De gemeente Amsterdam wil 29 procent van de aandelen Schiphol kopen die het Rijk momenteel bezit. Hierdoor krijgt de stad een meerderheidsbelang van 51 procent en is de beursgang van Schiphol van de baan. Dit maakte wethouder Lodewijk Asscher (Financiën) vandaag bekend tijdens een besloten zitting in de Eerste Kamer. De hoofdstad heeft 200 miljoen euro voor de aandelen over. Om dit te betalen wil Amsterdam een zogenaamde 'superdividend' gaan gebruiken, dit is een eenmalige winstdeling van eveneens 200 miljoen, die Schiphol aan de aandeelhouders uit moet gaan keren.
"Wij willen op deze manier de toekomst van Schiphol veiligstellen," aldus de wethouder. "Verkoop van de luchthaven aan derden kan een gevaar zijn voor de groei van Amsterdam, de regio en het land. De luchthaven is geen gewoon bedrijf. Ik sprak laatst de topman van Cisco. Die zei dat de vele lijndiensten cruciaal voor hem en zijn bedrijf waren. 'Ik moet elke dag overal naartoe kunnen vliegen'. Hetzelfde geldt voor andere grote bedrijven."
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Grappig, de geschiedenis herhaalt zich. In 1602 nam de gemeente Amsterdam een meerderheidsbelang in de VOC. Dit betekende tevens de oprichting van de AEX ('s werelds oudste effectenbeurs).
Even over dat superdivident... Als iemand anders die aandelen koopt voor 200 miljoen, krijgt hij dan ook dat superdivident van 200 miljoen en heeft hij de aandelen in feite gratis ?
Lijkt een beetje op die deal van KLM - Air France.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
Hoorde ik vandaag niet op de radio dat in de toemkomst Schiphol waarschijnlijk met minder vluchten te maken gaat krijgen, omdat het millieu aan het veranderen is, en daarmee ook de dynamiek in de lucht waardoor schiphol in de toekomst op een niet gunstige plek komt te liggen?
Er zijn al zoveel probelem in Schiphol en omgeving. Luchtverontreiniging, bodemverontreiniging, geluidsoverlast etc.
De olie wordt er ook niet goedkoper op en zullen de reizen steeds duurder worden, en laten we wel wezen, de olie voorraad is ook niet meer wat het geweest is...
Maar daar zal wel rekening mee gehouden worden als ze besluiten die aandelen te kopen?
Op dinsdag 30 mei 2006 @ 23:04 schreef longinus het volgende: Even over dat superdivident... Als iemand anders die aandelen koopt voor 200 miljoen, krijgt hij dan ook dat superdivident van 200 miljoen en heeft hij de aandelen in feite gratis ?
Lijkt een beetje op die deal van KLM - Air France.
Zou wel leuk zijn. FF 200 miljoen aan aandelen kopen, 200 miljoen incasseren, vervolgens de aandelen weer voor 200 miljoen verkopen. Katjing!
Op dinsdag 30 mei 2006 @ 23:01 schreef Bazzups het volgende: Grappig, de geschiedenis herhaalt zich. In 1602 nam de gemeente Amsterdam een meerderheidsbelang in de VOC. Dit betekende tevens de oprichting van de AEX ('s werelds oudste effectenbeurs).
Dit is natuurlijk een ronduit ranceuneze deal. Zogenaamd 200 miljoen investeren en dan 200 miljoen uitbetaald krijgen in dividend? En dat terwijl Asscher zegt dat als Schiphol geprivatiseerd wordt, ze er slechts een korte termijn visie op na houden. Wie houdt er nu hier een korte termijn visie op na? Als je als al het geld uit schiphol haalt na de beursgang en uitkeert aan Amsterdam, wie investeert er dan nog in de luchthaven? fotofoto
Ik sprak laatst de topman van Cisco. Die zei dat de vele lijndiensten cruciaal voor hem en zijn bedrijf waren. 'Ik moet elke dag overal naartoe kunnen vliegen'. Hetzelfde geldt voor andere grote bedrijven."
Da's natuurlijk mooi, Als de baas van Cisco iets zegt over connectie's en verbindingen, dan moet je daar naar luisteren en meteen actie ondernemen. Da's logisch,
Tja op deze manier gaat schiphol naar de knoppen... Amsterdam zal verder groei van Schiphol beperken, mwaardoor de functie als mainport verloren gaat...
Op woensdag 31 mei 2006 @ 09:15 schreef 911GT2 het volgende: Tja op deze manier gaat schiphol naar de knoppen... Amsterdam zal verder groei van Schiphol beperken, mwaardoor de functie als mainport verloren gaat...
Jammer, en vooral ook dom!
anders krijg je een wildgroei aan banen enz. goed voor schiphol maar slecht voor amsterdam en de rest van de randstad, amsterdam omringt met landingsbanen is ook niet super lijkt me.
ze moeten gewoon belasting heffen op kerosine, dan zijn die tankvluchten ook verleden tijd. de vakanties zullen wel duurder worden maar volgens mij zal dat wel meevallen
en het is geen staatsbedrijf op deze manier dus niet te privatiseren?
Maar goed ik ben van mening dat Haarlemmermeer het erg goed doet.
*If it ain't broke, don't fix it.
http://www.esnips.com/web/FOKMuzikantenMegaSong
http://www.youtube.com/user/FlyingVee
http://www.esnips.com/doc(...)iek-30-06-2009mpdrie
Als iemand anders die aandelen koopt voor 200 miljoen, krijgt hij dan ook dat superdivident van 200 miljoen en heeft hij de aandelen in feite gratis ?
Lijkt een beetje op die deal van KLM - Air France.
Er zijn al zoveel probelem in Schiphol en omgeving. Luchtverontreiniging, bodemverontreiniging, geluidsoverlast etc.
De olie wordt er ook niet goedkoper op en zullen de reizen steeds duurder worden, en laten we wel wezen, de olie voorraad is ook niet meer wat het geweest is...
Maar daar zal wel rekening mee gehouden worden als ze besluiten die aandelen te kopen?
Schiphol zal niet langer meer groeien.
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
Als de baas van Cisco iets zegt over connectie's en verbindingen, dan moet je daar naar luisteren en meteen actie ondernemen.
Da's logisch,
Jammer, en vooral ook dom!
ze moeten gewoon belasting heffen op kerosine, dan zijn die tankvluchten ook verleden tijd. de vakanties zullen wel duurder worden maar volgens mij zal dat wel meevallen
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken