CD: Spinvis - Dagen van gras, dagen van stro

Spinvis

Te vaak worden experimentele debuutalbums door de muziekcritici zo gehypt, dat het daaropvolgende album dan wel tegen MOET vallen. Erik de Jong, a.k.a. Spinvis, omzeilt de hoge verwachtingen door te stellen dat hij een groot deel van zijn tweede volwaardige album 'Dagen van gras, dagen van stro' al had geschreven toen zijn titelloze, alom bejubelde debuutplaat ruim drie jaar geleden uitkwam. Wind uit de zeilen van de hielenlikkende critici; de lucht geklaard.

"Hé, ik heb geen probleem", is dan ook de eerste regel van het opgewekte openingsnummer 'Ik wil alleen maar zwemmen'. Het heeft in de verte wel iets weg van Zita Swoons onbevangen: 'Hey, my life is OK!', en wat heeft Erik de Jong ook te klagen? De afgelopen jaren leek alles wat de knutselaar uit Nieuwegein aanraakte te veranderen in goud. Wat net als bij de mythische koning Midas tot een wat verveeld gevoel kan leiden. Zo begint 'Kom in de cockpit' snel en voortvarend, maar het refrein klinkt net iets té quasi-nonchalant. Net als de nieuwe sterke single 'Het voordeel van video' klinken er gitaarlijntjes en zang à la Sebadoh, het vroege Dinosaur Jr., en zelfs een beetje Beck. Lo-fi van de lage landen dus, al is
de poëzie van Spinvis door diens vlakke "zang" net iets cleaner dan het Vlaamse Gorki.

Door het tekstuele knip- en plakwerk presteert Spinvis het zelfs om van de tracklist ogenschijnlijk een verhaaltje te maken. Zet bijvoorbeeld eens de oneven titels van de tracklist achter elkaar, gebruik één keer het voorzetsel 'in', en dit ontstaat:

Ik wil alleen maar zwemmen,
aan de oevers van de tijd,
dagen van gras, dagen van stro,

(de zevende nacht,)
bijt mijn tong af
(in) de tuinen van Mexico.

Of dit een vooropgezet, goed doordacht plan is? Duivelse boodschappen bij het achteruitspelen? Lucy in de lucht met diamanten? Nee, waarschijnlijk slechts een eigen invulling. En juist dat is wat (zijn) poëzie zo sterk maakt:

Mist u iemand die al weg is
Al heel erg lang
En valt er dan soms regen?

(uit: Het voordeel van video)

Tja, in Nederland valt er wel eens regen. De release is dan ook goed gepland, qua seizoen. Ook op dit sfeervolle, doch vlakkere album dan het debuut, is het niet altijd mooi weer. 'Lotus Europa', een veredeld hoorspel, vervolgt zo tergend langzaam zijn weg, dat het daaropvolgende 'Bijt mijn tong af' een verademing is. Zowaar: een leuk, lief liedje! Helaas heeft die afgebeten tong weer het instrumentele 'Explicateur' tot gevolg. Best sfeervol hoor, maar als Erik de Jong dan zo’n eigenzinnig tekstdichter en -plakker is, kan hij dit soort instrumentele nummers beter over laten aan 'Air'.

Fu Manchu

Spinvis preekt onbedoeld voor eigen parochie. Maar zijn parochianen zijn trouw. Slechts een (dr)enkeling zal afdwalen, zoals er met dit album ook maar weinig nieuwe zieltjes gewonnen zullen worden. Maar wat maakt dat uit? Spinvis in ieder geval niets, ...die wil alleen maar zwemmen...

Label: Excelsior Recordings Releasedatum: 28 november 2005