F1: Uitslag GP van Brazilië & kampioenschap
Bij de start kwam Michael Schumacher, die vanaf de tiende plek vertrok, direct in het gedrang. Hij werd bijna het gras op gedwongen door Nick Heidfeld en Robert Kubica, maar een paar bochten later kon hij gebruik maken van het gevecht tussen beide BMW Sauber-coureurs, waardoor hij in de tweede ronde al op de zesde positie terechtkwam. De top vier bleef onveranderd, met Felipe Massa aan de leiding voor Kimi Räikkönen, Jarno Trulli en Fernando Alonso.
De eerste ronde van de race was direct het waterloo voor Williams. Mark Webber verloor zijn achtervleugel bij een touché met Nico Rosberg en moest zich in de pits melden, maar Rosberg, die zijn voorvleugel was verloren, haalde dat niet meer. In de laatste bocht crashte de Duitser zwaar in de bandenstapels. De baan raakte bezaaid met brokstukken en de safety car werd ingezet.
Na de herstart liep Massa weg van zijn achtervolgers. Michael Schumacher zat direct op de staart van Giancarlo Fisichella, die vlak achter zijn teamgenoot Alonso reed. Op het rechte stuk haalde Schumacher Fisichella in, maar hij reed bij het uitremmen zijn linkerachterband stuk op de voorvleugel van de Italiaan. Hij moest een complete ronde op de velg afleggen voor hij het wiel kon laten vervangen. Er leek verder niets beschadigd te zijn aan de Ferrari, maar Schumacher viel toch terug naar de twintigste en laatste plaats.
Beide Toyota's lagen al na tien ronden uit de race. Zowel Trulli als Schumacher reden de pits binnen en parkeerden hun wagens in garage. Drie ronden later viel ook David Coulthard uit. Christijan Albers reed een goede eerste stint en was in een gevecht gewikkeld met Takuma Sato en Vitantonio Liuzzi voor de elfde plaats. Nick Heidfeld zat ondertussen vast achter Pedro de la Rosa op de negende plaats.
De eerste ronde pitstops werd geopend door Räikkönen. Ook Barrichello en Fisichella kwamen binnen, die bij het uitrijden van de pits elkaar bijna raakten. Twee ronden later kwam ook Massa de pits in, net voordat hij zijn teamgenoot op een ronde achterstand zou zetten. Dat gaf de leiding aan Alonso, maar ook hij moest snel daarna de pits in voor verse banden. Hij kwam voor Räikkönen de baan weer op. De Fin verloor daarna nog een plaats aan Jenson Button, die hem in de eerste bocht uitremde.
Kubica kwam na zijn pitstop voor Scott Speed op de baan terecht, maar ramde de Amerikaan bij een inhaalpoging en verloor een deel van zijn voorvleugel. Ondertussen was Michael Schumacher bezig met een flinke opmars door het veld. Het kostte hem vijftien ronden om het gat naar zijn voorganger dicht te rijden, maar halverwege de race lag hij alweer op een achtste plaats, en verbeterde hij zelfs de snelste raceronde. Even leek de Ferrari een probleem te hebben, maar de rondetijden van Schumacher herstelden zich ogenblikkelijk.
In ronde 51 kon Massa veilig zijn tweede pitstop maken en Alonso voorblijven, die nog naar binnen moest. Alonso bleef op zijn beurt na zijn stop Button weer voor. Ook Button en Räikkönen maakten hun laatste pitstops en de top vier bleef ongewijzigd. Michael Schumacher had ondertussen het gat naar Giancarlo Fisichella dichtgereden en dwong hem in een remfout, wat de Duitser de vijfde plaats opleverde.
Nick Heidfeld beleefde een angstig moment toen zijn achterwielophanging het begaf op het rechte stuk. De Duitser spinde stuurloos de omheining in, maar kon ongedeerd uitstappen. De gele vlaggen die daarvoor getoond werden gaven even rust voor Räikkönen, die Schumacher op zijn hielen had. Met nog drie ronden voor de boeg ondernam Schumacher een gevaarlijke inhaalmanoeuvre op de Fin, waarmee hij de vierde positie pakte. In de voorlaatste ronde zette hij de snelste rondetijd nog scherper.
Felipe Massa won op magistrale wijze zijn thuisrace, met op de tweede positie Fernando Alonso, die daarmee zijn wereldtitel prolongeerde. De finish van Fisichella op de zesde plaats bevestigde tevens de constructeurstitel voor Renault, dat Ferrari net voor kon blijven.