. Je hebt principes en je hebt vaste lasten.
Maar als je eenmaal 'binnen bent', dan wordt het helemaal feest, zeker nu het aardig aan het verschralen is voor de hippe marktmannen. Technici in studio's moeten geregeld hun handtekening onder verklaringen zetten waarin ze beloven niet te zullen verklappen dat die dikke vrouw van middelbare leeftijd die meekwam met die grote naam en alle hoge noten, alle vibrato's en vaak ook gewoon ALLES ingezongen heeft eigenlijk de echte artiest is en dat de silicone puberale grootoog alleen voor het hoesje, het dansje en de blowjob bestaat.
Let ook op de grote rockbands als die een ingehuurde toetsenist meezeulen die behalve een sampler kan bedienen ook schitterende tweede soundmixstemmen met de leadzang mee kan doen. Of -helemaal erg- als de uitzendtoetsenisten -zoals live te zien was bij de Stones- de nummers aftellen..
BREIN komt op voor de rechten van de noodlijdende marktkooplui, voor het krediet op de sportwagentjes, voor de cokeverslavingen en voor de pony van het doordreinende dochtertje van de Artist en Repertoiremanager.
Als je begaan bent met het lot van de muziekmakers betaal dan gewoon je kaartje als je naar een concert gaat. Dat is namelijk het enige waar de popartiesten uiteindelijk werkelijk iets aan verdienen.
de platenmaatschappijen hebben een stokje gestoken voor het feit dat cd's goedkoper werden. De kostprijs van een cd is minimaal.. maar de platenbonzen moeten er aan verdienen, dus moet de consument maar krom liggen om zo'n schijfje maar te kopen.
Sindsdien gebruik ik alleen nog maar mp3.. maar volgens de platenmaatschappijen moet ik nog steeds CD's blijven kopen.. ook al gebruik ik die niet meer...
Zolang er geen alternatief is om muziek via het internet te krijgen, haal ik m'n muziek via p2p.. ze snijden zichzelf in de vingers op deze manier. Het is alsof TPG-post massaal e-mail gebruikers aanklaagt omdat ze geen postzegels meer willen kopen, zoals vroeger.
In ieder geval is BREIN een stelletje clowns die hun authoriteit moeten halen uit dreigementen, intimidaties, valse voorlichting en razzia's op platenbeurzen. Ze zijn de tandeloze poedel van de platenmaatschappijen en ik probeer ze zoveel mogelijk te negeren..
Het is ook geen geheimpje dat sommige artiesten zelf volledige albums aan MP3s online zetten. (Nee geen WMA/Real gewoon MP3). Ik hoop dat het volgende stukje over de andere witte boorden criminelen de Buma/Sena/Stemra/Thuiskopie/Verhuur gaat, daar blijft ook heel wat aan de strijkstok hangen wat direct naar de artiest/componist/tekstdichter hoort te gaan.
Je zou toch bijna een nieuwe non-profit open administratie organisatie starten, voor het eerlijk beheer van rechten.
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
Let op mijn woorden , volgende maand is itunes aan de beurt...
Ome Tim vind al dat downloaden niet goed hoor...
[/flauw]
Grootste probleem is dat we die jokers nog betalen ook...
Ik heb Tim en 2 van z'n collegae een paar keer over de vloer gehad op de zaak ( cd fabriek ) en het stomme is dus dat men hopeloos achter de feiten aan loopt te hollen.
De muziekbizz zal de hand in eigen boezem moeten steken en Brein keihard laten vallen.
Alleen dan gaan we de goeie kant op.
De BSA blaat al een eeuwigheid niet meer ; die pakken ( stil ) de grote jongens/vette vissen en praten verder niet dom.
In tegendeel ; de mensen van de BSA die ik gesproken heb hebben een veel betere kennis van zaken dan de wannabe's uit H'dorp.
Ik leech me 24/7 helemaal de tering en blijf dat ook fijn doen.
Uiteraard zorg ik er wel goed voor dat er niets te gluren valt.
Tegen de tijd dat het verbod op proxy's en andere technologie van kracht word hebben we vast geen p2p meer... foto
Only the light called darkness can show who i really am...
Elke mongool kan roepen, ík ben een stichting en ík kom op voor de artiesten, geef mij een zak met subsidie centjes en ik ga aan de bak.
Wanneer gaat Brein eens bewijzen dat ze echt opkomen voor de rechthebbenden, betaald brein (nog in de toekomst te gebeuren) gewonnen gelden bij een rechtzaak uit aan de artiest? Ik denk van niet, kortom, heeft Brein uberhaupt wel bestaansrecht en recht op subsidies?
Totdat ze dat bewezen hebben vind ik dat Brein uberhaupt geen recht van spreken heeft.
Verder had ik al lang geen illusie meer bij de platenmaffia en voel me dan ook niet schuldig als ik die troep gewoon digitaal binnenjas.
Ik heb vroeger nog een tijdje -goeie ouwe tijd- met Frank gespeeld, gingen we elke maandag bij een vriend de meest idiote opnames maken. Ze hebben toen ook nederland per ongeluk op z'n kop gezet als 'de ideale schoonzonen', een loslopende grap die zeer ten onrechte zeer serieus genomen werd. Frank heeft daar ooit nog de voorpagina van het NRC mee gehaald door zich binnen te lullen bij een of ander haags politiek afscheidsfeestje met de bewering 'dat ze de band waren' ten tijde van de aanvang van een of andere politieke enquete. Er werden toen foto's gemaakt van de aanwezige ministers & ander politiek uitschot die in een groepje bijelkaar staand heel serieus en bedenkelijk kijkend met het hoofd bij die enquete (en ws hun carriere) waren. Frank zag dat en ging op en neer springen met zijn hoofd achter die lui om de boel een beetje op te vrolijken.
Breeduit -en dan ook echt vlnr- op de voorpagina 1 dag later.
Dat soort publiciteit regelt geen enkele uitgever voor je. foto
En dat ze het meest aan de concerten verdienen is ook onzin, anders zouden ze al hun muziek wel gratis op internet aanbieden
Kane vangt 60 rootjes op 1 avond. Denk je dat ze dat soort bedragen met de verkoop van cd's ook verdienen? (paar duppies per schijfje gedeelt door een heleboel hebberige buren)
Het wordt natuurlijk anders als je een 'indy' bent, dan heb je veel meer vrijheid (en hogere marges). Maar de meeste muziekerts kiezen graag voor het 'in de watten gelegd worden' door een maatschappij zodat ze zo snel mogelijk stoer & beroemd zijn. En veel cdwinkels mogen geen materiaal van indies op voorraad hebben, dan worden de grote jongens boos.
Waar pensioenen worden aangeprezen, ergonomische kantoormeubels, accountancies etc..
Ik 'schrijf' momenteel voornamelijk reklame/presentatiedeuntjes.. foto
Ah, hier kun je een aantal filmpjes vinden.
Niet echt iets om een romantisch avondje mee weg te zetten of een stadion mee te vullen (of uberhaubt een publiek geboeid te houden, de muziek in dit soort produkties is bijzaak), maar het verdient per opdracht meer dan ik ooit als muzikant of techneut voor dezelfde uren heb gekregen.
En het is ook gewoon een tof bedrijf met prima mensen, dat scheelt natuurlijk.
Uiteraard maak ik ook met andere muzikanten mooie liedjes, als die netjes opgenomen zijn mag iedereen meegenieten.
foto
Logo van Brein nu.
foto
Het logo van de band One Bad Pig anno 1991.
Rudibu.
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
Yes, I live so true, without my lover. But tell me if the sky is blue, how old are you?
Proud member of the UVT vinyl-crew
foto
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
Brein (wat een naam voor zo'n hersenloze club!) daarentegen wil mensen wijsmaken dat muziek downloaden illegaal is, en maakt mensen uit voor criminelen, terwijl ze niets fout doen!
Voor de volledigheid:
-muziek en films downloaden in Nederland is 100% legaal.
(uploaden is voor auteursrechtelijk beschermde werken NIET legaal)
-software downloaden/uploaden is legaal, zolang de licentie dat toestaat (en je je aan de regels daarvoor houdt). OpenSource software is in veel gevallen een mooi voorbeeld hiervan.
-slechte dure software verspreiden is illegaal, maar stiekem vinden die bedrijven het niet erg (want Microsoft en Photoshop zouden ECHT nooit zo groot zijn geworden als iedereen voor die enorme dure (slechte) dingen moest betalen!
-muziek lenen van iemand mag. Die muziek mag je dan kopieren, en het origineel teruggeven. Hierna heb je een legale kopie.
Geldt ook voor lenen van videotheken/bibliotheken foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken