Nieuws
Scholen beboet wegens te weinig les

Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) heeft de scholen gisteren ingelicht. Ze had ze in oktober aangeschreven dat ze onder de zogenoemde urennorm zaten. Sommige scholen zaten zelfs op een tekort van 6 tot 12 weken te weinig les.
Een school, het Calandlyceum (Amsterdam), kon aantonen dat onvoldoende rekening was gehouden met leerlingen die veel uren besteden aan sport. De boete is verlaagd naar 19.280 euro. Een andere school heeft nog geen uitsluitsel gekregen, hangende nader onderzoek door de inspectie.
Bij elkaar houdt Van Bijsterveldt ruim vijf ton in. De scholen kunnen daar nog bezwaar tegen maken.
Dan noemen ze het studie-uur, huiswerk-uur, project-uur of whatever, maar die kinderen zitten gewoon uit hun neus te vreten, en als ze massel hebben zit er een toezichthoudertje bij waar ze af en toe nog iets aan kunnen vragen.
Het is schijn-onderwijs.
edit: ik claim hierbij het nieuwe woord van 2008: 'schijn-onderwijs!'
Edit: Minister --> Staatsecretaris
Ik zeg niet dat school noodzakelijk, want dat is het wel. Ik zeg alleen dat men doet alsof meer=beter, en dat is niet zo wanneer je het a; nooit nodig zult hebben, en b; weer snel vergeet.
Tel daarbij op (c) dat het scholieren niet HELPT maar juist HINDERT in hun ontwikkeling, en dan is het duidelijk dat het moderne onderwijs niet de beste manier is om kinderen te begeleiden op hun pad naar volgroeien en volwassenheid.
Daarnaast worden de kids van tegenwoordig wel heel erg stevig voorgehouden wat ze allemaal MOETEN doen, en ik denk dat dat sowieso erg demotiverend werkt, wat in de toekomst weer allemaal andere nare gevolgen met zich meebrengt.
Hier wordt je altijd direct gecorrigeerd bij spelfouten en wiskundige fouten. Ook kan je bij F.O.I. terecht voor de vorming en het uiten van je mening, je krijgt een hele hoop info over de geschiedenis van diverse landen en hun problemen, er zijn hier plenty sub fora waar je bij studies kan volgen en je wordt de hele dag op de hoogte gehouden van nieuws feitjes en fabeltjes.
En wat kun je doen aan leraren-tekort... als de leraren meer uren werken dan moet je meer belasting betalen.. lekker motiverend ...
Het beste om leerlingen te motiveren is dat je de leerlingen prikkelt om meer zelf dipline te krijgen.. en dat krijg je door interesse en op leuk manier les te geven dus het kwaliteit kant in plaats 40uur school..
Jezus, moet ik nou iedere dubbele laag gaan uitleggen in mijn uitlatingen!? foto
reageer dan gewoon niet, of ben je zelfs om 5 voor 1 nog constant aan het f5-en?
Bij mij zijn er deze week toch zeker 5 van de 23 uren doorgegaan. foto
leg jij, mijn beste Victor, mij even uit wat "woordsdelen" zijn?
En je hebt inderdaad goede, motiverende leraren nodig (waarvan er helaas erg weinig zijn, al denken ze zelf natuurlijk allemaal dat ze fantastisch zijn...)
Als je leerlingen meer bij de lesstof wilt betrekken, dan moet je allereerst ook de LERAAR erbij betrekken, die iedereen enthousiast maakt, dingen verteld, uitlegt, etc.
Ik deed vroeger NOOIT huiswerk, maar haalde mijn voldoendes door gewoon naar de leraar te LUISTEREN, en dan bleef er genoeg hangen voor een voldoende. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik op de huidige manier van lesgeven (alleen zelfstandig werken, of in groepjes etc) het allemaal gehaald zou hebben. Voor mij is luisteren en eventueel (mee)lezen belangrijk.
Leraren van tegenwoordig, een groot gedeelte zou wat mij betreft niet eens leraar genoemd mogen worden. Een presentator van een TELEAC programma geeft nog meer LES via de tv. Die gasten die nu in de klas zitten met hun DAG en een bakkie koffie, dat zijn TOEZICHTHOUDERS. Niets meer en niets minder.
Misschien kunnen de presentators, de echte leraren en de toezichthouders gaan samenwerken foto
Soms heb ik het gevoel dat ik meer nuttige dingen leert van Discovery Channel of NGC .. dan op school foto.
godverdomme zeg, je bent op school om te leren, niet om rondjes te lopen foto
bewegen doe je maar lekker op de fiets van en naar school.. het is toch van de zotte dat dergelijke ongein als 'lesuren' mag gelden. Beetje tegen een balletje trappen.. daar is nog nooit een mens wijzer van geworden
Lijkt me zeer bevorderlijk voor de toekomstige lessen daar.
foto
De staatssecretaris heeft in principe maar twee middelen om scholen in het gareel te dwingen. Het ene is de financiele bijdrage terugdraaien, het andere is de school niet langer erkennen (een zelden gebruikt paardemiddel). Ik ben geen fan van dit kabinet of van het CDA, maar deze staatsecretaris verdient een pluim voor goed bestuur.
dan werden wir, um so mehr, einer Einheit werden.
In your face!
Da's de grote concurent van mijn oude school foto
Comenius foto
En dan heb je doorgaans in het vervolgonderwijs nog minder zinloze vakken dan in het middelbaar onderwijs, omdat je wat gerichter bezig bent met opleiden (maar nog steeds zaten er een aantal vakken tussen waarbij ik dacht: moet dit nou!?)
Een school gaat doorgaans klassen samenvoegen om de kosten te drukken.
Meer of minder geld is geen garantie naar beter onderwijs.
Het ligt voornamelijk aan de directeur en het bestuur hoe zij de middelen inzetten.
En toch heeft onze school een slagingspercentage van 99% en valt 2/5 van de leerlingen voortijdig af omdat het te zwaar is.
Wanneer leren ze in Den haag nu eens dat kwaliteit veel meer betekend.
Kutonderwijs
kwantiteit
etc.
Omdat ze niet 3 uur slap brabbelen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken