Spoor pas in 2012 op orde
De afgelopen jaren heeft ProRail betrekkelijk eenvoudig onderhoud uitgevoerd. "We hebben eerst het laaghangend fruit geplukt. Nu zijn de ingewikkelde systemen aan de beurt", waarschuwde directeur Bert Klerk van ProRail.
De Nederlandse Spoorwegen (NS) noemde het achterstallig onderhoud als een van de oorzaken dat het de doelstellingen vorig jaar niet haalden. Er reden meer treinen niet op tijd dan beloofd. Een aantal grote computerstoringen gooide het afgelopen jaar het treinverkeer behoorlijk in de war.
De samenwerking tussen de NS, ProRail en de aannemers blijkt tijdens dergelijke calamiteiten stroef te verlopen. "Mensen spreken een verschillende taal", zei Klerk vanmiddag. Om het overleg tussen alle betrokkenen soepeler te laten verlopen houden de drie partijen een proef met een crisiscentrum. Dat is opmerkelijk omdat de bedrijven jaren geleden juist van elkaar zijn gescheiden.
Klerk wist verder te melden dat de informatievoorziening op de stations in 2008 flink moet zijn verbeterd. Dan moeten op alle stations de huidige panelen waarop te zien valt hoe laat de trein aankomt, vervangen zijn door plasmaschermen die actuelere informatie geven.