Ongeveer elfhonderd mensen hebben deze week proberen te profiteren van wat leek op een superkoopje. Postorderbedrijf Otto had namelijk per abuis een LCD-tv op zijn site gezet die niet voor de normale prijs van 999 euro zou worden verkocht, maar voor die van slechts 99 euro.
Volgens een woordvoerder van de site stond de fout er al sinds vrijdag op. Dat de fout niet onopgemerkt bleef bleek wel uit de elfhonderd bestellingen die eruit voortkwamen, zo ook van users op het FOK!forum. Het bedrijf zegt dat de fout is ontstaan door de prijs van de tv te verwisselen met die van een bijbehorende wandsteun. Otto gaat alle klanten die de tv hebben besteld telefonisch benaderen met excuses, maar zal de tv niet leveren voor de lage prijs.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
He jammer.. Als er nou geen 11.000 bestellingen waren geweest.. maar zeg een stuk of 10.. had het dan niet opgevallen en waren ze dan voor deze prijs geleverd..
We'll never know.. Overigens wel grappig dat ze telefonisch contact gaan opnemen... dat gaat ze weer geld kosten..
wellicht moeten ze er even een mooie aanbieding van maken nu.. gewoon 700 euro ofzo.. dan denk ik dat veel mensen m alsnog willen hebben hoor
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:00 schreef Parzival het volgende: He jammer.. Als er nou geen 11.000 bestellingen waren geweest.. maar zeg een stuk of 10.. had het dan niet opgevallen en waren ze dan voor deze prijs geleverd..
We'll never know.. Overigens wel grappig dat ze telefonisch contact gaan opnemen... dat gaat ze weer geld kosten..
wellicht moeten ze er even een mooie aanbieding van maken nu.. gewoon 700 euro ofzo.. dan denk ik dat veel mensen m alsnog willen hebben hoor
..prik er maar een nulletje van af......elfhonderd...
Even een vraag een iemand die rechten oid studeerd foto Is het niet zo dat winkels die iets voor een bedrag van x euro in de etalage zetten het ook daadwerkelijk voor dat bedrag moeten verkopen? En zou dat hier ook niet gelden?
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:01 schreef ThaKiller het volgende: Even een vraag een iemand die rechten oid studeerd foto Is het niet zo dat winkels die iets voor een bedrag van x euro in de etalage zetten het ook daadwerkelijk voor dat bedrag moeten verkopen? En zou dat hier ook niet gelden?
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:01 schreef ThaKiller het volgende: Even een vraag een iemand die rechten oid studeerd foto Is het niet zo dat winkels die iets voor een bedrag van x euro in de etalage zetten het ook daadwerkelijk voor dat bedrag moeten verkopen? En zou dat hier ook niet gelden?
Niet als duidelijk is dat het artikel nooit voor die prijs verkocht kan worden. Zou er 699 staan ipv 999 dan zou dat wél zo zijn.
Als de mensen ,die zo'n tv hebben besteld voor die prijs ,naar de rechter stappen zal die hun in het gelijk stellen zoals dat is gebeurd in eerdere gevallen waarbij een bedrijf tv's had aangeboden voor een appel en een ei en dit bedrijf moest dan ook op last van de rechter die tv's idd verkopen voor een appel en een ei. foto
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:03 schreef DJMO het volgende:
[..]
nope, daar bestaan de disclaimers voor.
Disclaimers zeggen niet altijd wat. Net als de disclaimer bij een kassa "kassaprijs geldt!" als een lagere prijs bij het schap staat. Winkelier zal het dan voor de schapprijs moeten verkopen, mits het een reële prijs is (bijvoorbeeld een artikel van 7 euro voor 4 euro of een artikel van 999 euro voor 699).
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:03 schreef DJMO het volgende:
[..]
nope, daar bestaan de disclaimers voor.
Dit hebben we net een paar weken geleden gehad op de uni, disclaimers zeggen in dit geval niet zo veel, disclaimers hebben eigenlijk alleen betrekking op aanbiedingen (zoals op=op), en dit was geen aanbieding naar ik dacht te lezen. foto
Als je een product van 999 euro per ongeluk aanbiedt voor een lagere prijs waarvan de consument redelijkerwijs mag aannemen dat dit ook de wil was van de verkoper, moet de verkoper dit product voor die prijs leveren. Als de verkoper dit echter niet wil, dien je een civiele zaak te starten en zal de rechter bepalen of de aanbieding aldanniet redelijk was. Maar dit houdt natuurlijk wel in dat je enkele honderden euro's kwijt bent aan proceskosten, dus of de aanbieding dan nog steeds zo voordelig is?
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:01 schreef ThaKiller het volgende: Even een vraag een iemand die rechten oid studeerd foto Is het niet zo dat winkels die iets voor een bedrag van x euro in de etalage zetten het ook daadwerkelijk voor dat bedrag moeten verkopen? En zou dat hier ook niet gelden?
1. Aanbiedingen en prijzen
Aanbiedingen gelden zo lang de voorraad strekt. Otto garandeert dat de prijzen zoals deze vermeld staan in haar catalogi, in door Otto uitgegeven mailings en op de Website niet zullen worden verhoogd gedurende de looptijd van de betreffende catalogi, mailings of gedurende de op de Website aangegeven termijn, tenzij wettelijke maatregelen aanleiding geven tot verhoging van de prijzen.
Otto is niet gebonden aan haar aanbod indien sprake is van druk-, zet- of programmeerfouten in haar catalogi, mailings of op de Website.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:01 schreef ThaKiller het volgende: Even een vraag een iemand die rechten oid studeerd foto Is het niet zo dat winkels die iets voor een bedrag van x euro in de etalage zetten het ook daadwerkelijk voor dat bedrag moeten verkopen? En zou dat hier ook niet gelden?
Ik denk niet dat je je kunt beroepen op de vertrouwensleer, omdat de goedkoopste LCD tv niet onder de 500 euro komt en dat ook algemeen bekend is.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:07 schreef maceddy het volgende:
[..]
Otto is niet gebonden aan haar aanbod indien sprake is van druk-, zet- of programmeerfouten in haar catalogi, mailings of op de Website.
Jammerrrrrr.....
Dat kunnen ze wel in de algemene voorwaarden zetten, maar je mag mensen nooit hun rechten ontnemen door middel van algemene voorwaarden. Mijn verhaal van eerder gaat nog steeds op, als je redelijkerwijs mocht aannemen dat de prijs een juiste was, kun je het product voor die prijs kopen. (maar geen ondernemer zal je dat product zomaar meegeven uiteraard)
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:07 schreef maceddy het volgende:
[..]
