Kamer kraakt kortzichtig spoorbeleid
Het ontbreekt aan regie en visie op het spoor. De strategie is veel te veel gericht op de korte termijn, wat een risico vormt voor de kwaliteit van het spoorstelsel. Dat zijn de conclusies van een uiterst kritisch rapport van de parlementaire onderzoekscommissie dat donderdag in de Tweede Kamer is gepresenteerd.
Het rapport Onderhoud en Innovatie Spoor velt een hard oordeel over het beleid rond het spoor. Dat zou te veel gericht zijn op de korte termijn. "De minister van Infrastructuur en Milieu moet geen incidentenminister zijn, maar de systeemverantwoordelijkheid waarmaken", stelt de onderzoekscommissie onder leiding van PvdA-Kamerlid Attje Kuiken.
Volgens de commissie ligt de focus te veel op besparingen op de korte termijn. Mede daardoor worden door de verantwoordelijke minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) en spoorbeheerder Prorail beleidskeuzes gemaakt zonder deugdelijke informatie over de kosten en de opbrengsten op de lange termijn.
"De relatief lage onderhoudsbudgetten en de lage vervangingsgraad vormen een risico voor het behoud van de kwaliteit", staat in het rapport. En hoewel het Nederlandse spoor in vergelijking met andere landen hoge prestaties levert wijzen de vele storingen die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan volgens de Kamercommissie op 'onvoldoende robuustheid van de infrastructuur'. Er zijn 'ernstige zorgen over het behoud van de spoorkwaliteit'.
Het rapport is ook kritisch over de manier waarop de Tweede Kamer wordt geïnformeerd over de besteding van de spoorbudgetten. De commissie kon geen goed beeld krijgen van de geldstromen die naar ProRail gaan en vraagt zich af of dit komt door onkunde of onwil bij het ministerie om deze gegevens aan te leveren. "De minister heeft de afgelopen jaren op onnavolgbare wijze met honderden miljoenen geschoven."