ChristenUnie zet adverteerders op tegen TMF

Er lijkt geen einde te komen aan de discussie over het uitzendbeleid van zenders als MTV, TMF en The Box. PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem stelde vorige maand dat de programmering van de populaire jongerenzenders aanstootgevend zou zijn. Zijn uitspraak volgde na een groepsverkrachting van een 13-jarig Rotterdams meisje.

Nu mengt ook de ChristenUnie zich in de discussie. Aanstaande maandag komt de partij met een website die moet gaan dienen als platform tegen godslasterlijke en pornografisch getinte uitingen in de media.

Ook gaat de partij adverteerders aanspreken op hun reclamebestedingen. Zo hoopt zij de muziekzenders te bewegen tot censuur. Volgens de ChristenUnie zijn de zenders het meest gevoelig in hun portemonnee. Ze zullen daarom wel moeten luisteren als hun sponsors kritiek leveren op de inhoud van de programmering.

Inmiddels zijn zes adverteerders aangeschreven. Voorzitter Joël Voordewind: "Als de betrokken ondernemingen zich doof houden, wordt dit samen met hun naam op het internet vermeld." De partij wil nog niet bekend maken welke bedrijven een brief hebben ontvangen.

Zeker is wel dat frisdrankfabrikant Coca Cola is aangeschreven. Het bedrijf is met Fanta één van de grootste adverteerders op TMF. In Nijkerk ging de ChristenUnie zelfs zo ver dat zij de frisdrank uit het gemeentehuis probeerde te bannen. De motie werd niet aangenomen.