1. Aanbiedingen en prijzen
Aanbiedingen gelden zo lang de voorraad strekt. Otto garandeert dat de prijzen zoals deze vermeld staan in haar catalogi, in door Otto uitgegeven mailings en op de Website niet zullen worden verhoogd gedurende de looptijd van de betreffende catalogi, mailings of gedurende de op de Website aangegeven termijn, tenzij wettelijke maatregelen aanleiding geven tot verhoging van de prijzen.
Otto is niet gebonden aan haar aanbod indien sprake is van druk-, zet- of programmeerfouten in haar catalogi, mailings of op de Website.
Jammerrrrrr.....
Dat kun je wel in de disclaimer zetten, maar daarmee verleggen ze hun verantwoordelijkheid. Wat mij betreft mag je dit gedeelte in de disclaimer als zwart of in elk geval grijs beschouwen. Het is een beperking van het Wetboek.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:03 schreef DJMO het volgende: nope, daar bestaan de disclaimers voor.
Disclaimers hebben daar weinig invloed op.
Zoals MagNeT al zei, het is afhankelijk van het feit dat je erop mocht vertrouwen dat de prijs een reeele prijs is voor dat product. Een verschil van minder dan 30% (gewoon een voorbeeld) tussen de foute reclame en echte prijs is voor de consument voordelig. Een verschil van 90% is niet reeel en zal dus nooit gehonoreerd worden, ook niet d.m.v. het inschakelen van een rechter of commisie.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:01 schreef ThaKiller het volgende: Even een vraag een iemand die rechten oid studeerd foto Is het niet zo dat winkels die iets voor een bedrag van x euro in de etalage zetten het ook daadwerkelijk voor dat bedrag moeten verkopen? En zou dat hier ook niet gelden?
om er maar even een juridische term doorheen te gooien: je kunt naar alle redelijkheid en billijkheid aannemen dat Otto niet de intentie had om de tv voor 99 euro aan te bieden (aangezien het ding het tienvoudige waard is)
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:10 schreef Madhoax het volgende:
[..]
Dat kunnen ze wel in de algemene voorwaarden zetten, maar je mag mensen nooit hun rechten ontnemen door middel van algemene voorwaarden. Mijn verhaal van eerder gaat nog steeds op, als je redelijkerwijs mocht aannemen dat de prijs een juiste was, kun je het product voor die prijs kopen. (maar geen ondernemer zal je dat product zomaar meegeven uiteraard)
Dat is dus de vertrouwensleer. Ik ben het voor 100 % met jou eens.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:10 schreef Geran het volgende:
[..]
om er maar even een juridische term doorheen te gooien: je kunt naar alle redelijkheid en billijkheid aannemen dat Otto niet de intentie had om de tv voor 99 euro aan te bieden (aangezien het ding het tienvoudige waard is)
Jij maakt het helemaal mooi door redelijkheid en billijkheid erbij te gooien. Dan wordt het natuurlijk een oordeel van de rechter en ik denk niet dat je dat bedoelt.
als je er een zaak van gaat maken... je hebt dus geen poot om op te staan, aangezien het erg ongeloofwaardig is dat een bedrijf een product voor 10% van de originele prijs aanbiedt
a.) Gierig. b.) Dom. c.) Dom. d.) Gierig. e.) Sneu Niemand kan mij wijsmaken dat iemand die tv ook daadwerkelijkheid verwacht had. En was dat wel zo geweest dan ben je - e.)
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:20 schreef ReMCoDijKSTRa het volgende: Iedereen die het geprobeerd te bestellen is
a.) Gierig. b.) Dom. c.) Dom. d.) Gierig. e.) Sneu Niemand kan mij wijsmaken dat iemand die tv ook daadwerkelijkheid verwacht had. En was dat wel zo geweest dan ben je - e.)
En men had het niet gezien en geleverd voor de 99euro dan was je: A) Een held B) Een hoop geld bespaard gebleven C) Een koning D) Een oplettend persoon E) Een held
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:20 schreef ReMCoDijKSTRa het volgende: Iedereen die het geprobeerd te bestellen is
a.) Gierig. b.) Dom. c.) Dom. d.) Gierig. e.) Sneu Niemand kan mij wijsmaken dat iemand die tv ook daadwerkelijkheid verwacht had. En was dat wel zo geweest dan ben je - e.)
en jij zou een eikel zijn als je tegen beter weten in dat ding zou laten staan, als je zeker wist dat je hem voor dat geld kon krijgen.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:55 schreef Vodka_Lime het volgende: zozo, al twee dagen is het mogelijk, net als bestellen op andere namen omdat je telkens wordt ingelogd onder een ondere gebruikersnaam
Dit is hetzelfde als bol.com deed kortgeleden: sessie-gevoelige URL's waren niet gekoppeld aan IPadressen, waardoor het posten van 1 zo'n URL op een druk forum er voor zorgde dat alle gebruikers door elkaar gingen lopen... Deze klacht naar Bol.com heeft iemand heel erg doen schrikken, en me 2 gratis DVD's naar keuze opgeleverd. Ondertussen hebben ze het daar opgelost, Otto is blijkbaar nog net zo knullig.
Ik had het er vanmorgen al over met iemand. Wat zou een leuk "presentje" zijn voor de klanten die niet de TV krijgen voor 99 euro?
Een bloemetje? Dat kost zo'n 1100 x +/- 10 euro = 11'000 euro. Een korting van 99 euro op de bewuste TV? Ik schat dat ruim 99% van de mensen die de TV voor 99 euro dachten te bestellen 'm ook niet voor 99 euro minder dan de normale prijs zullen bestellen, dus dat kost ze dan nog geen 1000 euro foto
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:03 schreef MaGNeT het volgende: [..] Niet als duidelijk is dat het artikel nooit voor die prijs verkocht kan worden. Zou er 699 staan ipv 999 dan zou dat wél zo zijn.
Nee hoor. Zelfs bij LCD televisies is 30% of 300 euro toch wel een erg groot verschil. De rechter gaat uit van een consument die geïnformeerd naar een bepaald model op zoek is. De consument weet dus wat dat model ongeveer kost. Als hij dan zo'n prijsverschil vindt kan hij op zijn vingers natellen dat daar een fout is gemaakt.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:20 schreef ReMCoDijKSTRa het volgende: Iedereen die het geprobeerd te bestellen is
a.) Gierig. b.) Dom. c.) Dom. d.) Gierig. e.) Sneu Niemand kan mij wijsmaken dat iemand die tv ook daadwerkelijkheid verwacht had. En was dat wel zo geweest dan ben je - e.)
Inderdaad zeg, hoe lomp en naief moet je zijn om die tv dan echt te bestellen. Paupers foto
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:01 schreef Deimos000 het volgende:
[..]
er is niks mis met die site hoor.. De persoon die de aanbiedingen / prijzen plaatst zal wel op z'n vingers getikt worden.
Als je even op het forum kijkt dan zie je dat fok-leden opeens allemaal persoonlijke info van andere, onbekende OTTO klanten op hun scherm kregen toen ze naar Otto gingen, inclusief adressen, rekeningnummers, etc etc, en ze ook bestellingen konden doen via die accounts van die mensen. dus die site is wel degelijk zo lek als een mandje...
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:01 schreef ThaKiller het volgende: Even een vraag een iemand die rechten oid studeerd foto Is het niet zo dat winkels die iets voor een bedrag van x euro in de etalage zetten het ook daadwerkelijk voor dat bedrag moeten verkopen? En zou dat hier ook niet gelden?
Klopt, tenzij je redelijkerwijs kan verwachtten dat de vermeldde prijs niet klopt.
http://www.patriots.com - New England Patriots - 6-Time Super Bowl Champions XXXVI, XXXVIII, XXXIX, XLIX, LI, LIII
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:24 schreef mgerben het volgende:
[..]
Nee hoor. Zelfs bij LCD televisies is 30% of 300 euro toch wel een erg groot verschil. De rechter gaat uit van een consument die geïnformeerd naar een bepaald model op zoek is. De consument weet dus wat dat model ongeveer kost. Als hij dan zo'n prijsverschil vindt kan hij op zijn vingers natellen dat daar een fout is gemaakt.
Als je regelmatig kijkt in diverse pricewatches, dan zie je ook soms ineens dat er een range van 30% of meer zit in de prijs. Een praktijk voorbeeld: Een beamer die ik op het oog had, was bij de Mediamarkt zo'n 970 euro en bij een webshop (ook in Groningen) 699. Beide incl BTW. Nu is de Otto ook een webshop en dus kan je best wel verwachten dat de prijs daar dus een stuk lager is dan elders. In dit geval met 10% van de oorspronkelijke prijs is het wel duidelijk dat het een vergissing is, maar 699 (bij een webshop) ipv 999 in de winkel-om-de-hoek kan best.
Otto gaat alle klanten telefonisch benaderen om excuses en een "pleister op de wonde" aan te bieden, maar de televisie wordt niet voor de foutieve prijs geleverd.
Ben benieuwd naar die pleister, misschien een doos pleisters???
Fouten kan je maken natuurlijk, maar het is toch compleet achtelijk dat het gewoon NOG fout op die site staat!! Eigenlijk zouden we allemaal gewoon moeten stellen. Kost hun iig administratie.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:31 schreef Fester het volgende:
[..]
Als je regelmatig kijkt in diverse pricewatches, dan zie je ook soms ineens dat er een range van 30% of meer zit in de prijs. Een praktijk voorbeeld: Een beamer die ik op het oog had, was bij de Mediamarkt zo'n 970 euro en bij een webshop (ook in Groningen) 699. Beide incl BTW. Nu is de Otto ook een webshop en dus kan je best wel verwachten dat de prijs daar dus een stuk lager is dan elders. In dit geval met 10% van de oorspronkelijke prijs is het wel duidelijk dat het een vergissing is, maar 699 (bij een webshop) ipv 999 in de winkel-om-de-hoek kan best.
Dat is onzin. Otto heeft weliswaar geen pandkosten, maar wel personeelskosten, opslagkosten en distributiekosten. Daarnaast is het geheel ongeloofwaardig om (jouw voorbeeld) de goedkoopste prijs van 699 nu ineens voor 99 euro aan te bieden. De prijs is zo bekend, dat je hier geen dropouts ziet.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:33 schreef Cool_Runner het volgende: gierige klootzakke bij otto foto
Je kunt ook overdrijven. Je kunt me niet wijsmaken dat je eerste gedachte "dit is een foutje" is geweest. Je had dit kunnen verwachten en nu zijn klootzakken?
Kijk eens in de spiegel. Dwaas.
Women fart just as much as men. It's just that most men take more pride in it than most women. FART FAQ: http://www.heptune.com/farts.html
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:37 schreef Luuk1983 het volgende: Fouten kan je maken natuurlijk, maar het is toch compleet achtelijk dat het gewoon NOG fout op die site staat!! Eigenlijk zouden we allemaal gewoon moeten stellen. Kost hun iig administratie.
Precies! maar een fout die een week er op staat??? foto
Is het niet raar dat Otto een bevestigingsmail stuurt, lijkt mij een wederzijdse afspraak. (met andere woorden... ik heb m ook besteld). Volgens onze bedrijfsjurist zal Otto moeten leveren tegen de afgesproken prijs.
weet je wat ik me nou afvraag, zouden er mensen zijn waar de tv wel al bij geleverd is? ik bedoel ze weten dat de fout er sinds vrijdag opstaat. Maar er zullen vast wel "gelukkigen" zijn waarbij de tv geleverd is? foto
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:12 schreef Integrity het volgende:
[..]
Jij maakt het helemaal mooi door redelijkheid en billijkheid erbij te gooien. Dan wordt het natuurlijk een oordeel van de rechter en ik denk niet dat je dat bedoelt.
Maar dit is wel de strekking van de wetgeving die de ondernemer voor schade door blunders moet beschermen. De burger mag dan wel de nodige rechten hebben; een ondernemer heeft die ook. En termen als "redelijkheid" en "billijkheid" staan ook gewoon vermeld in wetgeving en jurisprudentie.
En inderdaad zal een rechter moeten bepalen of een klant naar alle redelijkheid en billijkheid mag verwachten dat het product gekocht kan worden voor de prijs die erop staat. Zoals hierboven al enkele malen aangehaald, bij een prijs van EUR 99,-- voor een artikel dat elders een factor 8 tot 10 maal duurder is en waarvan gelijksoortige modellen bij dezelfde leverancier de prijs begint bij bijvoorbeeld EUR 500,-- valt een de zienswijze van een consument niet onder redelijkheid en billijkheid.
Dit overigens in tegenstelling tot het ook aangehaalde "voor een appel en een ei"-verhaal. Hiervan bepaalt de rechter dat de klant aan mag nemen dat dit letterlijk wordt bedoeld. Uiteraard niet als elders in de voorwaarden weer een prijs is vermeld.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:01 schreef ThaKiller het volgende: Even een vraag een iemand die rechten oid studeerd foto Is het niet zo dat winkels die iets voor een bedrag van x euro in de etalage zetten het ook daadwerkelijk voor dat bedrag moeten verkopen? En zou dat hier ook niet gelden?
Geldt helaas nooit.. ze stoppen zich altijd weg achter "drukfouten".. had een paar jaar geleden ook zoiets met een laptop.. maar helaas
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:20 schreef ReMCoDijKSTRa het volgende: Iedereen die het geprobeerd te bestellen is
a.) Gierig. b.) Dom. c.) Dom. d.) Gierig. e.) Sneu Niemand kan mij wijsmaken dat iemand die tv ook daadwerkelijkheid verwacht had. En was dat wel zo geweest dan ben je - e.)
Sja, als ze al zo DOM zijn om die prijs erop te zetten.. Neem ik graag een gokje. Als ik dan voor 99 euro die tv heb lach ik je keihard uit!! Tuurlijk kans is klein, maar bij Otto werken vast ook wel domme mensen (blijkt wel weer aan degene die de prijs online heeft gezet).
Ik wist het eergister van mijn zusje.. Bij haar op het werk had iemand er afgelopen zaterdag 5 besteld en niets gezegt, omdat hij niet wist of het echt was. En hij heeft dus 5 tv's binnengekregen voor 495 eurie en het toen verteld op het werk..
hee mensen ik wil niets zeggen maar op de otto.nl page staat ook een LCD afgebeeld onder het motto 222 euro voor een breedbeeld tv, dat is toch ook dwaling? en anders kun je aankaarten dat je daarom dacht dat het een aanbieding was van 99 euro!
Typisch gevalletje van Dwaling lijkt me, Die mensen hoorden te weten, of mochten behoren dat dat wel erg onmogelijk was. foto Lang leven het BW : "Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar" 6:228 lid 1 BW foto
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:48 schreef DeToXiC het volgende:
[..]
Precies! maar een fout die een week er op staat??? foto
24 uurs levering? Dan hebben mensen em al geleverd gekregen! Of was het nou al bekend een week lang? en btw de aanbieding staat nog steeds op de site!
Ik heb een order bevestiging gehad... en er staat duidelijk een lcd scherm Heb ze gebeld en ze geven aan dat het gaat om de beugel en die krijg je ook geleverd! terwijl de ordernummer nog steeds staat gelinkt aan die lcd scherm. Ze hadden zich gelijk moeten beroepen op die voorwaarden maar ja!
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 16:40 schreef fffgesus het volgende: Typisch gevalletje van Dwaling lijkt me, Die mensen hoorden te weten, of mochten behoren dat dat wel erg onmogelijk was. foto Lang leven het BW : "Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar" 6:228 lid 1 BW foto
Het was te proberen! En ja gierig!! Cker voor zo'n LCD foto
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:52 schreef drepi het volgende: Is het niet raar dat Otto een bevestigingsmail stuurt, lijkt mij een wederzijdse afspraak. (met andere woorden... ik heb m ook besteld). Volgens onze bedrijfsjurist zal Otto moeten leveren tegen de afgesproken prijs.
Nee Otto, zal juridisch gelijk hebben. Dit is een foutje en dat is voor iedereen duidelijk.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 16:17 schreef mazeind het volgende:
[..]
Maar dit is wel de strekking van de wetgeving die de ondernemer voor schade door blunders moet beschermen. De burger mag dan wel de nodige rechten hebben; een ondernemer heeft die ook. En termen als "redelijkheid" en "billijkheid" staan ook gewoon vermeld in wetgeving en jurisprudentie.
En inderdaad zal een rechter moeten bepalen of een klant naar alle redelijkheid en billijkheid mag verwachten dat het product gekocht kan worden voor de prijs die erop staat. Zoals hierboven al enkele malen aangehaald, bij een prijs van EUR 99,-- voor een artikel dat elders een factor 8 tot 10 maal duurder is en waarvan gelijksoortige modellen bij dezelfde leverancier de prijs begint bij bijvoorbeeld EUR 500,-- valt een de zienswijze van een consument niet onder redelijkheid en billijkheid.
Dit overigens in tegenstelling tot het ook aangehaalde "voor een appel en een ei"-verhaal. Hiervan bepaalt de rechter dat de klant aan mag nemen dat dit letterlijk wordt bedoeld. Uiteraard niet als elders in de voorwaarden weer een prijs is vermeld.
Je gebruikt teveel woorden en het is omslachtig. Het is beter dat je gewoon bij het onderwerp blijft. Dit is een typisch geval van vertrouwensleer (lees productaansprakelijkheid) en de koper staat niet sterk in zijn positie. Je kunt niet verwachten dat zo'n product voor die prijs op de markt is. Als het nu een tv was die in de winkel stond voor 699 en eigenlijk 899 zou moeten zijn, dan kun je je wel beroepen op de vertrouwensleer. In dit geval dus niet.
Whaha dat las is ik gisteren inderdaad in DIG. Lachen, ik volgde het al vol spanning. Al was het niet echt spannend natuurlijk, je wist allang dat ze toch niet gingen leveren voor deze prijs. foto
Nou maar die keepert van Brazilië, die Cantharel, die kon d'r in weze geen kloten van. Dat zag je ook bij die penalties, hij lag de hele tijd in de verkeerde hoek. Maar dan moeje ze daar niet schieten natuurlijk!!
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 17:16 schreef Lippie85 het volgende: Whaha dat las is ik gisteren inderdaad in DIG. Lachen, ik volgde het al vol spanning. Al was het niet echt spannend natuurlijk, je wist allang dat ze toch niet gingen leveren voor deze prijs. foto
Eigenlijk jammer dat een modje het topic dichtgegooid heeft. Het was misschien een wat vreemd topic maar zeer goed bezocht en het had potentie. Bovendien werd er niet gescholden en dat is hier al heel bijzonder foto
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:10 schreef Madhoax het volgende:
[..]
Dat kunnen ze wel in de algemene voorwaarden zetten, maar je mag mensen nooit hun rechten ontnemen door middel van algemene voorwaarden. Mijn verhaal van eerder gaat nog steeds op, als je redelijkerwijs mocht aannemen dat de prijs een juiste was, kun je het product voor die prijs kopen. (maar geen ondernemer zal je dat product zomaar meegeven uiteraard)
Toch niet, want er is aantoonbaar sprake van dwaling, de overeenkomst is dus nietig en dan hebben we het nog niet eens over de algemene voorwaarden gehad waarin drukfouten expliciet worden genoemd.
if you assume nothing you assume you know everything
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 17:04 schreef Smoking het volgende:
[..]
Die bedrijfsjurist loopt te lullen bedoel je dus?
Nee die bedrijfsjurist loop niet te lullen, de bevestigingsmails worden automatisch verstuurd nadat een bestelling is bevestigd en aangezien daarmee geen kennisneming kan plaatsvinden van de dwaling die eerder heeft plaatsgevonden heft dit de dwaling niet op.
if you assume nothing you assume you know everything
Otto gaat alle klanten telefonisch benaderen om excuses en een "pleister op de wonde" aan te bieden, maar de televisie wordt niet voor de foutieve prijs geleverd.
van nu.nl...
Wat zal die pleister gaan inhouden?
I don\'t suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:01 schreef ThaKiller het volgende: Even een vraag een iemand die rechten oid studeerd foto Is het niet zo dat winkels die iets voor een bedrag van x euro in de etalage zetten het ook daadwerkelijk voor dat bedrag moeten verkopen? En zou dat hier ook niet gelden?
Ik studeer dus rechten.. en ik kan je zeggen dat het in Etalages of typfouten in koopovereenkomsten dus wel degelijk betekenen dat de verkoper voor die prijs moet leveren.. probleem bij deze site is echter dat er wss wel iets van een disclaimer of algemene waarschuwing voor evt. typefouten bestaat en dus is er geen rechtsgeldige overeenkomst.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 16:48 schreef Tarak het volgende:
[..]
Nee Otto, zal juridisch gelijk hebben. Dit is een foutje en dat is voor iedereen duidelijk.
Dan is die bedrijfsjurist een ongelooflijke pauper die er werkelijk geen kaas van gegeten heeft.. zoiets leer je dus al bij Elementair Privaatrecht !!! Als er redelijkerwijs vermoed kan worden dat er A - Sprake is van een typefout is er geen overeenkomst. B - Sites hebben vrijwel altijd een disclaimer die elke aanspraak op 99 euro vernietigt.
Ik zou de bedrijfsjurist willen adviseren om opnieuw te gaan studeren.. wat een prutser zeg...
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:30 schreef KoningSjef het volgende:
[..] Ik studeer dus rechten.. en ik kan je zeggen dat het in Etalages of typfouten in koopovereenkomsten dus wel degelijk betekenen dat de verkoper voor die prijs moet leveren.. probleem bij deze site is echter dat er wss wel iets van een disclaimer of algemene waarschuwing voor evt. typefouten bestaat en dus is er geen rechtsgeldige overeenkomst.
Ga dan je studiegeld terug halen (of ga eindelijk eens wat doen aan je studie).
Overigens werk ik zelf in een winkel en ik kan je zeggen dat dat geen hol zegt aangezien 90% van de verkopers geen idee heeft waar hij/zij mee bezig is. En bij bedrijfsleiders is dat niet veel beter foto
Het klopt dat een typefout er toe kan leiden dat een bedrijf het voor een lagere prijs moet leveren. Maar dat geldt alleen als het om een realistische aanbieding gaat. Het verschil 899 en 99 is te groot. Was het nu 699 geweest dan lag het anders.
Verder heb je als klant niet veel te maken met disclaimers van bedrijven. Als dat zo zou werken zou ieder bedrijf kunnen stunten met een prijs en vervolgens kunnen zeggen "sorry, hij is 100 euro duurder, drukfoutje".
[vraag] Op de prijssticker staat een andere prijs dan de kassa aangeeft, wat nu?
[antwoord] U mag ervan uitgaan dat de prijs die het prijskaartje aangeeft de juiste is, tenzij het evident is dat de prijs niet klopt.
Dit is het geval als de prijs dermate afwijkt van wat redelijk is, dat u reden hebt om te twijfelen aan de juistheid van de prijs op de prijssticker. Het kan zijn dat een komma verkeerd staat of er sprake is van een kennelijke type- of schrijffout.
Indien u twijfelt is het aan te raden te vragen of de prijs wel klopt.
Heel simpel gezegt, lees de algemene voorwaarden, echter staat er : . Otto is niet gebonden aan haar aanbod indien sprake is van druk-, zet- of programmeerfouten in haar catalogi, mailings of op de Website.
Leuk, maar het internet is niet gedrukt of gezet, dus dat valt af. Programeerfout, tja onder programeren mag je verstaan het instellen of ontwikkelen van iets, dat is het ook niet, het is overduidelijk een invoer fout dan. Maar dat staat er niet bij
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:07 schreef Madhoax het volgende:
[..]
Dit hebben we net een paar weken geleden gehad op de uni, disclaimers zeggen in dit geval niet zo veel, disclaimers hebben eigenlijk alleen betrekking op aanbiedingen (zoals op=op), en dit was geen aanbieding naar ik dacht te lezen. foto
Als je een product van 999 euro per ongeluk aanbiedt voor een lagere prijs waarvan de consument redelijkerwijs mag aannemen dat dit ook de wil was van de verkoper, moet de verkoper dit product voor die prijs leveren. Als de verkoper dit echter niet wil, dien je een civiele zaak te starten en zal de rechter bepalen of de aanbieding aldanniet redelijk was. Maar dit houdt natuurlijk wel in dat je enkele honderden euro's kwijt bent aan proceskosten, dus of de aanbieding dan nog steeds zo voordelig is?
Kom op, 99 euro ipv 999 euro, ziet dat er redelijk uit volgend jou? Dacht het ook niet foto Ga je 100% zeker niet winnen...
Dit staat los van disclaimers, algemene voorwaarden etc. etc. en heeft puur en alleen te maken met de Nederlandse wet + redelijkheid en billijkheid foto Jammer voor de lullo's die blijven doordrammen dat ze nu wel 'recht' hebben op zo'n tv, erg vermoeiend, die types.
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
Afspraak is afspraak! Otto houdt zich graag aan de gemaakte afspraken. En Otto is ook graag duidelijk, want bij bestellen en betalen gelden nu eenmaal regels en afspraken. Heldere en duidelijke afspraken, neergelegd in deze algemene leverings- en betalingsvoorwaarden en nader uitgelegd in de catalogus en op onze website.
Toepasselijkheid algemene voorwaarden Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten die u met Otto afsluit, of het nu om leveringen van artikelen gaat of om de levering van diensten. In deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar de servicepagina's van de halfjaarlijkse hoofdcatalogus (hierna te noemen: "de Catalogus") en naar onze website (www.otto.nl hierna te noemen: "de Website"). Door te bestellen geeft u aan met de algemene leveringsvoorwaarden akkoord te gaan.
Bestelling en totstandkoming overeenkomst U kunt bestellen op de manieren als beschreven op de servicepagina's van de Catalogus of op de servicepagina's van de Website onder het kopje "bestellen". Een bestelling is niet geldig indien Otto uw vaste woon- of verblijfplaats niet eenduidig kan vaststellen. Door te bestellen komt een koop op proef tot stand zoals bedoeld in art. 7:45 van het Burgerlijk Wetboek. U heeft 10 dagen na ontvangst van uw bestelling de tijd om te beoordelen of de bestelde artikelen of diensten voldoen en OTTO hiervan in kennis te stellen danwel uw bestelling te retourneren. Na afloop van deze termijn komt de koop definitief tot stand en wordt u eigenaar. Dit doet geen afbreuk aan de toepasselijkheid van de zichttermijn als hieronder beschreven. In individuele gevallen kan Otto besluiten om bestellingen te weigeren of de overeenkomst slechts uit te voeren na vooruitbetaling van een gedeelte van of de gehele koopprijs. Otto zal een dergelijk besluit, op uw schriftelijk verzoek, motiveren.
Machtiging opvragen gegevens Door te bestellen machtigt u Otto om, indien nodig, uw gegevens op te vragen bij de gemeentelijke bevolkingsadministratie. Otto kan bij het BKR (of op andere wijze) inlichtingen inwinnen omtrent uw betalingsgedrag.
Aanbiedingen en prijzen Aanbiedingen gelden zo lang de voorraad strekt. Otto garandeert dat de prijzen zoals deze vermeld staan in haar catalogi, in door Otto uitgegeven mailings en op de Website niet zullen worden verhoogd gedurende de looptijd van de betreffende catalogi, mailings of gedurende de op de Website aangegeven termijn, tenzij wettelijke maatregelen aanleiding geven tot verhoging van de prijzen. Otto is niet gebonden aan haar aanbod indien sprake is van druk-, zet- of programmeerfouten in haar catalogi, mailings of op de Website
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:57 schreef Bjorntje_V het volgende: Heel simpel gezegt, lees de algemene voorwaarden, echter staat er : . Otto is niet gebonden aan haar aanbod indien sprake is van druk-, zet- of programmeerfouten in haar catalogi, mailings of op de Website.
Leuk, maar het internet is niet gedrukt of gezet, dus dat valt af. Programeerfout, tja onder programeren mag je verstaan het instellen of ontwikkelen van iets, dat is het ook niet, het is overduidelijk een invoer fout dan. Maar dat staat er niet bij
ik geef wel gelijk:"programmeerfout is alleen: foutmeldingen of SQL fouten. dus invoerfout zou moeten ook in voorwaarden staan. foto
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 15:01 schreef ThaKiller het volgende: Even een vraag een iemand die rechten oid studeerd foto Is het niet zo dat winkels die iets voor een bedrag van x euro in de etalage zetten het ook daadwerkelijk voor dat bedrag moeten verkopen? En zou dat hier ook niet gelden?
Nee, in zo'n geval dus duidelijk niet. 99 Euro is geen redelijke prijs voor een lcd-tv, en de fout van de winkelier is ze niet aan te rekenen (omdat het best begrijpelijk is dat de tv 999 kost ipv 99). Als ze nu die tv voor 749 euro hadden aangeboden en daarna hadden gezegd dat het een fout betrof en de tv 999 kost, stond de consument volledig in zijn recht.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 18:30 schreef KoningSjef het volgende:
[..]
Ik studeer dus rechten.. en ik kan je zeggen dat het in Etalages of typfouten in koopovereenkomsten dus wel degelijk betekenen dat de verkoper voor die prijs moet leveren.. probleem bij deze site is echter dat er wss wel iets van een disclaimer of algemene waarschuwing voor evt. typefouten bestaat en dus is er geen rechtsgeldige overeenkomst.
pfff...ik heb ook een tijdje Rechten gestudeerd en dit was echt wel een van de eerste onderwerpen die we hadden besproken. Sowieso staan wetten boven algemene voorwaarden of disclaimers, die zeggen echt bijna niets. De wet zegt dat er sprake moet zijn van redelijkheid en billijkheid, en van redelijkheid is er zeker geen sprake als je een tv twv 999 euro aangeboden krijgt voor 99 euro. Als de Otto dan zegt dat ze een fout hebben gemaakt en een 9 zijn vergeten, kun je wel zien dat het inderdaad zo is en zou je dat de Otto niet kunnen aanreken. Echter is het een verhaal appart als ze de tv zouden aanbieden voor 799 maar het blijkt 999 te kosten. Dan is er wel sprake van redelijkheid, immers een lcdtv voor 799 kan best. In zo'n geval zou Otto de tv voor die prijs moeten leveren.
Volgens mij moeten deze schertmen gewoon geleverd worden: 1. De orderbevestiging is verstuurd. 2. Enkele klanten hebben daadwerkelijk de bestelde tv afgeleverd gekregen. 3. De "fout" is niet direct hersteld maar is heeft nadat het bij Otto bekend is geworden nog lange tijd op de site gestaan en het bestellen ervan was nog steeds mogelijk
Hoe moet je als consument meer misleid worden, dan
Als we nu eens met 1000 man een rechtzaak beginnen, ieder lapt een 10 euro, dan kunnen we toch wat bereiken lijkt mij.
Op donderdag 26 oktober 2006 @ 14:57 schreef maceddy het volgende: Domme.. Gaat mn goedkope TV niet door foto Otto maakt mensen blij met een dooie mus dus.... foto
Da's beter dan dat ze je dood maken met een blije mus foto
De hoeveelheid massa in het heelal is zo klein ten opzichte van de hoeveelheid ruimte, dat je kan stellen dat het heelal leeg is...
Otto maakt mensen blij met een dooie mus dus.... foto
We'll never know.. Overigens wel grappig dat ze telefonisch contact gaan opnemen... dat gaat ze weer geld kosten..
wellicht moeten ze er even een mooie aanbieding van maken nu.. gewoon 700 euro ofzo.. dan denk ik dat veel mensen m alsnog willen hebben hoor
De persoon die de aanbiedingen / prijzen plaatst zal wel op z'n vingers getikt worden.
Is het niet zo dat winkels die iets voor een bedrag van x euro in de etalage zetten het ook daadwerkelijk voor dat bedrag moeten verkopen? En zou dat hier ook niet gelden?
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
Zou er 699 staan ipv 999 dan zou dat wél zo zijn.
Net als de disclaimer bij een kassa "kassaprijs geldt!" als een lagere prijs bij het schap staat.
Winkelier zal het dan voor de schapprijs moeten verkopen, mits het een reële prijs is (bijvoorbeeld een artikel van 7 euro voor 4 euro of een artikel van 999 euro voor 699).
Als je een product van 999 euro per ongeluk aanbiedt voor een lagere prijs waarvan de consument redelijkerwijs mag aannemen dat dit ook de wil was van de verkoper, moet de verkoper dit product voor die prijs leveren. Als de verkoper dit echter niet wil, dien je een civiele zaak te starten en zal de rechter bepalen of de aanbieding aldanniet redelijk was. Maar dit houdt natuurlijk wel in dat je enkele honderden euro's kwijt bent aan proceskosten, dus of de aanbieding dan nog steeds zo voordelig is?
Aanbiedingen gelden zo lang de voorraad strekt.
Otto garandeert dat de prijzen zoals deze vermeld staan in haar catalogi, in door Otto uitgegeven mailings en op de Website niet zullen worden verhoogd gedurende de looptijd van de betreffende catalogi, mailings of gedurende de op de Website aangegeven termijn, tenzij wettelijke maatregelen aanleiding geven tot verhoging van de prijzen.
Otto is niet gebonden aan haar aanbod indien sprake is van druk-, zet- of programmeerfouten in haar catalogi, mailings of op de Website.
Jammerrrrrr.....
Zoals MagNeT al zei, het is afhankelijk van het feit dat je erop mocht vertrouwen dat de prijs een reeele prijs is voor dat product. Een verschil van minder dan 30% (gewoon een voorbeeld) tussen de foute reclame en echte prijs is voor de consument voordelig. Een verschil van 90% is niet reeel en zal dus nooit gehonoreerd worden, ook niet d.m.v. het inschakelen van een rechter of commisie.
je kunt naar alle redelijkheid en billijkheid aannemen dat Otto niet de intentie had om de tv voor 99 euro aan te bieden (aangezien het ding het tienvoudige waard is)
je hebt dus geen poot om op te staan, aangezien het erg ongeloofwaardig is dat een bedrijf een product voor 10% van de originele prijs aanbiedt
http://www.otto.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Otto-OttoNL-Site/nl_NL/-/EUR/ONL_DisplayProductInformation-Start;?BundlePage=0&CategoryName=sh1596874&dynPageSize=12&ListSize=12&ls=0&OrderBy=Std_MinPrice&OrderDirection=ASC&ProductID=S1J_AAABVxkAAAEObDlNPEMX&ProductPage=0
20720418939113748475408807538689175212663386222353693179318006076672635443338908659593
95829056383226613199282902678806752087668925017116962070322210432162695486262
a.) Gierig.
b.) Dom.
c.) Dom.
d.) Gierig.
e.) Sneu
Niemand kan mij wijsmaken dat iemand die tv ook daadwerkelijkheid verwacht had. En was dat wel zo geweest dan ben je -
e.)
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
dan was je:
A) Een held
B) Een hoop geld bespaard gebleven
C) Een koning
D) Een oplettend persoon
E) Een held
foto
Wat zou een leuk "presentje" zijn voor de klanten die niet de TV krijgen voor 99 euro?
Een bloemetje? Dat kost zo'n 1100 x +/- 10 euro = 11'000 euro.
Een korting van 99 euro op de bewuste TV? Ik schat dat ruim 99% van de mensen die de TV voor 99 euro dachten te bestellen 'm ook niet voor 99 euro minder dan de normale prijs zullen bestellen, dus dat kost ze dan nog geen 1000 euro foto
Zelfs bij LCD televisies is 30% of 300 euro toch wel een erg groot verschil.
De rechter gaat uit van een consument die geïnformeerd naar een bepaald model op zoek is. De consument weet dus wat dat model ongeveer kost.
Als hij dan zo'n prijsverschil vindt kan hij op zijn vingers natellen dat daar een fout is gemaakt.
Philips 80cm LCD TV voor 99 euro?
maar het ergste wat er niet verteld wordt, was dat er ook een lek op de site zat waardoor je op naam van andere mensen kon bestellen
Een praktijk voorbeeld:
Een beamer die ik op het oog had, was bij de Mediamarkt zo'n 970 euro en bij een webshop (ook in Groningen) 699. Beide incl BTW.
Nu is de Otto ook een webshop en dus kan je best wel verwachten dat de prijs daar dus een stuk lager is dan elders. In dit geval met 10% van de oorspronkelijke prijs is het wel duidelijk dat het een vergissing is, maar 699 (bij een webshop) ipv 999 in de winkel-om-de-hoek kan best.
Ben benieuwd naar die pleister, misschien een doos pleisters???
Kijk eens in de spiegel. Dwaas.
FART FAQ:
http://www.heptune.com/farts.html
PSN id: DeToXiC
En inderdaad zal een rechter moeten bepalen of een klant naar alle redelijkheid en billijkheid mag verwachten dat het product gekocht kan worden voor de prijs die erop staat.
Zoals hierboven al enkele malen aangehaald, bij een prijs van EUR 99,-- voor een artikel dat elders een factor 8 tot 10 maal duurder is en waarvan gelijksoortige modellen bij dezelfde leverancier de prijs begint bij bijvoorbeeld EUR 500,-- valt een de zienswijze van een consument niet onder redelijkheid en billijkheid.
Dit overigens in tegenstelling tot het ook aangehaalde "voor een appel en een ei"-verhaal. Hiervan bepaalt de rechter dat de klant aan mag nemen dat dit letterlijk wordt bedoeld. Uiteraard niet als elders in de voorwaarden weer een prijs is vermeld.
een consument heeft die tv voor 99 euro besteld en een bevestiging gekregen. Otto gaat dat ding natuurlijk nooit afleveren voor dit bedrag.
Nu wacht dezelfde consument een paar dagen (totdat dezelfde tv voor 900 euro op de Otto site staat) en besteld dezelfde tv.
Deze wordt geleverd en de consument betaalt (onder vermelding van de gegevens van de bevestiging) 99 euro.
Wat gaat er dan gebeuren?????????????? foto
Als ik dan voor 99 euro die tv heb lach ik je keihard uit!!
Tuurlijk kans is klein, maar bij Otto werken vast ook wel domme mensen (blijkt wel weer aan degene die de prijs online heeft gezet).
Jij en je zusje zijn wel erg goedgelovig foto
Of was het nou al bekend een week lang? en btw de aanbieding staat nog steeds op de site!
Ik heb een order bevestiging gehad... en er staat duidelijk een lcd scherm
Heb ze gebeld en ze geven aan dat het gaat om de beugel en die krijg je ook geleverd! terwijl de ordernummer nog steeds staat gelinkt aan die lcd scherm.
Ze hadden zich gelijk moeten beroepen op die voorwaarden maar ja!
Wel een beetje dom van dat bedrijf natuurlijk foto
Kentucky Fried Cruelty
Wat zal die pleister gaan inhouden?
Pro quantum bonus.
Als er redelijkerwijs vermoed kan worden dat er
A - Sprake is van een typefout is er geen overeenkomst.
B - Sites hebben vrijwel altijd een disclaimer die elke aanspraak op 99 euro vernietigt.
Ik zou de bedrijfsjurist willen adviseren om opnieuw te gaan studeren.. wat een prutser zeg...
Pro quantum bonus.
Overigens werk ik zelf in een winkel en ik kan je zeggen dat dat geen hol zegt aangezien 90% van de verkopers geen idee heeft waar hij/zij mee bezig is. En bij bedrijfsleiders is dat niet veel beter foto
Het klopt dat een typefout er toe kan leiden dat een bedrijf het voor een lagere prijs moet leveren. Maar dat geldt alleen als het om een realistische aanbieding gaat. Het verschil 899 en 99 is te groot.
Was het nu 699 geweest dan lag het anders.
Verder heb je als klant niet veel te maken met disclaimers van bedrijven.
Als dat zo zou werken zou ieder bedrijf kunnen stunten met een prijs en vervolgens kunnen zeggen "sorry, hij is 100 euro duurder, drukfoutje".
van: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=534
[vraag]
Op de prijssticker staat een andere prijs dan de kassa aangeeft, wat nu?
[antwoord]
U mag ervan uitgaan dat de prijs die het prijskaartje aangeeft de juiste is, tenzij het evident is dat de prijs niet klopt.
Dit is het geval als de prijs dermate afwijkt van wat redelijk is, dat u reden hebt om te twijfelen aan de juistheid van de prijs op de prijssticker. Het kan zijn dat een komma verkeerd staat of er sprake is van een kennelijke type- of schrijffout.
Indien u twijfelt is het aan te raden te vragen of de prijs wel klopt.
echter staat er :
. Otto is niet gebonden aan haar aanbod indien sprake is van druk-, zet- of programmeerfouten in haar catalogi, mailings of op de Website.
Leuk, maar het internet is niet gedrukt of gezet, dus dat valt af.
Programeerfout, tja onder programeren mag je verstaan het instellen of ontwikkelen van iets, dat is het ook niet, het is overduidelijk een invoer fout dan. Maar dat staat er niet bij
Dit staat los van disclaimers, algemene voorwaarden etc. etc. en heeft puur en alleen te maken met de Nederlandse wet + redelijkheid en billijkheid foto Jammer voor de lullo's die blijven doordrammen dat ze nu wel 'recht' hebben op zo'n tv, erg vermoeiend, die types.
Die prijs heeft erniet voor niets zo lang op gestaan.
Ze hebben nu gratis reclame en veel extra hits.
Er staat nu zelfs een grote banner op de frontpage dat ze LCD TV's hebben vanaf 222 euro.
Laat Otto maar schuiven...
Add one and they will all turn into devils.
Otto houdt zich graag aan de gemaakte afspraken. En Otto is ook graag duidelijk, want bij bestellen en betalen gelden nu eenmaal regels en afspraken. Heldere en duidelijke afspraken, neergelegd in deze algemene leverings- en betalingsvoorwaarden en nader uitgelegd in de catalogus en op onze website.
Toepasselijkheid algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten die u met Otto afsluit, of het nu om leveringen van artikelen gaat of om de levering van diensten. In deze algemene voorwaarden wordt verwezen naar de servicepagina's van de halfjaarlijkse hoofdcatalogus (hierna te noemen: "de Catalogus") en naar onze website (www.otto.nl hierna te noemen: "de Website"). Door te bestellen geeft u aan met de algemene leveringsvoorwaarden akkoord te gaan.
Bestelling en totstandkoming overeenkomst
U kunt bestellen op de manieren als beschreven op de servicepagina's van de Catalogus of op de servicepagina's van de Website onder het kopje "bestellen". Een bestelling is niet geldig indien Otto uw vaste woon- of verblijfplaats niet eenduidig kan vaststellen. Door te bestellen komt een koop op proef tot stand zoals bedoeld in art. 7:45 van het Burgerlijk Wetboek. U heeft 10 dagen na ontvangst van uw bestelling de tijd om te beoordelen of de bestelde artikelen of diensten voldoen en OTTO hiervan in kennis te stellen danwel uw bestelling te retourneren. Na afloop van deze termijn komt de koop definitief tot stand en wordt u eigenaar. Dit doet geen afbreuk aan de toepasselijkheid van de zichttermijn als hieronder beschreven. In individuele gevallen kan Otto besluiten om bestellingen te weigeren of de overeenkomst slechts uit te voeren na vooruitbetaling van een gedeelte van of de gehele koopprijs. Otto zal een dergelijk besluit, op uw schriftelijk verzoek, motiveren.
Machtiging opvragen gegevens
Door te bestellen machtigt u Otto om, indien nodig, uw gegevens op te vragen bij de gemeentelijke bevolkingsadministratie. Otto kan bij het BKR (of op andere wijze) inlichtingen inwinnen omtrent uw betalingsgedrag.
Aanbiedingen en prijzen
Aanbiedingen gelden zo lang de voorraad strekt. Otto garandeert dat de prijzen zoals deze vermeld staan in haar catalogi, in door Otto uitgegeven mailings en op de Website niet zullen worden verhoogd gedurende de looptijd van de betreffende catalogi, mailings of gedurende de op de Website aangegeven termijn, tenzij wettelijke maatregelen aanleiding geven tot verhoging van de prijzen. Otto is niet gebonden aan haar aanbod indien sprake is van druk-, zet- of programmeerfouten in haar catalogi, mailings of op de Website
shit ik zit er ook naast foto
http://www.otto.nl/is-bin(...)e%2Fterms_conditions
dus invoerfout zou moeten ook in voorwaarden staan.
foto
1. De orderbevestiging is verstuurd.
2. Enkele klanten hebben daadwerkelijk de bestelde tv afgeleverd gekregen.
3. De "fout" is niet direct hersteld maar is heeft nadat het bij Otto bekend is geworden nog lange tijd op de site gestaan en het bestellen ervan was nog steeds mogelijk
Hoe moet je als consument meer misleid worden, dan
Als we nu eens met 1000 man een rechtzaak beginnen, ieder lapt een 10 euro, dan kunnen we toch wat bereiken lijkt mij.
In deze group kunnen mensen hun reacties kwijt:
http://groups.msn.com/Otto-LCD-TV
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken