Liveblog: de Krimcrisis
FOK.nl houdt in deze liveblog het nieuws voor je bij aangaande de crisis in Oekraïne. Heb je zelf nieuw nieuws? Meld het hieronder of dm superworm je linkje.
De updates van 07.00 tot 18.00 van vandaag zijn hier te vinden. Dit omwille van de lees- en laadbaarheid van deze liveblog.
De liveblog van gisteren teruglezen? Dat kan hier (18.00-23.00 uur) en hier (12.00-18.00 uur).
Andere liveblogs van vandaag: BBC / Financial Telegraph / The Guardian / NRC / Volkskrant
23.45 uur: updates liveblog stoppen
Aan alles komt een einde, zo ook aan de FOK.nl-liveblog van vandaag over de Krimcrisis. Je kunt verdere berichten over Oekraïne hier op FOK.nl vinden en daarnaast (nog even) terecht in een aantal nog actieve blogs die ook hierboven gelinkt zijn.
Morgenochtend tussen zeven en acht opent FOK.nl tevens een nieuwe liveblog.
23.42 uur: stroom, water legerbasissen afgesloten
Hoewel de Russen ontkennen een ultimatum gesteld te hebben, worden naar verluidt bij de omsingelde Oekraïense basissen elektriciteit en stromend water afgesloten.
Dat meldt het NRC op basis van een aan Poetin loyale Russische bron. Eerder vandaag zou een Oekraïense woordvoerder gesteld hebben dat de soldaten op de Krim alleen betaald worden als ze trouw (blijven) zweren aan Kiev.
23.33 uur: 'Geen OSCE op de Krim'
Merkel dacht aanvankelijk dat Poetin positief reageerde op een eventuele missie in Oekraïne van de OSCE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa).
Russische autoriteiten gaven echter vandaag al aan niets te zien in een 'fact finding mission' van de OSCE en ook de Russische VN-ambassadeur ontkende het zojuist op de ingelaste extra VN-Veiligheidsraadvergadering:
23.28 uur: beurzen VS onderuit door Krimcrisis
Novum meldt: De Amerikaanse beurzen zijn maandag lager gesloten vanwege de onrust in Oekraïne. De S&P 500 daalde 0,7 procent naar 1.845,73 punten. De Dow Jones verloor 0,9 procent op 16.168,03 punten en de Nasdaq sloot 0,7 procent lager op 4.277,30 punten.
Het conflict op de Krim, een schiereiland op het grondgebied van Oekraïne met veel Russische invloeden, nam de afgelopen dagen een vlucht nadat Russische militairen dit weekeinde hun greep op het gebied verstevigden.
De financiële markten reageerden wereldwijd hevig op de opgelopen spanningen. De beurs in Moskou maakte een koersval van 10,8 procent, terwijl de Russische roebel naar het laagste niveau aller tijden daalde. De Russische munteenheid daalde dit jaar al bijna tien procent in waarde ten opzichte van de euro. Op jaarbasis verloor de munt maar liefst een kwart aan waarde.
Om te voorkomen dat de verhoogde volatiliteit van de financiële markten leidt tot hogere inflatie en de financiële stabiliteit in het geding brengt, besloot de Russische centrale bank daarom maandag de rente te verhogen van 5,5 naar zeven procent.
Uit cijfers van Markit Economics bleek maandag dat de bedrijvigheid in de Amerikaanse industrie in februari in een beduidend hoger tempo steeg. De inkoopmanagersindex nam in februari toe tot 57,1 van 53,7 in januari, de sterkste stijging in 45 maanden tijd.
Ook cijfers van het Institute for Supply Management gaven aan dat de Amerikaanse industrie in een sneller tempo groeide. De index steeg voor de negende maand op rij, in februari naar 53,2 van 51,3 in januari. Eerder vandaag bleek de groei in de eurozone licht teruggevallen en nam het krimptempo in China toe.
De bestedingen van Amerikanen namen in januari toe. Volgens cijfers van de Amerikaanse overheid stegen de bestedingen van Amerikanen in januari met 0,4 procent tegen een inkomensstijging van 0,3 procent. De spaarquote bleef daarbij stabiel op 4,3 procent.
Consumentenuitgaven zijn goed voor grofweg twee derde van de nationale bestedingen, en daardoor de motor van de Amerikaanse economie. Daarom is het inkomens- en uitgavenpatroon zeer belangrijk voor beleggers.
Apple onttrok zich met een winst van 0,3 procent aan het negatieve nieuws. Het technologiebedrijf lanceerde CarPlay, specifieke software om iPhones veiliger en gebruiksvriendelijker te gebruiken tijdens het rijden in een auto. Onder meer Mercedes-Benz en Volvo zullen het systeem introduceren, terwijl ook BMW, Ford en onder meer Toyota CarPlay zullen aanbieden.
23.09 uur: 'Rusland net de Sovjet-Unie'
De gemoederen zijn verhit op de VN-Veiligheidsraadvergadering die nog steeds bezig is. Mark Lyall Grant, de Britse ambassadeur bij de VN, heeft kritiek op Janoekovitsj en Ruslands mening dat hij nog steeds de legitieme president is:
En Grants Franse ambtsgenoot Gérard Araud stelt:
22.42 uur: Russen varen heen en weer
De Russen omsingelden al dagen een douanepost en veerboothaven op de Krim. Ze hebben beide inmiddels ingenomen.
Sindsdien zijn er al enkele veerponten richting de Krim gevaren met meer Russische troepen, tot nu toe naar verluidt enkele truckladingen.
De grenspolitie werd door gewapende mannen in twee bussen gedwongen om de post af te staan, weigerde dat, en zag grenspost en veerhaven vervolgens ingenomen worden door de Russen.
Die wachtten geen moment en voeren direct de veerpont naar de overkant. Sindsdien varen zij heen en weer.
Of ze ook met de troika door het eindeloze woud rijden is vooralsnog niet duidelijk.
22.35 uur: 'Janoekovitsj vroeg om Russen'
Op de VN-Veiligheidsraadvergadering stelde de ambassadeur van Rusland, Churkin, dat oud-president Janoekovitsj de Russen in een brief had gevraagd om troepen de Krim op te sturen.
De ambassadeur zwaaide vervolgens met die brief. Janoekovitsj wordt door de Russen nog steeds als de legitieme president van Oekraïne gezien.
22.15 uur: VN-Veiligheidsraadvergadering live
Bekijk de VN-Veiligheidsraadvergadering die op dit moment geschiedt hier live.
21.50 uur: internetgrappen over Krimcrisis
We gaan er geen één verklappen, maar er worden gelukkig zodra er een crisis is ook meteen flauwe grappen over gemaakt. Buzzfeed zette er een heel stel op een rij. Ben je in een melige bui of juist kribbig als de gebroeders Krim en aan de nodige humor toe? Klik hier.
21.38 uur: 'Rusland gaat strijd met EU, VS aan'
Wat geopolitiek commentaar van Dmitri Trenin, directeur van het Carnegie Moscow Centre, die voor The Guardian schreef:
"De afgelopen tien dagen is Moskou verschillende keren onaangenaam verrast. De nieuwe Oekraïense boodschap, vreesde Moskou, zou veranderen van het post-Sovjet 'Oekraïne is niet Rusland' naar iets als 'Oekraïne is tégen Rusland.'"
"Moskou heeft nu twee opties: een confederatie tussen de Krim en Oekraïne, of de Krim volledig geïntegreerd in de Russische Federatie (een relevante wet wordt momenteel aangepast om dit toe te staan)."
"Zelfs als er geen oorlog komt zal de Krimcrisis hoogstwaarschijnlijk de verhoudingen tussen Rusland en het Westen fundamenteel veranderen en leiden tot veranderingen in de wereldwijde machtsbalans, met een Rusland dat nu openlijk de strijd aan gaat met de EU en de VS."
21.15 uur: dinsdag 4e NAVO-noodvergadering ooit
De noodvergadering die de Noord-Atlantische raad zondag hield bleek achteraf níet op basis van Artikel 4 door Letland of Litouwen te zijn aangevraagd. Diezelfde noodvergadering (aangaande een vermeende dreiging tegen één der lidstaten) komt er dinsdag toch alsnog en blijkt niet door de Baltische staten maar door Polen aangevraagd te zijn.
Hoewel Polen zich gezien men Artikel 4 aanhaalt bedreigd voelt in haar soevereiniteit en/of nationale veiligheid, delen andere Midden- en Oost-Europese staten die angst. Zo verzuchtte de Litouwse president Dalia Grybauskaite vandaag nog: "Godzijdank zijn we NAVO-bondgenoten." FOK.nl beschreef zaterdag wat Artikel 4 precies inhoudt:
"Artikel 4 stelt dat wanneer een land vreest dat haar nationale veiligheid of soevereiniteit in gevaar komt, er een noodbijeenkomst kan worden ingeroepen. Turkije deed in het verleden drie keer eerder een beroep op het Artikel: in 2003 aangaande de Irakoorlog en in 2012 tweemaal aangaande Syrië. Daarmee is de komende vergadering de eerste die door (compleet) in Europa liggende landen wordt aangevraagd."
21.06 uur: Situatie 'moeilijk maar onder controle'
De president van Oekraïne stelde maandagavond dat hoewel de situatie op de Krim 'moeilijk' is, de touwtjes nog in handen zijn van de Oekraïense regering.
President Oleksandr Toertsjinov: "De situatie op de Krim blijft gespannen en de Russische militaire aanwezigheid groeit. Ik doe een oproep aan de leiders van Rusland: stop met de provocatieve acties, agressie en piraterij. Dit is een misdaad en daar zal u verantwoording voor afleggen."
Volgens de president houden de Russen met hun Zwarte Zee-vloot ook Oekraïense marineschepen tegen in baaien rondom de Krim. Op eenzelfde manier zitten de Oekraïense soldaten in hun Krim-bases al enkele dagen opgesloten.
21.00 uur: VS niet bij Spelen, Oekraïne wil geld
Novum meldt: "De Verenigde Staten sturen net als de Britten geen regeringsdelegatie naar de Paralympische Spelen in Sotsji. Dat heeft het Witte Huis besloten naar aanleiding van het militaire optreden van Rusland in Oekraïne. President Barack Obama staat nochtans achter de Amerikaanse sporters die aan de spelen deelnemen en wenst hun succes."
Het ANP meldt verder nog dat Oekraïne zo snel mogelijk 2,1 miljard dollar van het IMF wil lenen. Het zou de eerste tranche van een totaal van 15 miljard dollar aan noodsteun zijn.
De Oekraïeners zouden het geld volgens een ingewijde rondom de onderhandelingen tussen Oekraïne en IMF binnen 10 tot 40 dagen op de rekening gestort kunnen krijgen. De VS hebben ook al hulp aangeboden en ook de EU is bezig aan een steunpakket.
20.52 uur: 'Rusland aan de verkeerde kant'
Momenteel is de Amerikaanse president Obama druk in overleg met Benjamin Netanyahu. De Israëlische premier is op de thee in het Witte Huis.
Daarbij gaf Obama aan: "De Russen staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis." Verschillende reporters die in de ruimte aanwezig waren melden inmiddels dat Obama dit inderdaad heeft gezegd.
Daarnaast stelde Obama wat hij al eerder zei, namelijk dat Ruslands stappen in Oekraïne een overtreding van internationale wetgeving en Oekraïense soevereiniteit zijn.
20.40 uur: 3 (lokale) parlementsgebouwen binnengedrongen
Verslaggeefster Oksana Grytsenko schreef zojuist een update aangaande de situatie in de rebellerende gebieden.
Donetsk (lokale regering erkent Kiev niet):
"Rond het middaguur drongen zo'n 100 mensen via de achterdeur het gebouw van de regionale regering binnen en werd de Russische vlag bovenop het gebouw gehesen. Honderden mensen stonden op het plein ervoor met Russische vlaggen te wapperen terwijl ze separatistische slogans riepen."
"De separatisten kondigden aan een eigen regionale overheid te gaan creëren onder leiding van Pavel Hubarev. (...) Sommigen waren duidelijk mensen met de Russische nationaliteit. Ze ontkenden dit feit niet eens."
Lugansk (idem):
"In Lugansk braken vanmorgen ongeveer 400 mensen met Russische vlaggen in bij het lokale regeringsgebouw. (...) De bezetters zeiden de autoriteit van de regering in Kiev niet te erkennen en riepen Poetin op om Russische troepen Oekraïne in te sturen."
Odessa (regering nog trouw aan Kiev):
"Een menigte van naar schatting 3000 pro-Russische demonstranten protesteerde buiten het overheidsgebouw in de havenstad Odessa. Onder leiding van Anton Davydtsjenko's 'Alternatief des Volks' schreeuwde de menigte de leus 'referendum!'. Ze drongen volgens een lokaal verslag het gebouw binnen tijdens een parlementsvergadering, sloegen ruiten in en verwondden een medewerker. Ook hieven ze bovenop het gebouw de Russische vlag en een stadsvlag van Odessa."
"Tientallen vooral jonge mensen van de extreemrechtse beweging Pravy Sector kwamen later op de dag ten tonele en eisten dat de demonstranten de Russische vlag weg moesten halen en het gebouw moesten verlaten. Honderden pro-Kiev-activisten kwamen er later ook bij. De politie begon de twee rivaliserende groepen van elkaar te scheiden en de gouverneur van Odessa, Mykola Syrotiok, voerde achter gesloten deuren onderhandelingen aan tussen vertegenwoordigers van beide kanten."
20.25 uur: zuidoosten Oekraïne rebelleert
Aan het begin van de middag werd bekend dat er pro-Russische menigtes regeringsgebouwen zouden overnemen in het oosten en zuiden van Oekraïne.
De regering van de Krim en de raden van de Oekraïense oblasten Luhansk en Donetsk erkennen de Kiev-regering niet langer. Daarmee is onderstaand deel van Oekraïne officieel openlijk in rebellie:
Opstandig deel Oekraïne; Kiev is de rode stip. (Blanco) kaartje komt van Wikipedia.
Meer informatie over de situatie in o.a. Donetsk, Luhansk en Odessa wordt momenteel voor je vertaald.
19.55 uur: Britten doen helemaal niks
Het Verenigd Koninkrijk is niet van plan handel met Rusland op te schorten, het Londense financiële centrum voor de Russen dicht te gooien of mee te doen aan welke sancties dan ook. Daarnaast zijn de Britten niet van plan zich voor te gaan bereiden op militaire acties.
Dat stelt een officieel document dat is uitgelekt [foto]. Een printje van het document werd gefotografeerd terwijl een official ermee over de gang liep toen hij richting Downing Street 10 liep.
De reden van de Britse houding is simpel: geld. De enige manier om de Russen écht aan te pakken zou de handelsbelangen van praktisch elk Westers land ook enorm schaden. Daarmee zou men vooral zichzelf in de vingers snijden wanneer men Rusland probeert te sanctioneren.
De pragmatische Britse houding achter de schermen is opvallend, gezien juist de Britse premier Cameron en minister van BuZa Hague de afgelopen dagen in scherpe bewoordingen Rusland veroordeelden.
19.48 uur: EU overweegt 'gerichte sancties'
Novum meldt: De Europese Unie overweegt 'gerichte sancties' tegen Rusland te treffen als het land geen maatregelen neemt om de spanningen in Oekraïne weg te nemen. Dat heeft buitenlandchef van de EU Catherine Ashton maandag gezegd op een persconferentie na overleg met de Europese ministers van buitenlandse zaken. Ze sprak onder andere van het instellen van reisbeperkingen.
Ashton zei dat Rusland direct zijn militairen moet terughalen naar de kazernes. Ze veroordeelde de schending van de soevereiniteit en de territoriale integriteit van Oekraïne en pleitte voor een vreedzame oplossing. De Russen hebben tot donderdag gekregen om hun goede wil te tonen, liet de Franse minister van buitenlandse zaken Laurent Fabius weten.
Oekraïne heeft nog altijd de mogelijkheid het associatieverdrag met de EU te tekenen en er wordt hard gewerkt aan financiële steun, aldus Ashton.
Dinsdag reist Ashton naar Madrid voor overleg met de Russische minister van buitenlandse zaken Sergej Lavrov. Voor donderdag heeft Europees president Herman Van Rompuy spoedberaad belegd. De Europese regeringsleiders bespreken dan welke de-escalerende maatregelen kunnen worden genomen.
19.33 uur: Rusland mág 25.000 troepen hebben op Krim
De liveblog van de BBC meldt dat 't het herinneren waard is, dat de Russen toestemming hebben van de Oekraïense regering om tot 25.000 troepen op de Krim te stationeren.
Willen die troepen uit hun bases, dan hoeven de autoriteiten in Kiev formeel alleen op de hoogte gesteld te worden.
Met naar schatting 21.000 troepen op het eiland is er met het grote aantal Russen op de Krim vooralsnog dus feitelijk geen halszaak gepleegd.
Ondertussen roepen EU-buitenlandministers en andere Westerse hoge piefen Rusland op om de troepen terug de Russische bases in te sturen.
19.25 uur: 'Poorten van de hel open'
Nee, de hel is niet à la South Park: Bigger, Longer & Uncut daadwerkelijk opengegaan. De Poolse minister van Buitenlandse Zaken, Radoslaw Sikorski, vreest echter dat de figuurlijke poorten van de hel geopend zullen worden door een in haar eigen propaganda gelovend Rusland. Dat stelde hij tegenover de BBC.
Sikorski: "Mijn grootste angst is dat de Russische autoriteiten hun eigen propaganda geloven en fatale fouten gaan maken die de poorten van de hel openen."
19.20 uur: 'Crisis van de eeuw', donderdag bijeen
Pechtold en anderen hadden al kritiek op de trage reactie van de EU op wat de Britse minister van BuZa vandaag 'de grootste crisis van de 21ste eeuw' noemde, maar die EU-reactiesnelheid wordt er niet beter op nu besloten is dat er pas donderdag (sic!) een extra vergadering zal komen:
19.15 uur: Veiligheidsraad vanavond bijeen
Novum: De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties houdt maandag een openbare vergadering over de crisis in Oekraïne. De zitting begint om 15.30 uur (21.30 uur Nederlandse tijd).
Het wordt de derde zitting van de Veiligheidsraad sinds vrijdag, toen Russische militairen de Krim begonnen te bezetten. De vergaderingen op vrijdag en zaterdag waren besloten en beperkt tot de vijftien leden van de raad, tijdens de openbare zitting van maandag krijgen meer lidstaten de gelegenheid hun licht over de zaak te laten schijnen.
Rusland heeft vetorecht in de raad en zal iedere veroordeling van zijn optreden vrijwel zeker blokkeren.
19.10 uur: Zwarte Zeevloot 'Ultimatum inderdaad onzin'
Persbureau Interfax meldt dat ook de Russische Zwarte Zeevloot zelf nu ontkent dat er een ultimatum is uitgevaardigd.
18.48 uur: 'Ultimatum is onzin'
De Volkskrant meldt dat het Russische ministerie van Defensie zegt dat het 04.00 uur-ultimatum dat de Russische Zwarte Zeevloot aan Oekraïne zou hebben gesteld, onzin is.
18:23 uur: Rusland eist overgave Oekraïense schepen
Van persbureau Novum het volgende: De Russische strijdkrachten op de Krim eisen dat de bemanningen van twee Oekraïense oorlogsschepen in de haven van Sebastopol zich overgeven. Dat heeft een woordvoerder van het Oekraïense ministerie van defensie maandag meegedeeld.
Volgens woordvoerder Maksim Praoeta houden vier Russische oorlogsbodems het duikbootbestrijdingsschip Ternopil en het commandoschip Slavoetytsj opgesloten in de haven. De Russen dreigen de schepen te bestormen en de bemanningen gevangen te nemen als niet onmiddellijk aan de eis wordt voldaan.
18.18 uur: Selfie met Russische soldaten helemaal hot in de Krim
Met name de vrouwen in de Krim zijn dol op de Russische militairen gezien de selfieshype, bericht de Volkskrant in woord en beeld. De soldaten worden 'mijn liefjes' of 'mijn bodyguards' genoemd en leveren veel likes op op Instagram.
Solide logica
Als je erover nadenkt klopt dat plaatje.
Ook daar werd door "het westen" protesten aangewakkerd en stond de CIA al klaar om wapens en training te leveren, net buiten de grenzen. (verdomde toevallig)
En nu hier hetzelfde liedje, alleen dan op economisch vlak.
Uitnodigingen vanuit de EU en heel veel geld, zolang die president maar afgezet zou worden. (dat hebben we toch echt allemaal kunnen lezen op fok notabene)
Rusland denkt fuck you EU, we gaan zeker miljarden per jaar verliezen aan gasdoorstroom via oekraine, een dure militaire basis moeten verplaatsen, en miljoenen russen opeens onder een ander bewind.
Het is het westen dat nou juist die "koude oorlog" in stand houd door vieze spelletjes te spelen.
Rusland kan er ook wat van, maar zoals een ander al opmerkte, hoe is dit anders dan irak afghanistan en libie? waar er ook ingegrepen werd om amerikaanse belangen en burgers (zij het vaak ook nog eens zeer indirect) zogenaamd te beschermen?
Hoor je ook niemand over, of je word weggezet als "alu hoedje".
Die hele dreiging en stennis met Oekraine nu komt nog altijd voort uit de hoogmoed en arogantie v.d. Russen.
Kut Russen
http://powerliften.wordpress.com/2014/09/15/trainen-met-raymond/
http://youtu.be/ojIYS_RbJ0A
http://powerliften.wordpress.com/2014/09/15/trainen-met-raymond/
http://youtu.be/ojIYS_RbJ0A
Russen laten mensen naar bepaalde plaatsen of steden verhuizen, nemen later de boel over d.m.v. wapen dreiging of geweld, waarna blijkt dat veel van de Russische emigranten een hoge commando post in het Russische leger vertegenwoordigen of die een opruiers functie hebben zo als deze weken gebleken is.
Er zijn meer groepen die zich van dergelijke tactieken bedienen.
De wereld is nog lang niet van die groepen af.
Afgezien van het feit dat die Russen er al wonen voor de sovjet unie uit elkaar viel.
Maar des al niet te min ia er zeker een vergelijking met de Duitsers en sudetenland
Ging er iets mis dan verhoogde Moedertje Rusland eenzijdig de gasprijzen en andere invoer, of sneed dat gewoon af.
Bron
Onjuist. De Krim was al in 1954 overgedragen aan Oekraïne.
Dus een oorlogsdaad is goed te praten, wanneer je niet 100% zeker kunt zeggen dat je doelwit zich niet schuldig zou maken aan een oorlogsdaad?
[ Bericht gewijzigd door BaasBanaan op maandag 3 maart 2014 @ 09:34 ]
Ik had hele andere pestkoppen bij mij op school.
There's only one way of life, and that's your own!
Vertaling klopt niet helemaal
het zal meer gaan dan alleen de troepen juist
En sjeezus zech, die Sun voorpagina
We moeten nog bijna 86 jaar
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
Alleen een olifant tegen een muur achter het behang plakken en nog geen bult op de muur is sterker.
Rusland beschermt niet, Rusland overvalt een land met militair geweld, dat mag men een oorlogsdaad noemen.
op FOK!
op Facebook
op de website
There's only one way of life, and that's your own!
― Aleksandr Solzhenitsyn
http://cablegatesearch.net/cable.php?id=09KYIV1728&q=crimea
There's only one way of life, and that's your own!
Slouches towards Bethlehem to be born?
Tuurlijk steunt China Rusland.
Ik denk inderdaad dat we ons hier niet mee moeten bemoeien voorlopig. Dit is een politiek spel waar ik me niet aan zou willen wagen. Rusland en Oekraiene hebben een veel te verweven verleden, om te bgrijpen wat hier nu precies aan de hand is.
There's only one way of life, and that's your own!
There's only one way of life, and that's your own!
MCB radio 747KHz Middengolf
De EU heef inderdaad een probleem. Het is afhankelijk van Russische grondstoffen en is daardoor met handen en voeten gebonden. Daarom moeten we ook o.a. zo snel mogelijk van fossiele brandstoffen af want daarvan hebben we in Europa zelf niet genoeg waardoor we altijd afhankelijk blijven van buitenlandse semi-dictaturen als Rusland.
Echt amateuristisch weer hoe ze dit behandelen, het is bijna een parodie zoals bv die EU Liberalen daar op het plein in Kiev.
op FOK!
op Facebook
op de website
Bij 'bully' denk je aan iemand die zijn kracht/macht misbruikt om de ander te onderdrukken en op alle manieren dwars te zitten en te kleineren.
Bij 'pestkop' is die associatie minder, en in dit soort gevallen dus ook minder gepast.
Haha.
http://en.itar-tass.com/russia/720704
Schaam je.
Ze moeten niet zo lopen kankeren daar.
Genomineerd voor: Beste KLB-topic van het jaar 2013
Winnaar van: Slechtste KLB-topic van het jaar 2013
Winnaar van: Kwaliteitsuser van het jaar 2014
Het is al erg genoeg dat wij als westen/EU dat hele verzet daar gesponsord hebben met als doel om ze bij de EU te trekken.
Wat Rusland nu doet is allemaal redelijk te begrijpen, en zolang ze niet tot geweld over gaan, heb ik er ook weinig problemen mee. Geen ideale situatie uiteraard. Verre van.
[ Bericht gewijzigd door Yi-Long op maandag 3 maart 2014 @ 11:18 ]
You're welcome.
rusland loopt nu een land binnen en dwingt (min-of-meer) de bevolking om een russisch paspoort te nemen en annexeren maar gelijk een stuk land, dat is imho van totaal andere orde dan het willen herstellen democratie bij een dictatuur (waar de bewoners gewoon hun eigen nationaliteit houden en de grenzen niet veranderen)
Russen
het lijkt verdomt veel op de jaren 30 van de vorige eeuw met dit verschil dat deze groepering een eigen naam droeg en het wat dichter bij huis startte
oeps heb ik dit getypt JA dat heb ik getypt
Genomineerd voor: Beste KLB-topic van het jaar 2013
Winnaar van: Slechtste KLB-topic van het jaar 2013
Winnaar van: Kwaliteitsuser van het jaar 2014
Ja eens met je verder long yi maar vertel dat onze beleidsmakers maar.
Blijven we zo met elkaar omgaan: "ik heb een belang en schaad daardoor jouw souverein grondgebied en je mag er niks over zeggen."?
MCB radio 747KHz Middengolf
Inderdaad niet helemaal gelijk aan irak/vietnam/panama, maar ook niet zo verschillend als jij wilt voordoen. Immers, we weten allemaal dat de VS alleen 'vrijheid' en democratie komt brengen als het in hun belang is. In Tibet geen amerikanen, ook in CAR geen amerikanen en zo nog wel wat voorbeelden. Zelfs de leugens zijn haast gelijk, om de publieke opinie te beinvloeden.
Zo lang de lokale bevolking liever Russen dan een pro-eu regering ziet, is er toch volgens het door het westen zo gewaardeerde democratisch proces niets aan de hand?
Een volslagen idioot aan de macht: Poetin - Hitler
OS worden gebruikt ter ophemeling van het land: 1936 Berlijn DE, 2014 Sochi RU
WK voetbal wordt gebruikt: WK 1934 Italië Mussolini, WK2018 Rusland
Land 1 valt land 2 binnen om 'eigen burgers' te beschermen, of 'omdat die delen bij ons horen':
Duitsland -> Polen, Oostenrijk 1939
Rusland -> Oekraïne 2014
Een bepaalde groep was uitgekotst: Duitsland - Joden, Rusland - homo's
Etc etc
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
Gewoon een terroristische oproep plaatsen en dan de persoon in kwestie vervolgen. Lekker doorzichtig weer.
Staatsrechtelijk steekspel wat uitgroeid tot een opgeklopt conflict en uiteindelijk tot een echt conflict waar landen in betrokken worden die er niets te zoeken hebben.
Voornamelijk omdat ze allemaal hetzelfde zouden optreden als Rusland nu doet.
De enige vraag is nu, wie heeft 't meeste boter op z'n hoofd.
Deze vogel heeft de Poetin 'uitgenodigd' om de Krim te 'bevrijden'.
Sergey Valeryevich Aksyonov is a Ukrainian politician and the current Prime Minister of Crimea.[1]
Aksyonov was voted into office during the 2014 Crimean crisis while the Council of Ministers of Crimea was under siege.[2]
The position of Prime Minister is normally appointed by the President of Ukraine;[3] On 1 March, the acting president of Ukraine, Oleksandr Turchynov decreed the appointment of Sergei Aksyonov as the head of the government of Crimea as unconstitutional.[4]
MCB radio 747KHz Middengolf
...maar toen zag ik Timmermans in Nieuwsuur zeggen dat Rusland middels het over de grens sturen van sympathisanten en vals nieuws het nieuws probeerde te sturen.
Lekker stellig als je net op je post zit. Maar wat nu als de etnische Russen op de Krim hetzelfde denken en van mening zijn dat hun rechten worden verkwanseld door een niet-gekozen regering?
foto
"Kirov reporting!"
Reageren zonder argument, mja, dat is een keuze en hangt ook samen met hoeveel je kan toevoegen. Is dat weinig tot niets meer dan alleen een ja of nee, eens of oneens, dan is een + of - de snelste manier om dat kenbaar te maken.
MCB radio 747KHz Middengolf
Gast voor hetzelfde geldt kan elk land een ander land binnen vallen onder het mom van ik verdedig mijn mensen hier... puur omdat er veel mensen zijn van dat land in een streek.
Zo kan china elk land binnen vallen want chinezen zijn overal
No excuse
'Til the end
Been living to win, Been living to win
There's only one way of life, and that's your own!
Btw, ik maak mij werkelijk zorgen over Europa. Er zijn nog meer landen grenzend aan Rusland die onder dezelfde voorwendselen binnengevallen kunnen worden. T Kremlin verkondigde nog niet zo lang geleden dat ze militair meer aanwezig willen zijn in de wereld, gelijk zetten ze daad bij woord.
- De Krim was administratief bij Oekraine geschaard.
- De Krim is strategisch van belang voor Rusland.
- De Krim is economisch van belang voor Rusland.
- De Krim is strategisch van belang voor Oekraine.
- De Krim is economisch van belang voor Oekraine.
- Rusland heeft iedereen duidelijk gemaakt dat ze Russen buiten Rusland zullen helpen, toen alle Soviet landen kozen voor soevereiniteit.
- Oekraine had een deal met Rusland om de Krim voor 25 jaar te delen, met een optie op nog eens 5 jaar.
- De nationalisten in Oekraine probeerden die deal keer op keer te torpederen.
- Toen Yanoekvich weg was, is er een nationalist naar voren geschoven.
- Rusland's conclusie was dat als de nationalisten de macht zouden hebben, de Krim deal wel eens heel snel eenzijdig opgezegd kon worden.
- Rusland zag het aankomen en heeft sneller gereageerd dan de nationalisten zichzelf konden verzamelen om zich de Krim toe te eigenen.
Overigens is de premier van de Krim nog even heel snel vervangen, vlak voordat Yanoekovich afgezet was. Dat is op een legale manier gebeurd, door een legale regering. Die nieuwe premier heeft vrijwel meteen Rusland om hulp gevraagd. Dus niks illegaals aan. De pro-Europese politici in Oekraine hebben simpelweg nog even snel de Oekrainse Nationalistische politici genaaid, vlak voordat ze afgezet zouden worden.
Aan alles zie ik toch echt dat de Nationalisten van alles van plan waren dat het Russische deel van de Oekrainse bevolking zou benadelen, en dat Rusland internationaal buitenspel zou zetten (de bewegingen van hun vloot zouden beperkt kunnen worden door Oekraine).
Als die nationalisten dat gedaan hadden, dan was het waarschijnlijk een echte oorlog geweest. Want Rusland laat zijn vloot natuurlijk niet zomaar buitenspel zetten, ze zouden gek zijn om dat toe te laten. Dat zou het machtsevenwicht in de hele wereld op losse schroeven zetten.
Als je 1000 jaar geleden zou roepen dat de aarde rond is op een site als FOK! (I know, even een voorbeeldje...
Als je in de USA zegt dat er geen God bestaat, dan word je ook helemaal weggemind.
Als je op Stormfront zegt dat de meerderheid van de moslims gewoon gematigde normale mensen zijn, dan word je weggelachen, weggemind, en waarschijnlijk nog gebanned ook...
Dus nee, wat dat betreft is het plus/min systeem natuurlijk verre van perfect.
Destijds met Verdonk was half FOK! een groot fan van haar. En volgens mij was ik hier 10 jaar geleden ook een roepende in de woestijn toen ik het over de HRA-regeling had, en de gevaren/gevolgen daar van...
Het is niet zo dat je gelijk hebt doordat de meeste mensen het met je eens zijn. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee totaal verschillende dingen.
En in veel gevallen is het helemaal niet erg wanneer een stel ongeïnformeerde idioten het niet met je eens is. Sterker nog, als bepaalde users het met me eens zijn, dan begin ik me zorgen te maken.
Minstens hypocriet om nu ineens van mening te veranderen omdat men niet bij ons wil horen
China
EU
US
Macht corrumpeert. De grootmachten moeten gewoon opbokken uit andere landen.
Ik kan je nu al vertellen dat dat niet gezond af zal lopen voor diegene die me dat geweer aangeeft en me dwingt het te gebruiken.
Ik sterf liever hier voor mijn principes, dan 3000 km verderop in een oorlog waar ik niets te zoeken heb.
Kut, dan ben ik aan het werk.....
Nog een vraag: waarom zijn die nationalisten in de regering al zo lang bezig om telkens maar te proberen de deal van Oekraine en Rusland eenzijdig op te zeggen? Het is een telkens weer terugkerend thema in de Oekrainse regering.
Gaat het die nationalisten alleen maar om Rusland onder druk te zetten zodat ze een goedkopere gasprijs kunnen krijgen? Of gaat het veel verder en willen ze de volledige controle over de Krim hebben?
En dan de vraag: waarom willen ze de volledige controle over de Krim hebben? Ze hebben niet eens genoeg schepen om dat stuk water onder controle te houden, laat staan een aanval van een vijandig land af te slaan. Niemand is onder de indruk van de Oekrainse marine.
Volgt de vraag: waar gaan ze dan de schepen vandaan halen die dat wel kunnen? Want als je je iets toe eigent, moet je ook een plan hebben om het te behouden. Ik neem niet aan dat die nationalisten dom zijn.
Nou haal ik er ook even de Amerikaanse regering bij, die zich zo druk lijkt te maken dat het lijkt alsof ze een excuus zoeken om schepen richting de Krim te verplaatsen.
Oh, lo and behold. De VS heeft een heleboel schepen, genoeg om de hele toegang tot de Zwarte Zee te blokkeren. Dan kan Rusland nergens meer heen, dan staan ze schaak. Hoppa, daar is het antwoord op mijn laatste vraag.
Natuurlijk wil de VS het alleen op een legitieme manier doen, anders laten ze zich kennen als imperialisten (maar twijfelt iemand daar eigenlijk nog over?).
Als ik het zo eens van bovenaf als een strategisch schaakspel bekijk, dan heeft Rusland een hele sterke zet gedaan. Door snel te reageren, hebben ze een veel groter en potentieel gevaarlijker conflict afgewend.
Nou lees ik dat de Chinezen zich er ook mee bemoeien, en de zijde van Rusland kiezen. Die zagen dus ook de gevaren en hebben helemaal geen zin om de internationale verhouding zo grondig scheef te zetten.
Nou wordt het zaak voor de VS om in te binden, voordat ze niet meer terug kunnen. En is het zaak voor Rusland om ze de kans te geven om in te binden.
En de VS moet ook Rusland helpen een nette aftocht te maken. Dat betekent dat de VS de huidige regering van de Oekraine niet moet erkennen als een valide regering. Wat het natuurlijk ook niet is, want de huidige interim-regering is naar voren geschoven en helemaal niet democratisch gekozen.
De huidige regering van Oekraine heeft helemaal het mandaat van het volk niet om verregaande beslissingen te nemen. De enige beslissing die ze mogen nemen is wanneer de volgende verkiezingen zullen zijn.,
... maar de huizenmarkt is NIET verkankerd door de multi-culti. Het zorgstelsel is NIET verkankerd door de multi-culti. De torenhoge belastingen komen NIET door de multi-culti.
En kom niet aan met cijfers van werkloosheid en criminaliteit, want ondanks die multi-culti was de werkloosheid jarenlang relatief gezien zeer laag (vergeleken met andere westerse landen), de criminaliteit lijkt nog altijd te dalen (al verwacht ik daar een stijging), en de crisis hier die we nu hebben, en die heeft geleid tot een hogere werkloosheid, is ook niet te danken aan de multi-culti, maar aan het eigen kortzichtige wanbeleid van 15 jaar incompetent regeren en roekeloos bezuinigen. Dus tenzij de multi-culti massaal op VVD/CDA heeft gestemd de laatste 15 jaar, kun je ze daar ook niet echt de schuld van geven.
De enige cultuur die NL kent is 'belasten, belasten, belasten', en er steeds minder voor terug krijgen, want hoewel je hier wel belachelijk veel moet afdragen, roept de regering tegelijkertijd 'eigen verantwordleijkheid!!!'...
Idioten.
want dan wil je graag weer terug naar EU, waar je het helemaal niet slecht hebt.
Daarmee even terug naar de Oekraine: Als het merendeel daar bij de Russen wil blijven en niet bij de EU(VS), dan hebben de EU(VS) hun Timmerfransjes, van Balens, e.d. lekker op stal te houden.
De EU(VS) die (veel) centjes hebben beloofd aan de Oekraine, was net even de vlam in de pan in een toch al oververhit politiek klimaat.
EU(VS) had zich dus beter afzijdig gehouden i.p.v. op de borst kloppend er in springen met een poging om de sfeer pro EU(VS) om te laten slaan.
MCB radio 747KHz Middengolf
MCB radio 747KHz Middengolf
Dus volgens mij is dat om 3 uur Nederlandse tijd... 2pm GMT.
No excuse
'Til the end
Been living to win, Been living to win
Haha Rusland met cultuur!! En een bevolking die trots is???? Wtf man, ga 'ns een rondje in Rusland maken.
No excuse
'Til the end
Been living to win, Been living to win
Tegen het licht van jouw uitleg vraag ik mij dan wel af of de uitglijder van Kerry nou echt stupiditeit was of zo'n 'uitgang' om terug te trekken van de VS?
MCB radio 747KHz Middengolf
MCB radio 747KHz Middengolf
Er zijn drie verschillende rapporten geweest die allen zeggen dat de immigratie honderden miljarden heeft gekost. OK, dat rapport van de PVV heeft een hoog WC-eend gehalte, maar een Elsevier neem ik zeer serieus.
Daarnaast heb ik nog geen enkel rapport gezien dat fatsoenlijk financieel onderbouwd het tegendeel heeft beweerd.
De volgende zaken zijn feiten en zijn allen slecht voor de Nederlandse economie;
-Voordat (de meeste) immigranten zelfredzaam zijn is er al voor vele duizenden euro's in hen geïnvesteerd, middels (talen)cursussen, financiële ondersteuning, juridische ondersteuning, huisvesting etc. etc.
- Daarna is het de vraag of deze investeringen - op macro niveau -uiteindelijk netto iets opleveren.
-Enorme bedragen worden aan de Nederlandse economie onttrokken door kapitaal-export naar de landen van herkomst. Dat is het goed recht van die mensen om te doen met dat geld wat ze willen, maar de economie van dit land wordt hier slechter van.
-Banen zijn overgenomen door goedkopere immigranten. Hierdoor komen Nederlandse burgers in WW of Bijstand.
Vooralsnog heb ik niets gezien waaruit blijkt de immigratie Nederland netto wat heeft opgeleverd.
Daarnaast;
Een Geert Mak kan altijd leuk komen met zijn verhaal over de immigratie in de Gouden Eeuw, maar die mensen moesten gewoon kei- en keihard werken anders gingen ze gewoon dood van de honger, want toen was er nog geen ruim sociaal vangnet.
En dat geleuter over noodzakelijke vervanging vanwege de vergrijzing is vooralsnog ook een enorme wassen neus gebleken.
Zij hebben een hoop ellende bereikt
Amerika boycot zelf cuba al 50 jaar en heeft daar een militaire basis. Ze vallen zelf irak en afghanistan met geweld binnen...
En een enkeling zoals ik heeft een fijne vrije middag.
Ik ben van gedachte om flink wat geld van mijn bank af te halen voordat dat "gereguleerd" gaat worden...
Enigste wat ze willen is oorlog uitlokken zodat ze 'recht' in hun schoenen staat.
Degoutante gasten
De meeste allochtonen die hier destijds naar toe zijn gehaald, daar is vrijwel niets in geïnvesteerd, die konden meteen zwaar ongeschoold werk gaan doen, en ja, als je dan een bepaalde leeftijd bereikt, dan ben je fysiek op, en omdat NL dan op de eerste plaats zo schraal is geweest om NIET in die mensen te investeren, zijn ze dan vervolgens idd nutteloos, omdat ze verder dus nergens voor opgeleid zijn. Dan komen ze idd thuis te zitten met een uitkering. Dit geldt uiteraard NIET voor de 2de en 3de generatie.
Iets van kortzichtig beleid enzo.
Dus een groot deel van die 'verspilling' komt terecht bij autochtone zelfverrijkers.
Iets wat je trouwens sowieso ziet bij instanties als het UWV, dat voor belachelijke bedragen heel veel werk doorschuift naar dure 'externen', dus dan kost een psychologisch onderzoek (het invullen van wat A4-tjes dat daarna bekeken wordt door een psycholoog) opeens een paar duizend euro per persoon, ipv dat je zo'n psycholoog gewoon als ambtenaar vast op de loonlijst zet bij het UWV en dat figuur dat werk gewoon de hele maand kan doen voor een vast loon van een paar duizend euro....
... en dan hebben we het alleen over 1 papieren psychologische test. Niet over doorverwijzingen naar trajecten met psychologen, fysiologen, etc etc, en uiteraard de tarieven die de bemiddelaars en behandelaars en managers etc etc zichzelf allemaal toebedelen.
Oftewel, heel veel van die 'kosten' van die 'multi-culti' gaan rechtstreeks de zakken in van diezelfde overheid, en de daardoor ingehuurde personen.
En zoals ik al aangaf, er is een hele grote groep immigranten die destijds hierheen zijn GEHAALD, en waar de overheid dus WEIGERDE om te investeren in de integratie en opleiding daarvan. Werd heel kortzichtig alleen gezien als goedkoop personeel, met de naieve hoop dat ze daarna wel weer terug zouden gaan.
Je mag trouwens zelf opzoeken welke politieke partijen je daar de schuld aan kunt geven, maar ik kan je alvast meegeven dat ze rechts waren.
Diezelfde fout maken diezelfde rechtse partijen nu trouwens met al die goedkope immigranten uit het voormalig Oost-blok.
Als je dit werkelijk gelooft ben je niet goed bij je hoofd. Putin is in deze de agressor en wil het grote Russische rijk in ere herstellen.
En het is logisch dat deze onrechtmatige daad veroordeeld wordt door Het Westen.
Maar jij bent zó anti-Westen dat het hoog tijd is voor je om te vertrekken.
Wat doe je hier eigenlijk nog, behalve een uitkering trekken natuurlijk.....
Ik zou zeggen: ga daar lekker heen, ondankbare honden. Noord-west Europa is samen met Canada en Australië de beste plek om geboren te worden maar ooh wat hebben wij het slecht..
Overigens zijn er veel gelijkenissen met de Krimcrisis en de inval van Duitsland in Sudetenland. Ook daar woonden veel Duitsers. En in Polen ook.
De ene groep is daarom dan ook zo fanatiek in het verdedigen van de multi-culti; dat zijn hun baantjes.
En de andere groep - de werkgevers - houdt zoals altijd weer zich stil.
Maar het hosanna verhaal van immigratie kan ik niet serieus meer nemen. Ik zie dan alleen maar de achterliggende belangen van de roeptoeters.
En hoeveel oude vrouwtjes moet je beroven om rond te kunnen komen van je 600 euro per maand ? Zielig figuur.
Nee hoor. Dat soort dingen doe ik niet want ik ben geen westerling.
Gelukkig ben ik geen moslim.
Maar blijf dat vooral denken. Misschien breekt op een dag je oh zo verlangde derde wereld oorlog uit en hoef je niet langer iedere dag tegen het falen van je huidige leventje te kijken. Helaas zul je er dan ook gauw genoeg achter komen dat je het helemaal niet slecht hebt hier en dat de grootste schurken niet in europa zitten.
Als je echt zo'n hekel aan het westen zou hebben, zou je verhuizen. Ik ben middels ook uit Nederland verhuisd omdat ik mij daar niet thuis voelde... Maargoed, niet iedereen heeft de kloten om ook echt zelf verandering te brengen.
OT: Nare situatie... en ik vraag mij af wat er over ene half uur gaat gebeuren met dat vliegveld.
No excuse
'Til the end
Been living to win, Been living to win
Maar nog steeds geen antwoord welke volkeren het Westen deze keer weer wil uitmoorden.
No excuse
'Til the end
Been living to win, Been living to win
http://www.bloomberg.com/(...)ns-west-ignored.html
Maar ik ben erachter waar je nick voor staat : Homofiel Super Getroll.
En ik moet aan het werk, je weet wel die domme bezigheid die jou aan het vreten houdt. Om een uur of negen ben ik er weer, dus je hebt een paar uur de tijd om een antwoord te verzinnen.
Volgens mij is ee nsanctie een diplomatieke manier ?
Aangezien er geen kogels rondvliegen..
Ook nog iets over dat de interim-regering naast het terugdraaien van de grondwet (waar ze helemaal de macht niet toe hadden, dat moet met een volksstemming gebeuren), dezelfde dag nog besliste dat het verboden is om Russisch te spreken in Oekraine.
Iemand nog meer strategisch advies over hoe NL op eigen houtje ten strijde kan trekken?
NL,Hannover, Berlijn,Cottbus, Wroclaw, Krakow, (vrije doorgang vragen aan het Poolse leger die daar vreselijk in de weg staan) Krakovets, Lviv, Kiev (broodje eten),Mikolayiv,Armyansk en dan kan je schieten
Bevolkingsgroepen (van welk land dan ook) zijn net voetbalfans:
ze weten allemaal dat een handsdoelpunt niet mag, maar wanneer het in hun voordeel is (ze zien het op het veld of in slow-motion op een beeldscherm) dan wordt het bejubeld, maar wanneer het in hun nadeel is is het onrecht, onterecht enz.
De Polen zijn momenteel bezig om hun tanks naar de zuidoost grens te sturen. De Polen hebben een band met de Oekraïners, en een hekel aan de Russen.
Verder hebben de Oekraïners hun kernwapens laten opruimen onder een verdrag die alle grote kernwapen landen verplicht de grenzen van Oekraïne te verdedigen indien het land binnengevallen wordt.
In beide gevallen is de Navo er direct bij betrokken en wij dus ook.
There's only one way of life, and that's your own!
We zorgen voor een protest met veel geweld in België, en de regering wordt afgezet. We vallen België binnen en annexeren Vlaanderen, omdat we de Nederlands sprekende bewoners willen beschermen.
Tenslotte, zoals veel Fokkers al opmerkte, is het vrij logisch dat je een land binnenvalt omdat het vroeger ook erbij hoorde en de mensen óók jouw taal spreken.
Na het gezeur en gedreig van het westen, kunnen de Russen dan wat water bij de wijn doen door een deel van wat ze hebben gepakt terug te geven.
Je moet een arm pakken wanneer je alleen maar een hand wilde hebben.
Update: Kerry's threats vs Russia unacceptable, West sides with neo-Nazis - Russia's FM
- Russian option to send troops is only to protect human rights - Lavrov
- Unelected power: Democracy on the retreat in Europe
Android + Verveling = Titan Turret spelen
Echter heb ik niet de indruk dat ze het enkel daar bij houden maar juist Ukraine de oorlog verklaren ipv andersom.
Daarnaast wie er goed is en slecht wil ik me niet over uitlaten. Maar gevoelsmatig is dit bij Poetin meer dat hij nu wilt tonen dat ie ballen heeft. Als hij zich nu terugtrekt zal hij in zijn eer aangetast worden.
Opzich wel erg jammer. Een paar maanden vond ik het enorm goed dat hij voorkwam dat het in Syrie een en al grote chaos ging worden met de Amerikanen. Die kredit heeft hij wat mij betreft alweer verspeeld hiermee.
ik vind dat Rusland Krim en Oekraine moet annexeren, want Oekraine heeft een lange waslijst met problemen met Rusland, denk maar aan olie deals/gas deals waar ze Russische rekening niet konden betalen.
Kijken of Amerika niets zou doen als zij Diego Garcia zouden verliezen aan de lokale bevolking
There's only one way of life, and that's your own!
There's only one way of life, and that's your own!
http://en.wikipedia.org/w(...)_Iraqi_Freedom_(OIF)
http://www.dailymail.co.u(...)lans-bases-Iraq.html
http://en.wikipedia.org/w(...)allations_in_Germany
http://en.wikipedia.org/w(...)tallations_in_Kosovo
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Forces_Japan
There's only one way of life, and that's your own!
Reken maar dat de Amerikanen dan bezitterig gaan worden.
Nu zit Saakashvili te janken dat de Russen het 'weer' proberen met de Krim..
maar was het niet het westen die Servië ging bombarderen om Kosovo te helpen met losweken van Servië?
Wat een spuugafschuwelijk meten met twee maten dit.
There's only one way of life, and that's your own!
Onderaan de streep zijn 'wij' in het westen geen haar beter.
Pot-ketel-zwart.
Maar omdat het onze oude vijand uit de Koude Oorlog is...
Get Ready to Die !!
https://www.youtube.com/watch?v=hbBIN51cf1M
https://www.youtube.com/watch?v=GjvgzWvnyVM
Wat heeft NATO gedaan toen met Kosovo?
Juist, Servië gebombardeerd zodat Kosovo zelfstandig kan worden.
1999 --> goed
Wat deed Rusland met Zuid-Ossetië?
Juist, Georgia aanvallen zodat Zuid-Ossetië en Abchazië onafhankelijk konden worden.
2008 --> slecht
Wat doet Rusland met Oekraïne?
Juist, haar marinebasis veiligstellen en opkomen voor de 50% etnische Russen die in de Oekraïne wonen.
2014 --> slecht
En even in perspectief:
2003 - Irak
Zowel Irak als Afghanistan (en met name deze laatste) zijn een doffe ellende sinds 2001-2003.
Maar oh wee als Rusland haar boekje te buiten gaat
Komt Marokko hier straks ook orde op zaken stellen?
Sowieso dit hele gezeik, laat de wereld dit gewoon toe ? Sancties leggen oke.. Maar even serieus, ze gaan toch door..
There's only one way of life, and that's your own!
Zelfde voor de grondtroepen: duitsland staat er al beter voor, laat staan de hele NAVO.
Ik maak me niet echt zorgen nog, de russen kunnen dit niet winnen. De vraag is alleen hoeveel verliezers dit op gaat leveren
dan is het goed.
Maar weet dat ik ga ontploffen als Kosovo bij Albanië wordt gevoegd, of er weer een actie wordt uitgevoerd op de Balkan waarbij bijv. etnische Serviërs het nakijken hebben. Want dan staat NATO er waarschijnlijk WEL weer achter.
Uiteindelijk vind ik het een grote hypocriete bende die meet met twee maten.
Russia's defence ministry has denied information that they have given Ukrainian forces in Crimea an ultimatum.
An official defence ministry called the original agency statement about the ultimatum "complete nonsense", and said no such ultimatum had been given to the Ukrainian military in Crimea.
De koude oorlog is nooit echt over geweest. Het zelfde geopolitieke spelletje wordt nog steeds gespeeld alleen heet de tegenspeler nu de Russische federatie en is het de afgelopen 22 jaar een stuk kouder geweest dan in de Sovjet tijd. Sinds de val van de SU moet Rusland toezien hoe haar ex bondgenoten overlopen naar het westen en de bufferstaten één voor één verdwijnen. De EU groeit er rustig op los door Oost-Europese staten toe te voegen die voorheen een buffer formde tussen de gehaatte Europese grootmachten die in de 19e en 20ste eeuw Rusland een bezoekje kwamen brengen (Frankrijk en Duitsland).
Ukraine was simpel de nieuwste inzet om de EU grenzen verder richting het oosten op de doen schuiven. Met het luceratieve assosiatie verdrag in het verschiet deed de EU goede zaken om tot aan de Russische grenzen te reiken en Ukraine voor de toekomst in het EU machtblok te integreren. De Russen probeerden hier een stokje voor te steken om er voor te zorgen dat ze niet direct grenzen aan de EU plus ze zijn natuurlijk bang dat als Oekraine bij de EU komt ze de basis van Sebastopol in de toekomst kwijt raken en dat er Amerikanen en Britten voor in de plaats komen en daarmee de Russische dominantie op de Zwarte Zee verbreken.
Eerst probeerden de Russen de Oekrainse regering over te halen door ze naar het Russische kamp te halen met een lucratievere deal dan wat de EU in het vooruitzicht had. Het resultaat is dat de plotselinge afketsing van het EU verdrag het land politiek erg verdeeld heeft met als gevolg dat de net omgekochte Oekrainse president het land heeft ontvlucht en Pro EU machthebbers de scepter zwaaien in Kiev.
De Russen waren dus erg ver verwijderd van hun doelen. Oekraine naar het Rusland toetrekken en de Sebastopol basis veiligstellen. De enige optie om deze doelen ook maar enigsinds te bereiken is dus de Oekrainse politieke crisis gebruiken om etnische spanningen te creeren en daarmee een casus belli te verkrijgen om het leger in te zetten. Ze proberen nu dus de Krim veilig te stellen ivm met de marine basis onder het motto van het beschermen van de Russen tegen het ethnisch geweld wat door de Oekrainers tegen hen wordt gebruikt.
Het kremlin vergaderd niet voor niets over een wet die de Krim moet annexeren. De volgende stap zal waarschijnlijk het losweken van het oosten van Oekraine zijn om zo toch nog wat extra kilometers tussen de EU en Moskou te creëren.
Echter, onder Russisch bewind zou ik zelf niet willen leven, dan geloof ik ondanks Westerse propaganda, ook dat Ukraïne een gelukkiger land wordt aan Europese zijde dan de Russische. Dit laatste zal dan nog bewezen moeten worden, want de Krim komt in ieder geval niet meer terug.
Arms, 400 kilos of explosives seized from Kiev radicals on Crimean border.
The self-defense forces guarding the borders of the Ukrainian autonomous republic of Crimea have prevented a large amount of firearms and explosives from being smuggled into the republic by Kiev radicals.
The Cossacks and Berkut troops at the road checkpoint in the Crimean peninsula have confiscated explosives equivalent to 400 kilograms of TNT as well as grenades, rifles and guns, Russia-1 TV channel reports.
The driver and the passenger of the truck were Maidan activists, a source in the Crimean self-defense forces told RIA-Novosti news agency.
"They are citizens of Lviv [in western Ukraine], Maksim Shepetaylo - born in 1990 and Vasily Pusko - born in 1989. They didn't hide the fact that since December last year that active participated in Maidan clashes [in Kiev]," the source said.
Kerry's threats vs Russia unacceptable, West sides with neo-Nazis
The Russian Foreign Ministry has said "unacceptable threats" by US Secretary of State John Kerry over Crimea failed to take into account the violent power seizure in Kiev carried out by radicals.
In the statement released Monday, the ministry said Kerry's "Cold War" rhetoric would do nothing to punish "radical extremists" who carried out the coup, but rather sought to put the focus on Russia.
"And while glossing over this, the USA and its allies have closed their eyes to the excesses of the radical fighters on Maidan, their bullying of political opponents and ordinary citizens, as well as their anti-Semitism and militant Russophobia."
"Not bothering to make any effort to understand the complex processes occurring within Ukrainian society or make an objective assessment of the environment, which is furthering the degradation following the forceful seizure of power in Kiev by radical extremists, [Secretary of State John Kerry] operates with a 'Cold War' stamp, offering not to punish those who carried out the government overthrow, but the Russian Federation," the statement said.
The Ukrainian Air Force 240th tactical aviation brigade based near Sevastopol has pledged allegiance to the authorities of Crimea. It is manned by more than 800 troops and has almost 50 planes, although most of them are not operational.
"Today the command of the 204th base in Belbek has declared that it stands with the people or Crimea," a spokesman for the local authorities told Interfax.
With the addition of the personnel of the base, the total strength of Crimean military has almost reached 6,000 people, he said.
Belbek Airport hosts 45 MiG-29 fighter jets and 4 L-39 training jets. However only four fighters and one training aircraft are currently operational, the report said.
Crimean authorities earlier denounced the self-proclaimed government in Kiev and declared that all Ukrainian law enforcement and military deployed in the peninsula must take orders from them. The majority of troops in Crimea switched sides in favor of the local authorities.
Among those pledging allegiance to Crimea is Rear admiral Denis Berezovsky, who was appointed by Kiev last week as chief of the Ukrainian Navy, but swore to serve the people of Crimea on Monday.
Vandaar dat oost-Oekraïne juist pro-Russisch
Een (vrije ) vertaling zou fijn zijn, plus een eventueel punt wat je wilt maken ?
There's only one way of life, and that's your own!
- het westen moet niet mekkeren, pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.
Kijk eens naar dat tuig op Maidan? Het zijn neo-nazi's, weet wie je steunt!
- dat tuig heeft plannen om de boel te laten escaleren (zie vrachtwagen vol wapens richting de Krim)
Ik heb dit nog niet op het westerse nieuws gezien, die laat alleen arme omsingelde Oekraïnse militairen zien op de Krim
leuk he, oorlog.
De Russen moeten zich terug trekken.
Het westen moet haar bek houden en stoppen met pushen en slijmen in Kiev.
Oekraïne is van Oekraïniers en die moeten samen tot een oplossing komen.
Geen gedram vanuit het westen. Of uit Rusland.
En indien toch, dan heeft Rusland alsnog meer in de melk te brokkelen daar dan het westen.
Overal zit wel een kern van waarheid in, ook in Fox News. Ook Russian Today.
Noord-Korea weet ik niet
Trouwens, niet alles wat RT of Fox zegt is altijd een leugen.
Buiten dat ; met een paar honderd kilo springstof bereiken ze niets, behalve dan dat de Russen dit gebruiken o hun acties te rechtvaardigen.
(oorzaak en gevolg, maar dat zal Poetin een rotzorg zijn)
Misschien komen ze wel deelnemers aan de paralympics tekort, en wilden ze zo een handje helpen....
En wij ons laatst maar zorgen maken over de behandeling van homo's in Rusland, daar valt dit bij in het niet.
[ Bericht gewijzigd door SiGNe op maandag 3 maart 2014 @ 19:01 ]
- er wordt gesproken over een ultimatum aan de Oekraïniers. Morgen om 0400 uur loopt dat af. Dan moeten de Oekraïniers op de Krim zich hebben overgegeven anders gebruikt Rusland geweld.
Rusland ontkent een ultimatum te hebben gesteld.
Wie liegt er nu?
Zijn de journalisten bij die onderhandelingen aanwezig?
Ik durf te wedden dat:
- de media liever de Oekraïnse kant van het verhaal gelooft en niet de Russische.
Daarom kopt overal in de westerse wereld (Van NU.nl tot CNN.com.) dat de Russen een ultimatum hebben gesteld.
Vedomosti bericht zelfs dat het Russische ministerie van Defensie het bericht heeft afgedaan als 'complete onzin'.
http://www.vedomosti.ru/politics/news/23525211/minoborony-ukrainy
Rusland is nu de gebeten hond, en dus:
- gelooft iedereen de westerse media
- gelooft de westerse media de Oekraïnse kant van het verhaal
- wordt al het Russische nieuws afgedaan als onzin en leugens
Zo lust ik er nog wel een
Terwijl de werkelijkheid is:
- dat de Oekraïnse oppositie met behulp van rechtsextremistische knokploegen de zittende regering heeft afgezet
- oost-Oekraïne deze nieuwe regering niet erkent
- Rusland ook niet
- het westen in feite wel
- het westen de oppositie in Kiev aan het opjutten is
- de Krim zich heeft uitgeroepen als autonome republiek en de 'self-imposed' regering in Kiev niet erkent
- Rusland vooralsnog slechts haar marinebasis en omringende gebied veiligstelt
- Rusland helemaal niet oprukt naar Kiev
- er in het westen een sfeer wordt gecreeërd alsof mensenvlees-etende Russen straks als een razende horde de grens oversteken richting Kiev en het kernraketten laat regenen over heel Europa
Stap 1: Bekijk de Russische propaganda (RT, Russia-24, Zvezda etc.)
Stap 2: Bekijk de Westerse propaganda (CNN, BBC, NOS, RTL etc.)
Stap 3: Trek je eigen conclusies!
De regering van de Krim heeft gevraagd aan de Oekrainse legereenheden om zich bij het leger van de Krim te voegen. En let dus op dat dat NIET het leger van Rusland is.
De Krim is zijn eigen gewapende macht aan het opbouwen. Dat zou Rusland natuurlijk niet toelaten, tenzij ze van plan zijn (ooit) weer weg te gaan uit de Krim.
Ik bekijk echter graag beide kanten van het verhaal.
Dat is wat het westen schijnbaar niet doet/wil:
ik vind dat Rusland in theorie best een goed verhaal heeft.
Oost-Oekraïne zit vol etnische Russen. En ze hebben op de Krim een belangrijk marinebasis. Rusland heeft daar dus wel wat belangen.
Als de 'regering' in Kiev allerlei wilde ideeën krijgt vind ik het niet zo raar dat Rusland vooruit loopt op de omstandigheden en haar eigen zaken veiligstelt.
En zolang de Russen nog niet met tanks door Charkov rijden op weg naar Kiev is er eigenlijk nog amper iets geëscaleerd.
http://cablegatesearch.net/cable.php?id=09KYIV1728&q=crimea
There's only one way of life, and that's your own!
Gok: rusland trekt zich terug na afspraken over de basis en toegang en waarborging rechten etnische russen
Heb er uiteraard wel mijn ideeën bij maar ben benieuwd om het te horen van iemand die het verhaal van Rusland begrijpt.
Als je het al 100 keer hebt uitgelegd neem me niet kwalijk, geen zin om alle pagina's reacties door te lezen
Die interim regering in Oekraine is zo fout als wat.
Ook 'geldt de oude grondwet weer'... What the fuck? Hoe zit het met een stemming daarover? Je kan de grondwet niet zomaar veranderen/terugdraaien omdat je de oude president hebt verjaagd! Daar moet het hele volk over beslissen. Anders ben je doodgewoon een dictator.
Die achterlijke huidige president is naar voren geschoven. Hij heeft helemaal niet de steun van het volk! Hij heeft alleen maar de steun van dat deel van het volk dat de rebellen steunde! Maar dat is dus het Oekrains nationalistische deel van de bevolking.... Hoeveel procent is dat nou?
Aangezien 60% van de mensen in Oekraine Russisch is, kan het niet meer dan 40% zijn. Vooropgesteld dat ALLE Oekrainse etnische mensen nationalisten en separatisten zijn. Dat is natuurlijk ook al helemaal niet waar. Dus het zal niet meer dan 20% van de bevolking zijn.
Mag een president waarvan tot noch toe hooguit bewezen is dat hij van 20% van het volk de steun heeft, zomaar beslissingen nemen die de hele bevolking aangaan?
Kom op zeg! Die president gaat gewoon zijn eigen gang. Hij is een despoot.
Wist je trouwens dat hij hoofd van het parlement EN hoofd van de ministerraad is gemaakt? Hij is dus hoofd van de hele regering. De voorlaatste regeringsleider die in die positie zat was Adolf Hitler.
Rusland heeft gelijk. Deze president is zelf een despoot van het ergste soort, of is een trekpop van een groep despoten. In beide gevallen heeft het land niks goeds van hem te verwachten.
In ieder geval kan die andere 80% van de bevolking, die hij maar eventjes voor het gemak negeert, niks goeds van hem verwachten.
Uit alles blijkt dat de Russen de Krim willen behouden.
En dat de Oekraïne machteloos is.
Zonder hulp van NATO kunnen ze niets beginnen.
There's only one way of life, and that's your own!
Oekraïne wil van de Russen af. Dat is iets wat duidelijk is, maar de Russen steken daar een stokje voor en stellen hun belangen op de Krim veilig.
Er vindt geen aanval plaats op Kiev. Ze zitten (vooralsnog) alleen op de Krim, waar hun basis is.
Moet je eens kijken wat voor westerse figuren er op het Maidan plein hebben gestaan en wat ze gezegd hebben?
Voor het westen is dit een uitgelezen kans om de Russen een hak te zetten.
En de Russen willen hun voormalige deelstaat niet kwijt. In elk geval niet hun marinebasis. Zoveel is duidelijk.
En dat zal nog wel eens tot een strijd kunnen leiden.
Hopelijk dat het Oekrainse leger op tijd inziet dat de regering voor wie ze waarschijnlijk hun leven zullen gaan opofferen helemaal geen legitieme regering is, en dat die regering ze naar de rand van de afgrond heeft gebracht.
Nu wordt van de Oekrainse soldaten in de Krim gevraagd om zich te scharen bij de eigen militaire macht van de Krim. En dat doen ze over het algemeen ook.
De volgende stap zal wel zijn om aan het Oekrainse leger te vragen wat ze gaan doen. Of ze deze despotenregering met hun leven willen steunen, of dat ze niks zullen doen, of dat ze meevechten met de Russen, of dat ze zelf hun regering gaan afzetten.
Want als het Oekrainse leger tegen Rusland gaat vechten, dan vechten zo voor die 20% Oekrainers die de overheid steunen. Die 20% wil alle Russen uit Oekraine, en dat zou wel eens heel goed kunnen uitlopen op genocide.
En tja, wie vecht om genocide mogelijk te maken, die verdient wel zo'n beetje de dood.
OT: hoop dat iedereen die de afgelopen jaren zei dat het Nederlandse leger kan worden opgedoekt, zich nu bedenkt.
There's only one way of life, and that's your own!
In 4 dagen tijd hebben ze 150.000 soldaten met hun materieel naar de grenzen met Oekraine verplaatst. Dat vind ik toch best een prestatie.
Naar de Krim hebben ze er 'maar' 15.000 gestuurd. Maar die waren wel klaar voor hun taak. Er is geen enkel 'ongelukje' gebeurd. Vind ik ook best een prestatie.
De EU doet alsof die neo-nazi's op Maidan helden en goden zijn, die als eersten ter wereld bereid zijn om te sterven met een Europese vlag in hun hand.
Om van te kotsen (maar dan niet in het openbaar, want dat is beboetbaar).
Alsof je er, als het er op aan komt, wat aan hebt als het gaat om verdedigen van je land...
Nederland moet het toch wel hebben van de vrienden... (en ja die vrienden zijn wel betere vrienden als je helpt op missies etc., maargoed dat is "indirect").
Dat was dan ook het plan voor de russen ingrepen.
Het is dan ook een legitieme interim regering, goedgekeurd door het parlement.
20%???
Daar hebben we onze Judge, Jury & Executioner.
There's only one way of life, and that's your own!
Voor zover ik weet zijn de Nederlandse tanks nooit (echt) ingezet bij een internationale operatie.
Nu zijn de tanks afgeschaft, maar onze bijdrage aan internationale operaties is er volgens mij niet echt door veranderd.
Het zal me zelfs niets verbazen als er over 20 dagen Russische tanks door Charkov rijden om Oost-Oekraïne te helpen onafhankelijk te worden van Kiev.
Zolang het een democratie blijft en de mensen de keuze krijgen vind ik het prima. Ook als is het land nu leeggeplunderd.
There's only one way of life, and that's your own!
Te dom of te lui om die verschillende bronnen en invalshoeken te lezen en/of te begrijpen?
De gevluchte Oekraïense (en pro-Russische) president Janoekovitsj is indertijd democratisch gekozen en afgelopen week onwettig(!) afgezet door rebellen en oproerkraaiers. Met hun destructieve acties doen ze het kwetsbare land geen goed. Het toegeven aan deze anarchie zou een zwakte zijn van de regering.
De daadwerkelijke ophitsers stonden op het Maidanplein in Kiev de meute toe te spreken, om zo de Russen een hak te zetten en de Oekraïense bevolking te verlokken zich aan te sluiten bij de EU.
De Krim is al decennia het hoofdkwartier van de Russische Zwarte Zeevloot. Het schiereiland is eigenlijk Russisch. In 1954 werd het als 'teken van vriendschap' overgedragen aan het Oekraïense volk, echter heeft Sebastopol altijd een 'status aparte' behouden. Poetin ziet in een rap tempo zijn belangen in gevaar komen (met dank aan de EU!) en besluit daadkrachtig in te grijpen. Dát is wat er gaande is.
Ik denk dat we wel eventjes genoeg hebben gedaan.
Net zoals de VS ook geen fuck in gitmo te zoeken hebben.
Rusland heeft geologisch altijd pech gehad, qua geschikt land waar je een marine basis kunt hebben. Alleen wat aan de noordelijke kant, maar dat vriest s'winters dicht.
Dat is dan spijtig voor ze, maar natuurlijk geen excuus om maar de imperialist uit te gaan hangen.
There's only one way of life, and that's your own!
Als Kiev wijs is houden ze zo snel mogelijk verkiezingen, behandelen ze de belangen van de etnisch-Russen alsof het porselein is en gaan ze geen drastische maatregelen nemen die nadelig kunnen zijn ook voor diezelfde etnisch-Russen.
Dat de Oekraïne voorheen overwegend Russisch was qua taal en officieel schrift is een ding.
Om nu de rollen om te draaien en Oekraïns als hoofdtaal in te stellen (ook voor officiele documenten, als enige taal?) is een stap de verkeerde kant uit.
Als ze nu ook nog eens vaart willen maken bij het daadwerkelijk handhaven van de strafbaarheid van dubbele paspoorten (voornamelijk nadelig voor de Russische paspoorten van Oost-Oekraïniers) dan is dit een stille oorlogsverklaring aan het oosten.
Geen wonder dat Rusland optreedt.
Ik zie dat 55% zegt dat Oekraiens hun eerste taal is, en 40% zegt dat Russisch hun eerste taal is.
Natuurlijk geeft dat je nog steeds niet het recht om even ondemocratisch te besluiten dat die 40% niet meer zijn eerste taal mag spreken, op straffe van boete of gevangenisstraf.
Echt, ik heb nog helemaal niks op Fok gelezen over dit sterk staaltje van mensenrechteninbreuk van de huidige 'zogenaamd legale interim-regering'.
http://rt.com/news/minority-language-law-ukraine-035/
En die Kerry is ook alleen maar naar Rusland aan het wijzen als schuldige. Maar die vuile Oekrainse interimregering was wel in sneltreinvaart alle rechten van Russen in Oekraine aan het afbreken...
En de EU heeft ECHT geen ruggegraat, want in Letland, een land dat notabene een EU land is, hebben Russen ook geen rechten. Daar is het er al erger aan toe dan in Oekraine. En dat laten we ook gewoon toe?
De EU is hard bezig een lachtertje van zichzelf te maken.
Gelukkig is die grondwet nooit doorgegaan, want wie weet wat voor rampen de EU zich op zijn nek gehaald zou hebben met een eigen leger.
[ Bericht gewijzigd door RetepV op maandag 3 maart 2014 @ 19:34 ]
Poorten van de hel, crisis van de eeuw.
Over propaganda gesproken, ditmaal van het westen.
Het westen:
- heeft Servië (soevereine staat) gebombardeerd om Kosovo onafhankelijk te krijgen
- heeft Afghanistan (soevereine staat) platgebombardeerd
- heeft Irak (soevereine staat) platgebombardeerd
- heeft Libië (soevereine staat) gebombardeerd en in chaos achtergelaten
- heeft voortdurende onrust in Egypte (soevereine staat) gesteund
- heeft voortdurende onrust en 3 jaar burgeroorlog in Syrië (soevereine staat) gesteund
- bestookt doelen in Jemen (soevereine staat) met drones
- bestookt doelen in Pakistan (soevereine staat) met drones
- staat op het punt om militair actief te worden in Somalïe (soevereine staat)
- staat op het punt om militair actief te worden in Soedan (soevereine staat)
Rusland:
- heeft Georgië (soevereine staat) gebombardeerd om Zuid-Ossetië en Abchazië onafhankelijk te maken
- staat aan het begin van een veiligstelling van haar militaire belangen op de Krim in Oekraïne (soevereine staat)
- gaat mogelijk ook werk maken van het veiligstellen van de demografische belangen in oost-Oekraïne (onderdeel van soevereine staat Oekraïne).
Even de lijstjes vergelijken qua lengte
Kerry heeft z'n muil vol over schendingen van soevereine staten en 19e-eeuwse praktijken.
Poorten van de hel. Chaos! Paniek! Woestenij!
Over propaganda gesproken.
het westen houdt evengoed de sleutels van de poorten van de hel in de hand.
Als Kerry klaar is met zijn gesprek in Kiev met de oppositie, doet hij er goed aan om door te vliegen naar Moskou om met Poetin te praten.
Maar nu je nogal kortzichtig naar de VS hebt gewezen (HULLIE DOEN HET OOK!), reageer eens op wat ik zeg.
Namelijk dat in essentie die basis daar niet hoort. Het is simpelweg gewoon geen russisch grondgebied.
Oekraïne moet dan gewoon twee-talig worden: Oekrains als standaard-taal in het westen. En Russisch in het oosten.
Net als in België (Frans, Vlaams en een beetje Duits).
Dat de Oekraïne er vanaf wil is een ding, of de Russen dat willen is iets anders.
Ja maar hullie doen het ook. Ja inderdaad. Ik vind dat als wij, het westen, onze muil open trekken om Rusland de les te lezen, we niet verbaasd moeten zijn als de baal doodleuk wordt terug gekaatst. Dat doen de Russen graag.
De inwoner van de Oekraïne hebben het volste recht om zelf te bepalen wat de voertaal van hun eigen land is.
Duitsland heeft recht op Amsterdam (WO2).
Niet stompzinniger dan wat jij stelt.
In oost en zuid Oekraïne is het Russisch echter de meest-gesproken taal, ook op de Krim.
Zolang de wereld niet rechtvaardig is, vinden de minderen (dus ook Rusland, maar bijv. ook China) gelijkheid belangrijker dan rechtvaardigheid.
Het gevolg hiervan is dat deze minderen het, succesvolle (maar niet perse rechtvaardige), gedrag van Amerika gaan imiteren... met als vaak gehoorde argument: "zij doen het ook".
Zolang de rolmodellen van deze wereld (Perzen, Romeinen en nu het Westen/VS) rotmodellen zijn, zullen de minderen (en toekomstige rolmodellen) zich ook rot gedragen.
Het is nou eenmaal zo dat de winnaars in deze wereld (en dit geldt ook voor bedrijven en individuen) zij zijn die onrecht gebruiken:
op het juiste moment;
in de juiste mate (niet te veel of te weinig) en
tegen de juiste tegenstander.
.. en als je er succes mee hebt, ben je ook trots, zie bijv. de Italianen die trots zijn op hun Romeinserijk, de Fransen trots op hun Napoleon, onze Gouden Eeuw en natuurlijk de verering van de "Founding Fathers of America".
Ik hoop dat China, India of whoever niets van ons gaat leren.
Als die mensen in de Oekraïne het morgen anders willen, is dat hun goed recht. Hun recht, en hun recht alleen.
Veel verder kom ik niet
Maar als ik deze inmiddels oudere oorlogen ook meereken, dan mag ik bij de VS ook de Eerste Golfoorlog, de Vietnamoorlog en de Korea oorlog toevoegen
Ik beschouw de situatie aldaar, Oekraïne aan de ene kant, Rusland aan de ene kant.
Zie je? Geen amerikanen.
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Maar in géén van die gevallen ging/gaat het om annexatie van gebieden.
En uiteindelijk heeft de centrale regering het voor het zeggen. Dat is bv hier niet anders.
Rusland heeft daar een marinebasis, en 'secured' nu de op voorhand de omgeving, afwachtend wat Kiev wil/gaat doen.
Waar is de dictatuur nou?
de Krim erkent de interim-regering in Kiev niet en heeft zichzelf uitgeroepen tot onafhankelijke republiek.
En tenminste een van de oostelijke provincies erkent de interim-regering in Kiev ook niet.
Ofwel, I agree!
Anyway, hier een Reuters verhaal, van 6 dagen geleden, dat Rusland zich er zorgen over maakte dat het er aan zat te komen.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBREA1P0B120140226
Er is verder nog wel genoeg te vinden op het internet.
Maar goed. Het is natuurlijk ook te zielig voor woorden dat zowat de eerste daad van een nieuwe regering bestaat uit het verbieden van niet-Oekrainse talen.
Volgens mij werden er op straat nog mensen doodgeschoten en waren er nog overal demonstraties. Het lijkt me vrij belachelijk om dan eerst voorrang te geven aan een taalwet. Het lijkt wel of ze snel een plan in werking wilden zetten, voordat de nieuwe verkiezingen er zouden zijn.
Ik zal niet speculeren over de doelen van dat plan. Maar het begon in ieder geval met het buitenspel zetten van alle niet-etnische Oekrainers. Waar dat zou eindigen, zullen we nooit weten omdat Rusland vrijwel direkt ingreep.
Ik vind het maar goed ook. Het is toch zo dat WOII mogelijk was omdat in het begin helemaal niemand ingreep. Nou zal dit vast niet tot een WO hebben geleid, maar toch tot leed voor 20 miljoen mensen.
Naja, het kan nog steeds een WO worden. Even afwachten of de VS ons in de verdoemenis wil gooien. Ze zouden theoretisch met Rusland kunnen afrekenen door het Oekrainse leger aan het vechten te brengen en vervolgens in de NATO Europa ertoe te dwingen om Rusland aan te vallen.
Ik ben niet blind voor wat amerika gedaan heeft, wat amerika doet, maar die houden 'ons' in het gareel met die way of life die ze ons verkopen.
En dat is een best prettige way of life. Ik wil zo ver gaan: het is de beste die er is.
En jij zit hier dom je anti-amerikaanse weerzin te ventileren, over de rug van een volk wat onnoemelijk heeft geleden onder de russische knoet, net zoals alle landen van de voormalig SU, en dat lot nu weer te wachten staat.
Echter is die interim-regering er ook niet echt smetteloos gekomen en lijken ze het pro-Russische deel van de bevolking nou niet bepaald te vertegenwoordigen. Ook niet echt netjes.
Kijk, als het opgedeeld wordt, dan heb je twee aparte landen met een figuurlijke kloof ertussen. Dat moet ook beschermd worden, etc. etc.
En de Oekrainers zullen die hele Krim van zijn leven niet meer terugkrijgen (als dat nu al niet het geval is). Die Krim is wel erg belangrijk op economisch gebied.
Als Oekraine zou opsplitsen, dan zou het Oekrainse deel amper overlevingskansen hebben. Ze zouden aan het infuus van Europa moeten hangen. Maar helaas, Europa zal ook ineens geen interesse meer hebben in Oekraine als de Krim er niet bij zit. Wat dan kan Oekraine nooit van z'n leven aan de begrotingseisen voldoen.
Ik denk dat het dit gaat worden: de Krim wordt autonomer, maar wordt nog steeds gedeeld door Rusland en Oekraine. Oekraine blijft een eenheid, de Russisch-sprekende mensen blijven er. De huidige regering zal geen beslissingen meer mogen nemen, tenzij m.b.t. het uitschrijven van verkiezingen. En de hele regering zal zich verkiesbaar moeten stellen.
Ook in Oekraine geldt dat de grondwet pas officieel veranderd kan worden als de huidige regering volledig opstapt. Het feit dat die regering heeft geroepen dat de grondwet weer teruggedraaid is, dat was een leugen. De laatste grondwet is gewoon nog steeds van kracht.
En die beslissing over de taal had de huidige regering helemaal niet mogen nemen.
Daarmee heeft deze Oekrainse regering al na 2 dagen bewezen dat ze niet legitiem bezig zijn.
Zodra er Russische tanks door de straten van Kiev rijden zal ik mij fel tegen Rusland keren.
Zodra de 300k Krim-tataren over de kling worden gejaagd zal ik mij fel tegen Rusland keren.
Maar zolang de Russen weinig meer doen dan de Krim bezetten en op te komen voor de belangen van de etnische Russen in het oosten van de Oekraïne als reactie op een gewelddadige staatsgreep gepleegd door een door rechts-extremistische groeperingen gesteunde oppositie, zal ik tegengas geven richting westerse anti-rusland propaganda.
Zolang de Russen geweldloos de Krim neutraliseren, zolang de Russen maximaal geweldloos rondrijden in Charkov... zal ik slechts kritisch kijken proberen te relativeren.
De Oekraïne heeft een president afgezet die een deel van de bevolking niet wilde. Vergelijk het met Nederland als we van het Binnenhof een zwartgeblakerde bende maken en Rutte vlucht naar het buitenland en we krijgen vervolgens Wilders als president met de PVV als kabinet.
Dat gaat het Nederlandse volk ook niet zomaar slikken.
Zo ook in de Oekraïne. Het oosten en zuiden is overwegend Russisch.
Rusland maakt misbruik van de enigszins stuurloosheid van de Oekraïne, maar totdat er fatsoenlijke verkiezingen zijn geweest en die interim-regering gewoon haar werk doet in plaats van rare anti-Russische wetten aan te nemen op tijdstippen waarbij mijn wenkbrauwen zichzelf auto-fronsen... vind ik de EU-bemoeienis net zo om van te kotsen als de Russische imperialistische acties.
snap je wat ik bedoel?
Dus die 'Russische knoet' van jou is eigenlijk de 'Soviet Knoet'.
Ze spraken wel allemaal Russisch, dat is dan wel weer waar.
Maar goed, dit staat dan wel in scherp contrast met het vermeende feit dat Oekraïnse installaties worden ontwapend en bezet.
Of gaat dit om insigneloze eenheden die zich hebben aangesloten bij de Crimea-eenheden?
Maar het is niet: OF 300K man dood, OF russische imperialisme.
Gaan we weer: er zijn geen internationale regels die uitleggen of een president netjes danwel niet netjes uit z'n ambt is gezet. Dat is aan de inwoner van de Oekraïne, en aan hun alleen.
Nee, dan willen we dat een of andere mafiose ex-geheim agent, van een land dat ons voorheen bezet heeft, orde op zaken komt stellen?
Nee, dat willen we niet. Dat is dan onze teringzooi die willen wij, en wij alleen dan opruimen.
In dat scenario gaan mijn gedachten ook uit naar de echte slachtoffers, de cubanen.
ja, dat gaat werken.
Daar hebben de Russen door de bank genomen dus ook niets te zoeken met hun troepen. Dat is wat ik bedoel. Zodra ze Kiev binnen vallen hebben ze mijn credit verloren.
De 300k Krim-Tataren dienen niet over de kling gejaagd te worden en ook dienen hun belangen behartigd te worden. Zodra de Russen dit schenden begaan ze een fout die groter is dan alleen wat rondrijden en hier en daar een SAM-site afpakken.
Wat betreft een ex-KGB'er in Nederland voorbeeld dinges heb ik geen weerwoord
Maar goed, ik heb zelf ook geen idee wat de waarheid is over wie wat doet op de Krim. Maar er zitten ook milities in de Krim, en die mogen daar natuurlijk helemaal niet zijn.
En zo ook met de Oekraïne. We willen als EU maar wat graag miljarden in de Oekraïne pompen om het land richting de EU te krijgen, ten koste van de Russische inwoners, die graag toenadering tot de Russen willen.
Op hoog niveau gaat het alleen maar om geopolitiek, en de gewone Oekraïnse burger in Kiev of Charkov wordt niet met naam en toenaam genoemd tijdens de politieke topoverleggen.
Ik geloof niet dat dat speelt. Ja, op RT misschien. Maar in het echt niet.
Nee, dat dacht ik al niet.
Dat zou een ramp zijn. Zo veel werkeloze en nutteloze ex-ambtenaren kunnen we nooit onderhouden!
In geval van de Russen... al doen ze elke dag 1 stap. Op het moment dat ik lees dat de Russische tanks Kiev binnen rijden is het nog steeds een no-go wat mij betreft. Tenzij de situatie zodanig veranderd is dat de gewone Ukraïnse bevolking ook in Kiev blij is met de Russische intocht.
Maar voorlopig gaat dat er niet van komen gok ik. Dus tot die tijd zijn Russische legereenheden in Kiev een enorme no-go.
En daarnaast en passant de Oekraine terug in hun hok schopt en een stevig signaal afgeeft aan de vroegere Sovjet Staten die nu Navo lid zijn of worden.
Die ultimatums worden intussen alweer met alle kracht tegengesproken. En ja, formeel gezien blijft men binnen de ooit gemaakte afspraken.
Ondertussen erkennen al 3 oblasten de regering niet, duurt niet lang voor heel Oost Oekraïne deze regering niet erkent.
Zegt genoeg.
En Oekrainse bases omsingelen? Hmm. Die bases staan zo dicht bij elkaar dat het automatisch zo is dat degene met de meeste soldaten de ander aan het omsingelen is. Wil de ander terug omsingelen, dan hoeven ze alleen maar meer soldaten aan te voeren.
Maar natuurlijk even serieus: je wil dus geen 'ongelukje' wat een hele wereldoorlog kan uitlokken. Dus doe je er alles aan om die ongelukjes te voorkomen. Inclusief het schaak zetten van iedereen die mogelijk zelf initiatief zou kunnen ontwikkelen.
Hey droeftoeter, wij kopen landen om met geld, subsidies.
Rusland stuurt dienstplichtigen met AK's.
Hoe dom denkt Rusland dat de wereld is ?
De overweldigende meerderheid heeft geen zin in rusland.
You loose.
En natuurlijk moet de NATO erbij, anders hebben ze geen bescherming tegen hun buren. En de EU heeft geen leger.
Er is een gezegde dat ontzettend waar is: beter een goede buur dan een verre vriend.
Dat halve Oostblok is die uitdrukking volledig vergeten.
En Donetsk ook niet.
En hoeveel import russen zaten er op dat schiereiland?
Zie je ergens een hoekje?
Mooi, ga jij je daar dan maar eens stilletjes je fouten zitten overdenken.
En dat weet jij zelf ook. Je kan niet van een gehersenspoelde meerderheid verwachten dat ze tegen hun hersenspoeling zullen stemmen. En we zijn de laatste 70 jaar allemaal heel grondig gehersenspoeld hoor.
Laat ik het zo zeggen: Nederlanders lijken meer op Russen dan op Amerikanen hoor. Ga maar eens op vakantie naar de VS en naar Rusland.
In de VS zul je merken dat het merendeel van die Amerikanen echt volledig gelooft in die Hollywood-shit. Serieus, als je er een tijdje bent krijg je echt het gevoel dat die Hollywood films helemaal geen films waren maar documentaires!
Je kan dan allerhande geneuzel proberen zoals naleving van je contract af te laten dwingen door een internationaal gerechtshof ofzo,
Maar het geeft je geen recht om een ander land binnen te vallen.
En als ik toch in dat hoekje wil zitten moet ik een eindeloze papiermolen door in Brussel.
En ik kan me nog steeds dat referendum in 2005 herinneren. Wat veel is daar ook mee gedaan he in 2007.
Brussel sluipt precies zoals jij zegt stapje voor stapje en ineens zitten ze ook in je portomonnee (ESM) en aan je spaargeld.
En in je auto (ecall, ook al is dat best een goed idee
Nee, die wantoestanden van de SU beelden ze zich echt niet in.
Hoe oud ben jij? 20 ofzo? Dan heb je het niet meegemaakt.
Maar naast de Krim moet je Kharkiv, Luhansk, Donetsk, Zaphorizia, Kherson, Dnepropetrovsk, Mykolaiv & Odessa niet vergeten. Kan nog interessant worden.
Oh en vergeet naast de Russen, de Russische sprekende Oekraïners niet die niks van deze Maiden regering willen weten en wiens taal net verboden was, zit je ongeveer op de helft.
Leuk
Jij bent het die de geschiedenis niet kent.
Wel heb ik me genoeg ingelezen in de geschiedenis (geschiedenis is een van m'n interesses) dus ik weet wel het een en ander.
Ik troll een beetje, maar ook wel serieuze kritiek daarin vermengd.
Die mensen zitten daar niet 'toevallig', die zijn daar bewust neergezet, met het oog op precies dit soort scenario's.
En zijn een aantal conflict gebieden aan te wijzen, waarvan de anatomie precies hetzelfde is.
Als de Oekraïne de Krim wil terugnemen middels geweld zijn de poppen echt aan het dansen. Tot zover is alles redelijk rustig aan het verlopen en ik hoop dat er een diplomatieke oplossing te vinden valt. Helaas denk ik dat alle Kiev-gezinden in korte tijd uit de Krim worden gegooid als voordeel van de Russische actie. Ik gok ook daarom dat de Russische eenheden ongemarkeerd waren om de Krim-regering bij te staan in het geval van actieve gewelddadigheden tussen Kiev - de Krim.
De Krim is in principe al afgesplitst en de Russen zorgen door militair overwicht dat de transitie geweldloos verloopt. Maar het ingrijpen vertroebeld wel het beeld of alles nu echt verloopt zoals het hoort. De regering van de Oekraïne is in geen staat om het land bijeen te houden op het moment.
De boer kent de russen wel degelijk.
Maar zolang ze binnen de kaders van de gemaakte afspraken blijven, heeft men formeel gelijk. Ook al is het in onze ogen nog zo barbaars.
Laat het gehele Oekraïnse volk zich uitspreken over een oplossing.
Wij hebben niets te zoeken met opjuttende taal op Maidan. Helemaal niets. Dat verergert de situatie alleen maar.
Trouwens, nu komt het oosten in opstand. Nu komt de echo van de 'glorieuze protesten op Maidan', maar dan andersom, en in het oosten.
Gaat de westerse media nu ook deze protesten bejubelen? Dat de plaatselijke bevolking zich dapper uitspreekt tegen een regering die ze niet willen? Komt er nu ook een 'Maidan'-hype in het oosten waar we verlekkerd naar kunnen staan kijken hoe de dappere burgerbevolking bezig is tegen een ongewenste regering?
Alleen in Odessa is het een vreemde situatie overigens. Odessa is inderdaad overwegend Oekraïns, en niet Russisch.
Nog erger; net zo 'formeel' heeft de Oekraïne 'gelijk' als ze het vuur openen op die russen.
Want: hun land, ze zijn een soevereine staat. Wat formeel correct is, bepaalde de Oekraïense staat, niet rusland.
En zint het rusland niet, kunnen ze gaan zeuren bij een internationaal gerechtshof.
Niet anders dan: als ik bij me buurman op bezoek ben, en hij gedraagt zich schofterig, moet ik uit z'n huis wegwezen, en thuis m'n plan trekken, ander plan van aanpak bedenken. Het geeft me geen recht om m'n gram te halen in z'n huis.
Maar goed dat je het aanstipt...
Weet je wie de verhuurder is?
De Oekraïne.
En de huurder?
Rusland
Kijk maar naar baskenland in spanje.
Maar goed, historisch gezien heeft Rusland misschien de Oekraine (of de Krim) aan de Oekraïne geleend, dus historisch gezien is Rusland misschien de verhuurder.
Maar goed, het blijft wazig.
Uiteindelijk is de Oekraine als soevereine staatsgrens inderdaad de eigenaar. En zijn de Russen te gast en zijn ze verkeerd bezig.
Maar het ligt zoveel complexer.
Maar 'Kiev' wil dat ook niet.
Misschien zelfde probleem.
It ain't over until...
Georgië scheelde een haar.
Ik schat in dat je met blufpoker nog een end komt ook. Want Rusland is bang voor een conflict als dit te verliezen. Want dan ziet echt de hele wereld dat de keizer al lang geen kleren meer aan heeft. En dan word het echt feest.
Het is afwachten geblazen.
De Krim wilt hij hebben en Oekraine niet, want dat gaat een wereldoorlog worden lijkt mij.
Zal geen echte oorlog worden.
Eenzijdig eruit kan niet.
En 'goodwil', het de ander gunnen, doe je niet in geval rusland.
Want basken en schotten lopen van nature nu eenmaal rond daar op die lapjes grond. Ze horen er echt thuis.
Russen zijn daar altijd in het zadel gehouden, altijd de beste banen, door moskou, omdat dat wel handig was.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken