Nieuws
Meer files door 80-kilometervakken

Minister Peijs van Verkeer stelde de snelheidsbeperking met daaraan gekoppeld trajectcontroles in op 1 november vorig jaar in om luchtvervuiling en geluidsoverlast tegen te gaan. Uitgedrukt in zogenoemde kilometerminuten (filelengte vermenigvuldigd met fileduur) namen de files op de A12 bij Den Haag de stad in met 40 procent toe. De stad uit richting Utrecht was dat zelfs 95 procent. Bij Utrecht nam de filedruk door de trajectcontroles toe met zo'n 46 procent (richting Den Haag) en vijf procent (richting Arnhem).
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
Volgens sommige foksters een lieverd :)
Ik neuk je, beuk je, kreuk je, deuk je,ik steek je aan en stamp je uit als een peukje!!
FART FAQ:
http://www.heptune.com/farts.html
En waar het aantal banen dat er is niet genoeg is leggen we er gewoon een baan bij foto
Geld zat foto
Bij NORMALE afstanden tussen auto's kunnen er bij 80 km/h meer auto's per uur over de weg dan bij 100/120 km/h. Echter, als mensen normaal bumper aan bumper 100/120 reden (en elke rem-actie dus een dodelijk ongeluk kan opleveren), dan kunnen er bij 80 km/h minder auto's langs, dus komt er file.
constant 120 rijden kan soms mileuvriendelijker zijn dan als er korte tijd 80 moet worden gereden, er moet dan worden afgeremd van 120 naar 80, waarna er meestal weer even extra gas-bij moet worden gegeven om precies op 80 te komen. Daarna moet er weer flink extra gas worden gegeven om weer van 80 op 120 te komen.... En tsjah als je dan ook nog files krijgt waardoor er heel veel auto's maar wat staan te ronken achter elkaar.... Wat is dan mileuvriendelijker???
Alweer een minpuntje voor de overheid foto
Het kon ook niet anders dan fout gaan.
Nu vraag ik me af hoelang het duurde voor er eindelijk werd toegegeven dat het toch niet zo'n goed idee was.
Overheid foto
vrij naar Louis van gaal: zijn zij nou zo dom of zijn wij nou zo slim ?
Zodra de autootjes weer doorrijden, geeft 80 km/u een heel stuk minder vervuiling.
Met andere woorden: de proef is geslaagd, nu nog proberen de files te verminderen.
foto
Behalve in het ruhrgebiet, waar nagenoeg overal een limiet van 130, 90 of zelfs 70 kilometer per uur geldt! Ook in duitsland heeft men op de drukke stukken de snelheid danig beperkt. Nog sterker dan dat Marga doet zelfs.....
Maareh.. dat kulargument dat 'de mensen nog moeten wennen' kan van mij ook de boom in. Op de A13 zijn ze al jaren aan het wennen, maar daar staan nog steeds dagelijks lange files. Waarom kan de overheid niet gewoon toegeven dat ze een gigantische flater hebben gemaakt met de 80-kilometer zones? Met alles wat met verkeer te maken heeft overigens. Het wordt tijd dat er op het ministerie van N&W eens echt schoon schip gemaakt wordt.
Nu ook op http://www.flitspaal.nl
Er zijn gewoon te veel afslagen. Vergelijk dat eens met Duitsland. Hoeveel tel je er op de A15 totaan Rotterdam? Waardeloos. Daar is een snelweg niet voor bedoeld lijkt me.
Dus de proef is niet geslaagt, want er zijn meer files gekomen dus meer luchtvervuiling...
Over stationair lopende auto's, deze verbruiken bijna niks! een dieseltje doet er een uur tot 1,5 uur over om 1 liter op te stoken, als deze slechts stationair draait! Daar en tegen is het optrekken wel vervuilend.
Nu ook op http://www.flitspaal.nl
Omdat het project nu toch gefaald is gaan ze waarschijnlijk zeker niet meer de moeite nemen om het opnieuw op te bouwen.
Dit is onze kans! foto
Weg met die shijt trajectcontroles! foto
Hypocriet tuig daar in Den Haag foto
Deze halfslachtige maatregelingen zijn goedkoop, maar halen niets uit.
Er zal toch echt aan technologische oplossingen gedacht moeten worden, als het gaat om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Om nog maar te zwijgen over de nieuw ingestelde 100-kilometerzone vanaf de Meern. 10 kilometer lang, dit is gewoon diefstal foto
Dus misschien toch maar de motor uitschakelen als je stilstaat.
wel lekker dat die linkse boom knuffelaars weer voor lul staan
Beetje logisch nadenken.
Maar ja, ambtenaren en nadenken. Tja, dat gaat niet samen.
Het enige wat ze kunnen is de staat zelf oplichten, hun 'te kort' op salaris door hun eigen gemaakte 'nieuwe zorgpolissen' te compenseren.
Ja ga zo maar door.
foto
The power to destroy a planet is insignificant next to the power of the Source. ]-
OT: Ik neem aan dat et onderzocht is, toch wel dikke blunder van mevr. Peijs
Al zal het bij dit soort regeringen wel niet lang meer duren voor de files er de hele dag staan.
Maar voor het moment is er dan de volgende simpele oplossing:
Snelheidslimiet 80 km/u, maar als er een file staat mag je 120 rijden. foto
Ik rij soms op het 80 Km stuk bij Amsterdam en bij Den Haag.
Omdat iedereen een pesthekel heeft aan boetes gaat iedereen direct 80 rijden. Dat lijdt bij het begin van de 80 zone al tot rare remacties.
Vervolgens rijd (bijna) iedereen exact even hard (80). Dat is leuk totdat iemand op de linkerbaan er bij een afrit rechts af wil. Met een beetje pech rijden er een hoop auto`s op de 1 of 2 banen naast je, die precies dezelfde snelheid met je meerijden. Zij gaan niet opzij, gaan ook niet langzamer rijden en zeker niet sneller. Dan kan je zelf maar 2 dingen doen; gas geven en ervoor langsgaan, of bijremmen en er achter tussendoor. Gasgeven doe je niet, dan ga je harder dan 80, dus ga je afremmen (en degene achter je, en die daarachter, etc). Je gaat dus met een snelheid langzamer dan 80 naar de rechterbaan, dus degene waarvoor je terechtkomt die zal ook automatisch gaan remmen (die reed immers braaf 80), en degene daarachter, etc.
Deze situaties versterken elkaar: als er een stuk voor je iemand net naar rechts is gegaan, dan rijd de rechterstrook al wat langzamer. Dan moet jij nog harder afremmen om daar weer tussen te komen.
Gelukkig zijn er soms open stukken om dit effect op te vangen.
Het is heel raar, maar dit werkt echt zo, ik heb `t al meerdere malen meegemaakt. Even wat harder dan 80 kan best in zo`n situatie, maar niemand doet dat (ik ook niet), dat gaat gevoelsmatig niet zeg maar. Bij normale flitspalen weet je waar `t fout gaat, bij dit soort systemen heb je een 'big brother' gevoel (sinds het tv programma werkt die uitdrukking niet meer zo best ) en denk je dat je gelijk en altijd gepakt word.
Verder heb ik hier niks op te zeggen want iedereen zag dat namelijk allang aankomen, behalve de mensen die er zogenaamd verstand van hebben. Maar ja, iedereen wist ook wel dat het niet om het milieu te doen was, dat was slechts een excuus voor een nieuwe melkkoe om de brave burger opnieuw op de vingers te kunnen tikken en lekker te incasseren.
(in grootmoeders tijd)
Hallo we leven in 2006 waar je net als de jetsons moet vliegen en geloof mij met 80 vlieg je nog niet hoor foto
Ik heb er zelf nooit aan gerekend of lang over nagedacht, maar als ik toch anderhalf keer zo snel rijd, ben ik anderhalf keer zo kort op die weg, compenseert dat niet voor het feit dat ik anderhalf keer zo veel ruimte inneem omdat ik anderhalf keer zoveel afstand houdt?
Ik zal er dan nu even zelf over nadenken... Men neme afstand S, waar ik met snelheid v overheen cross, ik neem ruimte x in... Nu kunnen er S/x auto's over de weg (we gaan even uit van 1 baan) die er S/v tijd over doen.... dus dat zijn S/x auto's per S/v dus (S/x)/(S/v). Dit kan ik vereenvoudigen via (1/x)/(1/v) tot (v/x). Dus als ik anderhalf keer zo snel rijd, waardoor ik anderhalf keer zoveel afstand houd blijft het allemaal hetzelfde.
Wat volgens mij zorgt voor de files zijn de verschillen in snelheid, dat is waar de 80 km zones zouden moeten helpen. Als vrachtwagens niet meer langzamer rijden dan wij, hoeven mensen niet meer als idioten met een slakkengang van rechterbaan naar linkerbaan te knallen, of als een karavaan links te blijven hangen.
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Bij 80km/u passen er dus op een twee-baans baanvak van 1km dus ongeveer 37 auto's. Er van uitgaande dat een auto rond de 5m lang is. Dit komt eropneer dat de weg een capaciteit heeft van 80*37 auto's per uur: zeg maar 3000 auto's per uur. Bij 120km/u passen er op datzelfde baanvak dan maar 16 auto's. Dit komt neer op een capaciteit van ongeveer 2000 auto's per uur... Echter, als die auto's maar 50m afstand houden, is de capaciteit opeens 4500 auto's per uur, 33% meer dan de theoretische capaciteit van een 80km/u baanvak. Tja, lijkt me logisch dus dat er meer files zijn, daar er maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk genoeg afstand houden bij 120km/u.
Nu kun je zeggen, dat is nergens voor nodig, want bij 120km/u heb ik maar 60m nodig om te remmen. Echter, vergeet niet je reactietijd. Als deze 1 seconde is (en dat is weinig!), dan heb je bij 120km/u al 33,3m afgelegd voor je op de rem drukt....
En dan is er ook nog een andere factor die meespeelt: het zogenaamde harmonica effect. Automobilisten hebben de neiging om zo lang hoe mogelijk door te blijven rijden en pas op het laatste moment af te remmen. Degene achter hem, gaat echter ook op de rem staan, en laat deze pas los op het moment dat zijn voorganger niet meer remt. Hierdoor zal hij op een eindsnelheid uitkomen die net iets lager is als die van zijn voorganger. Na een stuk of 40-60 auto's betekent dit dat men tot stilstand komt.... Voila, je file is geboren. Echter, als je genoeg afstand neemt, hoef je niet te remmen en is het enige wat je maar hoeft te doen, gas los te laten. Dat gaat veel vloeiender en heeft veel minder schrikreacties tot gevolg, waardoor het harmonica effect niet zal optreden. Gevolg, geen file.
Tja, wat is de oplossing? Ik zou zeggen, meer controlleren op afstandhouden... Dus bouw al die flitser zo om dat ze ook controlleren op afstand houden. Echter zal dat wel meteen meer files inhouden. En dat is ook niet wat we willen....
En ja, ik heb vaak genoeg in Duitsland gereden om te weten waar ik over praat.
Die afstandberekening is wel wat voor te zeggen (2s afstand ivm schrikseconde), maar dat is gebaseerd op de reactie op de remlichten van je voorganger. Iemand die op de snelweg rijdt reageert niet alleen op de remlichten van z'n voorganger, maar vooral op wat er een eindje daarvoor gebeurt. In dat geval ben je al voorbereid op een remactie van je voorganger en heb je eventueel je snelheid al deels aangepast. Dus heb je uiteindelijk die voorgeschreven afstand helemaal niet nodig.
Ik vind het allemaal hele leuke berekeningen en er is best wat voor te zeggen, maar wat er nu gebeurt is dat het falen van een maatregel wordt afgewenteld op het gedrag van de verkeersdeelnemer. Dit lijkt me een beetje op het niet willen toegeven van een fout, aangezien we de mensen niet kunnen veranderen (jammer maar helaas). Bij het nemen van maatregelen moet rekening worden gehouden met de situatie in de praktijk en niet die op papier omdat daar makkelijker mee te rekenen valt...
ik word gek van die regeltjes in nl
fotofoto
In plaats van dat die auto's kunnen doorrijden, staan ze nu een half uur stil, en moeten ze nog steeds dezelfde afstand afleggen.
Falicant mislukt noem ik zoiets, wat een domme doos die Peijs.
HA HA HA HA HA
Wat bieden deze monorails wat de huidige treinen niet bieden?
Waar gaat men in- en uitstappen?
Waar laat men de auto?
Wat denk je dat de aanleg kost?
Waarom denk je dat mensen de auto prefereren boven de trein?
- een eigen omgeving die je zelf kan inrichten (radiootje, luchtverfrissertje etc... geen stinkende of irritante mensen om je heen)
- vervoer van deur tot deur
- vertrekken op het moment dat je zelf wil
- gevoel van vrijheid te gaan en staan waar men wil
Een monorail over de vluchtstrook is echt de oplossing niet. Mensen reizen niet over de snelweg omdat dat de mooiste route is of zo. Als de trein een alternatief was dan namen ze die wel...
Ik denk dat de infrastructuur grondig veranderd moet worden. Autosnelwegen alleen gebruiken om van stad naar stad te komen en het lokale verkeer zoveel mogelijk over ringwegen en dergelijken laten rijden.
Dus minder toe en afritten op de snelweg wat de doorstroming bevordert.
Vervolgens de stroom auto's over grote regionale wegen (noem het ringwegen) distribueren naar de verschillende stadsdelen en vanaf deze wegen de wijken en stadsdelen benaderen.
oma's rechts, slome auto's rechts, vrachtwagen overal verboden in te halen en de vluchtstrook is voor mij alleen
Ook voor het 80 km/u verhaal zijn gemakkelijk modellen op te stellen waarbij je ook de uitstoot meeneemt. Er zijn allerlei dynamische modellen pakketjes waar je dit in een paar uur inklopt en waar je daarna met de parameters kunt spelen. Een beetje programmeur klooit dit in C, Perl, VB of PHP ook wel in elkaar.
want dat was de bedoeling, we kijken het een maandje aan of het werkt o.i.d. toch?
duidelijk dat het niet werkt, proberen nu de 150 kimlometerzone eens!!!!!! foto
Een goede oplossing zou volgens mij bestaan uit een systeem waarbij auto's automatisch met elkaar kunnen communiceren en als een soort van trein achter elkaar, bijna bumper tegen bumper, rijden. Geheel gecontrolleerd door een computer natuurlijk. Grote probleem is natuurlijk om alle autofabrikanten samen te laten werken....
In feite krijg je dus een trein die bestaat uit 'persoonlijke' wagons foto
Echter denk ik nooit dat het zover zal komen. Plannen voor een dergelijk systeem bestond 20 jaar geleden al. Maar de tijd is er gewoon niet rijp voor....
Maar aangenomen dat mensen zich aan de 2 secondenregel zouden houden zou snelheid geen effect hebben op de hoeveelheid verkeer die een weg kan hebben.
Stel dat er iemand op de linkerbaan zit die er bij de volgende afrit af moet, dan moet de rechterbaan ruimte maken, wat inhoudt dat de snelheid verlaagd moet worden.
Doordat dit snel gecommuniceerd wordt zal de gehele trein achter de invoeger afremmen om ruimte te maken. Net hoe lang deze trein ook is. Maar stel nu dat er vervolgens nog iemand de afrit moet hebben, dan moet de trein die al langzamer rijdt nogmaals afremmen om plaats te maken. Waardoor de snelheid verder daalt...
Bij een afslag waar dus veel mensen willen uitvoegen ontstaat een grote opstopping. Zelfde geldt natuurlijk bij een oprit...
Ik denk dat de enige oplossing is de capaciteit te vergroten en te zorgen dat er betere alternatieven komen.
In ieder geval moet de infrastructuur drastisch gewijzigd worden om de bereikbaarheid te verbeteren.
Als nou alle bejaarden, mileuactivisten, mensen die het gaspedaal niet durven in te trappen en als het even kan de politie ook:) nou gaan carpoolen of de bus/trein nemen, pas de snelheid overdag naar 140 aan en na 10 uur s'avonds onbeperkte snelheid. Iedereen blij nietwaar? foto
Alhoewel bij grotere snelheden dit al weer iets makkelijker kan omdat iedereen dan sowieso genoeg afstand houdt foto (officieel dan)
Dit had ik dus ook direct gemeld toen het idee geopperd werd... iemand die ooit luistert... nee foto
het puur theroetische model, zoals dat waar hier vaak mee geschermd wordt, voldoet niet om een goede analyse te maken van de file problematiek. De oorzaak hiervoor ligt waarschijnlijk in de menselijke perceptie van de term "veilie" afstand. Kennelijk zijn er meer factoren van invloed op het "afstandhouden" gedrag van mensen dan alleen de absolute rijsnelheid.
Een feit is dat bij een halvering van de snelheid de wegcapaciteit met een factor 2 zou moeten kunnen toenemen. En dit is dan uitgedrukt in het aantal auto's dat per uur een baanvak passeert. Het gaat hierbij dus NIET om de induviduele reistijd van 1 auto!!!!
m'n "dus dat zijn S/x auto's per S/v dus (S/x)/(S/v)" weet ik nog niet zeker of klopt. Volgens mijn logische redenatie is dat als een weg vol is met S/x auto's die er allemaal S/v tijd over doen, er na S/v tijd S/x auto's zijn langsgegaan en zijn vervangen door nieuwe (mits de auto's blijven komen). Maar in mijn oren klinkt het allemaal logisch.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
- Iedereen rijdt ontzettend langzaam (60-70km per uur) vanwege de trajectcontrole
- Iedereen rijdt daar door ONTZETTEND dicht op elkaar (was ook de bedoeling)
- Daardoor kan niemand meer invoegen of van baan wisselen om in te halen bv
- gevolg, chaotisch wegbeeld, zelfs buiten de spits, mensen die niet in kunnen voegen vanaf andere wegen en nog veel meer ellende wat veroorzaakt wordt door het dicht op elkaar rijden wat weer logischerwijs veroorzaakt wordt door een langzamere snelheid.
Maarja, in theorie is dat beter..... aldus de geleerden foto
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Alleen 's nachts als er 1 of 2 auto's rijden zal het 0,00000000000000001 gram co2 schelen ofzo.
Overdag is het chaos (én ook geregeld files) en de spits begint nu eerder en duurt langer waardoor er minder tijd is dat er wel "doorgereden" kan worden.
Bovendien is het juist in de spits dat de meeste uitstoot gegenereerd wordt. Lekker snugger om dan dat effect juist te versterken.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
2) die wegen daar, daar WIL je ook niet harder dan 90
3) en max 100 is niet zo erg als je weet dat je ergens anders weer harder mag rijden, dat heb je in nederland niet. Je ziet dat de duitsers zich bv bij wegwerkzaamheden ook meestal erg goed aan de snelheid houden (je mag zo toch weer harder)
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Zoals een poster boven je ook al zei, er kan niemand meer invoegen of uitvoegen waardoor je remacties krijgt (want harder mag niet!)
en als de mensen bij 80 net zoveel afstand gaan houden als bij 120km dan verlaag je dus de wegcapaciteit effectief met 33% --> meer files.
zo ingewikkeld is het allemaal toch niet.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
snelheid weer verhogen naar 100 en 120km, beter nog alles 120.
Een aantal op en afritten sluiten.
verkeerslichten (!) afstellen.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Uiteraard krijg je een probleem als je vlak achter de uitvoegstrook een verkeerslicht gaat plaatsen, of een situatie hebt waar er op de normale weg ook vaak files gevormd worden, waardoor de uitvoegstrook vol komt te staan. Iets dat 'simpel' kan worden opgelost door de uitvoegstrook langer te maken.....
Anyway, vele mensen vele meningen. Theoretisch heeft een 80km/u weg meer capacteit dan een 120km/u weg. Praktisch gezien echter niet. Waarom? Meeste oorzaken zijn ondertussen wel genoemd. Wat kan de regering eraan doen? Tja... ik heb een voorstel dat niets kost. Ga eens proefdraaien met het sluiten van op- en afritten. Houdt dus alleen die op- en afritten open die daadwerkelijk nodig zijn en zorg ervoor dat het secundaire net wat meer capaciteit heeft. Snelweg dus beperken voor het interlocale verkeer. Oftewel, op/afrit bij industrieterein, ingang van de stad, uitgang van de stad en centrum van de stad indien de snelweg dwars door de stad gaat. Verder niets. Zul je zien dat er meteen meer doorstroming komt
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken