ikke_ook had ons via de nieuws-submit het volgende herschreven bericht te melden:
Een week met slecht weer waardoor veel files ontstaan, kost de Nederlandse economie ongeveer 100 miljoen euro. Dit is tweemaal zoveel als de schade die ontstaat door een week met normale files. Dat heeft een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) verklaard.
Als het slechte weer de komende dagen aanhoudt, gaat dat dus veel geld kosten. De kosten ontstaan door verschillende factoren. Allereerst doordat vrachtwagens stilstaan in de file terwijl ze wel moeten worden doorbetaald. Dit kost gemiddeld veertig euro per uur. Daarbij komen de brandstofkosten door de motor te laten draaien in de file. Op jaarbasis komen de kosten door files uit op gemiddeld 2,2 miljard euro.
Ook vanmorgen ontstonden door het slechte weer veel files. Rond 08.00 uur waren er meer dan zeventig files met een totale lengte van ruim vierhonderd kilometer.
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Aan de andere kant heb je dan weer bedrijven of instanties die hier wel bij varen: Producenten/ verkopers van branstoffen, wagenverkopers en koetswerkbedrijven (meer ongelukken), parapluverkopers, enz...
Vadertje staat is blij met de extra inkomsten van accijnzen op brandstoffen en de BTW op aankoop of herstellingswerken aan wagens. De ene z'n dood....
Ach, als je dagelijks op de weg bent en geen oogkleppen op hebt, zie je dat het vooral het asociale rijgedrag is van de mensen dat het fileprobleem veroorzaakt... Die paar meter winst bij langzaamrijdend verkeer is voor velen belangrijker dan andere mensen de ruimte geven om in te voegen en uit te voegen en zo de stroom rijdende te houden... Het fileprobleem wordt zelden veroorzaakt door een ongeval, en als dat dan wel het geval is, staat de overkant ook stil omdat ze zonodig moeten kijken wat er aan de hand is...
Stelletje knurften op de weg met z'n allen... En dan maar afvragen hoe een file begint... foto
Als het die vrachtwagens zo veel geld zouden kosten, waarom laten ze die dan tijdens de spits niet aan de kant van de weg staan (Verplichte rust pauze). Dan klopt de tagograaf ook eens een keer en zou meer dan 3/4 van de files niet ontstaan. Aangezien het dan ingecalculeerde pauzes zijn kost het ook niks extra waardoor het een stuk beter voor de economie is.
ZEG HET VOORT, VRACHTWAGENS TIJDENS DE SPITS VAN DE WEG AF. (Ga maar een gehaktbal eten of zo foto )
kom maar kom maar kom maar kom maar kom maar kom maar !!!
Dit is tweemaal zoveel als de schade die ontstaat door een week met normale files. Dat heeft een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) verklaard.
Dit is tweemaal zoveel als de schade die ontstaat door een week met normale files.
Als de mensen gewoon zodra ze zien dat ze moeten ritsen om af te slaan het ook doen en niet eerst de hele file voorbij rijden om vervolgens voor er tussen te schieten scheeld al veel tijd. Zo geef ik mensen ook altijd tot een bepaald bord de tijd, daarna komt er niemand meer tussen. Dan gaan ze maar stilstaan ofzo ....
Op maandag 22 november 2004 15:37 schreef smash789 het volgende: Laat ze dan maar gauw een paar miljard investeren in de uitbreiding van het wegennet.
Dat is nou niet bepaald een goede oplossing. Er wordt al >80< miljard euro per jaar in Nederland aan het autowegdek geinvesteerd, terwijl oudere mensen in het bejaardentehuis door bezuinigingen maar 1 keer in de week gewassen kunnen worden. Wat een prioriteiten.
Verder is dat eigenlijk een tijdelijke oplossing. Want als er meer wegen bij komen, komen er ook meer auto's. Dus er is gewoon geen simpele oplossing in een klein land als Nederland. Tenzij we natuurlijk 10 autobanen hebben, maar dan bouwen we nederland weer te vol. Laat mensen maar eens wat minder met de auto gaan. Laat ze het openbaar vervoer nou eens een stuk aantrekkelijker maken.
Daar kan ik me niet druk om maken. Files zijn gewoon een feit en daar dien je rekening mee te houden. Dat vind ik het zelfde als wanneer je als bedrijf zou zeggen: we verliezen per week zoveel duizenden euro's aan stookkosten om het pand te verwarmen. Dat is gewoon geld waar je nooit bij kunt.
Als er wat socialer gereden zou worden tijdens de spits (elkaar een beetje ruimte geven, invoegen toelaten, goed 'ritsen', keep-your lane etc) dan zou 50% van de files al opgelost zijn.
Het wordt tijd dat we inzien dat de Staat een uitermate slechte prestatie levert als het gaat om infrastructuur (en niet alleen op dat gebied, ook onderwijs, gezondheidszorg etc. is een grote zooi!).
Net zoals we niet willen dat de Staat bijvoorbeeld de auto-industrie voor ons beheert (denk aan Trabantjes in de DDR) moeten we ook af van een Staat die de infrastructuur beheert.
Dan krijgen we eindelijk waar we al jaren ons blauw voor betalen, namelijk een deugdelijk wegennet (ook sochtends rond 9h00!)
Een volledig inhaalverbod van vrachtwagens zou geen verkeerde maatregel zijn. Het slaat werkelijk nergens op dat de ene vrachtwagen met max. 100 km/uur de andere vrachtwagen met bijna dezelfde snelheid inhaalt. Het duurt kilometers voordat de inhaalactie is afgelopen. Daardoor moet achteropkomend verkeer afremmen waardoor files ontstaan. Bovendien neemt ook de kans op aanrijdingen toe.
mijn vader werkt bij rijkswaterstaat en is echt achtelijk veel wat die gasten tot hun beschikking hebben om de files op te lossen alleen het uitvoeren van de plannen schijnt ff kortgezegt gewoon klote te gaan. Veel plannen worden niet door de overheid goedgekeurd,. voorbeeld is de A4 waar het elke dag gewoon raak is. En aanleggen van spitstrook laten ze zelf niet toe. Nu zeg ik alles hier behoorlijk kort maar heb het idee dat de regering verkeerd bezig is op deze manier.
Op maandag 22 november 2004 15:56 schreef NT-T.BartMan het volgende: Als er wat socialer gereden zou worden tijdens de spits (elkaar een beetje ruimte geven, invoegen toelaten, goed 'ritsen', keep-your lane etc) dan zou 50% van de files al opgelost zijn.
Ja ALS!!! Maar daar heb je dus niks aan want dat zal niet structureel veranderen.
Op maandag 22 november 2004 16:05 schreef Roel_Jewel het volgende: Een volledig inhaalverbod van vrachtwagens zou geen verkeerde maatregel zijn. Het slaat werkelijk nergens op dat de ene vrachtwagen met max. 100 km/uur de andere vrachtwagen met bijna dezelfde snelheid inhaalt. Het duurt kilometers voordat de inhaalactie is afgelopen. Daardoor moet achteropkomend verkeer afremmen waardoor files ontstaan. Bovendien neemt ook de kans op aanrijdingen toe.
Daardoor ontstaan niet zozeer files, maar verkeer wat niet harder gaat als 80 km/h, wat inderdaad irritant is... En misschien dat hier meer ongelukken door ontstaan (vanuit slecht rijgedrag vanwege irritatie)... Ik verwijs naar mijn eerste post in deze topic naar de voornaamste reden waardoor (stilstaande) files ontstaan... Namelijk asociaal rijgedrag...
Op maandag 22 november 2004 15:56 schreef NT-T.BartMan het volgende: Als er wat socialer gereden zou worden tijdens de spits (elkaar een beetje ruimte geven, invoegen toelaten, goed 'ritsen', keep-your lane etc) dan zou 50% van de files al opgelost zijn.
Hier ben ik het mee eens. Als je ziet hoe 'debiel' sommige automobilisten wel niet zijn in het verkeer... foto Maarja .. mocht er dan een ongeluk gebeuren ruim het dan ook meteen op. De economie is hier gebaat bij .. Hup, een paar foto's.. klaar -> meteen opruimen die zooi. Ook zouden ze de (opzettelijke) veroorzaker van onnodige ongevallen aansprakelijk moeten kunnen houden.!! Nu rijdt men maar als kip zonder kop met geen idee over wat 'hun gedrag' voor consequenties zouden hebben. (ja een mooi boete als het aan mij zou liggen foto )
Op maandag 22 november 2004 16:10 schreef Mr.Koekepeer het volgende:
[..]
Ja ALS!!! Maar daar heb je dus niks aan want dat zal niet structureel veranderen.
hahahahah, als iedereen zo reageert zoals jij, veranderd er structureel inderdaad helemaal niets... Als mensen eens verder kijken en werkelijk zelf inzien dat die paar meter winst bij het belemmeren van het invoegen en uitvoegen totaal afbreuk doet aan de doorstroming van het verkeer en zo een stilstaande file veroorzaakt dan veranderd er wel degelijk wat!! Als we iets willen bereiken, moeten we eens na gaan denken... Zelfs als we 4-baans wegen hebben, en blijven rijden als de lompe boeren die we blijken te zijn, houden we files...
Geef mekaar een btje ruimte en er is doorstroming... Simpel...
Ehm... goede voorlichting op tv wil ook wel eens helpen... En dan bedoel ik niet zo'n mislukte ritsreclame... Maar dat ze eens aan de man brengen hoe door asociaal rijgedrag nu werkelijk een file ontstaat... Doe het op een leuke hollandse manier en iedereen weet het... Gewoon laten zien hoe asociaal rijgedrag het verkeer stil legt, en een btje inwrijven mag best...
Op maandag 22 november 2004 16:15 schreef B-FliP het volgende: hahahahah, als iedereen zo reageert zoals jij, veranderd er structureel inderdaad helemaal niets... Als mensen eens verder kijken en werkelijk zelf inzien dat die paar meter winst bij invoegen en uitvoegen totaal afbreuk doet aan de doorstroming van het verkeer en zo een stilstaande file veroorzaakt dan veranderd er wel degelijk wat!! Als we iets willen bereiken, moeten we eens na gaan denken... Zelfs als we 4-baans wegen hebben en blijven rijden als de lompe boeren die we blijken te zijn houden we files...
Ok, jij begrijpt blijkbaar mijn opmerking niet, ik zal hem voor je uitleggen: Er zal ALTIJD een groep zijn die niet redeneert van "We moeten het samen oplossen" En de oplossing van "We moeten het samen oplossen" werkt alleen als ook echt iedereen meerwerkt. Dit is dus een uthopie en is per definitie dus geen echte oplossing.
Ik heb zelf ook geen oplossing overigens maar zou uiteraard ook wel weer een keertje gewoon door willen kunnen rijden. Ik denk dat de verbeteringen meer gezocht moeten worden in het (met technische middelen) afwingen van bepaald rijgedrag bij bepaalde gevaarlijke punten.
Neem bv de gewraakt rits-stroken. Iedereen gebruikt deze om nog snel even langs een auto of 50 te rijden, terwijl de wetgever heeft bedoeld dat je die strook moet gebruiken om DEZELFDE snelheid aan te nemen als de rest van het verkeer en dan veilig in te voegen. Dus het enige wat helpt (denk ik) is een camera die detecteert of je meer dan 1 auto inhaalt om in te voegen en anders een boete van 5 euro PER ingehaalde auto. Leuk systeem omdat je dan zelf mag bepalen hoeveel jou die tijdwinst waard is.
Alleen ben ik bang dat zulge systemen meer geld gaan kosten dan dat ze aan file-kosten besparen. En dan ben je weer terug bij af. Snap je het nu? foto
Ik geloof hier dus helemaal niks van, die 100 miljoen zijn wel de meest negatieve schatting. Geen werkgever zal er wakker van liggen als iets of iemand te laat komt buiten zijn eigen schuld.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
Op maandag 22 november 2004 16:26 schreef Mr.Koekepeer het volgende:
Neem bv de gewraakt rits-stroken. Iedereen gebruikt deze om nog snel even langs een auto of 50 te rijden, terwijl de wetgever heeft bedoeld dat je die strook moet gebruiken om DEZELFDE snelheid aan te nemen als de rest van het verkeer en dan veilig in te voegen. Dus het enige wat helpt (denk ik) is een camera die detecteert of je meer dan 1 auto inhaalt om in te voegen en anders een boete van 5 euro PER ingehaalde auto. Leuk systeem omdat je dan zelf mag bepalen hoeveel jou die tijdwinst waard is.
Dus jij bent er zo een die meteen in z'n ankers vliegt op de rits-strook en zich ertussen wringt? Die strook is bedoeld om, zoals je zegt, de snelheid van de andere baan aan te nemen en dan netjes in te voegen. Dat houdt in dat als je aan komt rijden met een hogere snelheid dan de baan naast je, je je gas loslaat (remmen is slecht voor het milieu, altijd tot een minimum beperken dus) en uitrolt tot de gewenste snelheid. Dat je dan wel eens een rijtje zenuwpezen voorbij rijdt die er meteen tussen zijn gedoken en daarmee de file hebben verergerd (ze gebruiken namelijk niet het beschikbare asfalt) hoort er bij. het zou alleen fijn zijn als die zenuwpezen niet vanaf 20 meter voorbij het ritsen VANAF hier bord de deur dicht zouden houden. Er staat namelijk niet voor niets 'ritsen vanaf hier'. Anders had er wel 'hier moet je jezelf ertussen gewurmd hebben' gestaan.
En boetes zijn er al genoeg, ik denk dat er al wel is aangetoond dat onzinboetes zoals je nu voorstelt niet werken. Goed, ome koos wordt er blij van, maar de verkeersveiligheid wordt er niet beter op (vol in de remmen voor flitspalen, terwijl je al niet eens te hard reed, ja, die mensen zijn er) foto
Gewoon niet met z'n alle op hetzelfde moment naar het werk moeten willen .. gespreid.. of andere oplossingen vinden, zoals tele-werken.. of werken in een soort werk-gebouw in de woonwijk (idee reeds aangedragen door Fortuyn).
Ga toch allemaal je motorrijbewijs halen. Ik doe dat nu al een jaar of 3, motorrijden inc. woonwerk inc. wintermaanden. Bevalt me prima. Het scheelt me 30 minuten per dag per ritje! Goede kleding (waterproof en verwarmde handschoenen en je bent bijna nooit meer te laat. 99,99 % van de automobilisten gaat ook nog eens heel aardig aan de kant als je door de file rijd dus ik voel me net de koningin. Ik zwaai altijd naar die mensen. fotofoto
Op maandag 22 november 2004 15:54 schreef Nightwisher het volgende: Files zijn gewoon een feit en daar dien je rekening mee te houden.
Dan rest nog steeds de vraag waarom het probleem hier zo grootschalig is terwijl in omringende landen de problematiek veel minder ernstig is. De oorzaak is gewoon een structureel tekort aan infastructuur voor het huidige verkeersaanbod.
Ik zou het veel effectiever vinden om bijvoorbeeld de Engels/Amerikaanse regel "Keep your lane" in te stellen. En mensen te bekeuren voor het wisselen van rijstrook tijdens een file. Reken maar dat dat de doorstroming verbeterd/
Op maandag 22 november 2004 16:59 schreef mart81 het volgende: [..] Dan rest nog steeds de vraag waarom het probleem hier zo grootschalig is terwijl in omringende landen de problematiek veel minder ernstig is. De oorzaak is gewoon een structureel tekort aan infastructuur voor het huidige verkeersaanbod.
Misschien omdat in omringende landen ook veel platteland is? In Friesland heb je net als in Noord Duitsland amper files. Maar probeer maar eens het Roergebied, de regio Parijs, de Vlaamse stedenring of Londen te bereiken. Net de Randstad hoor, dat kan ik je verzekeren. Files; daar hebben we allemaal last van.
Op maandag 22 november 2004 15:51 schreef RaptorNL het volgende: Als de mensen gewoon zodra ze zien dat ze moeten ritsen om af te slaan het ook doen en niet eerst de hele file voorbij rijden om vervolgens voor er tussen te schieten scheeld al veel tijd. Zo geef ik mensen ook altijd tot een bepaald bord de tijd, daarna komt er niemand meer tussen. Dan gaan ze maar stilstaan ofzo ....
Jah... met jouw benadering lossen we files op...
Een stelregel bij ritsen is dat je het beschikbare asfalt zoveel mogelijk gebruikt. Ik rijd dus zelf vaak gewoon op die linkerbaan, mijn eigen tempo, of het tempo dat mogelijk is. Bij het bord dat we over tig honderd meter gaan ritsen, gooi ik mijn voet van het gas en pas mijn snelheid aan op die van de baan ernaast. En zo hobbel ik dan de hele linkerstrook af tot de verdrijvingsstrepen. Geen auto die er plank gas voorbij komt (sorry agresso boys met jullie knipperende koplampen). Gewoon, geen geklooi. Het rijdt vanzelf vlotter door. En bij die verdrijvingsstroken krijg ik altijd de ruimte om er tussen te komen, er is nog nooit iemand geweest die me dan geen ruimte gunde (op de knipperende koplamp gastjes na dan die zich naast me hebben weten te wurmen - dan voeg ik wel achter hen in. Deze manier van ritsen werkt erg prettig, ook al is het vrijliggende stuk asfalt dan nog zo verleidelijk. Je komt er zelf hooguit 3 seconden eerder door thuis maar de mensen achter je vertraag je alleen maar meer omdat de remacties van anderen die op jou reageren alleen maar versterkt worden naar achter toe.
De politie mag wat mij betreft best streng optreden mbt ritsen: op een ritsstrook meer dan 5 km/u harder rijden dan de strook ernaast? Op de bon! En dan meteen voor minstens 120 euro. Misschien dat we dan met zijn allen het ritsen gaan leren...
Op maandag 22 november 2004 17:06 schreef jaha het volgende:
[..]
Misschien omdat in omringende landen ook veel platteland is? In Friesland heb je net als in Noord Duitsland amper files. Maar probeer maar eens het Roergebied, de regio Parijs, de Vlaamse stedenring of Londen te bereiken. Net de Randstad hoor, dat kan ik je verzekeren. Files; daar hebben we allemaal last van.
Ik heb regelmatig gedurende de spits op de M25 in London gereden en heb nog nooit, maar dan ook nooit stilgestaan. Er is wel file, maar het rijdt wel door. Heeft toch wel met mentaliteit, weggedrag en infrastructuur te maken.
Op maandag 22 november 2004 17:14 schreef mart81 het volgende:
[..]
Ik heb regelmatig gedurende de spits op de M25 in London gereden en heb nog nooit, maar dan ook nooit stilgestaan. Er is wel file, maar het rijdt wel door. Heeft toch wel met mentaliteit, weggedrag en infrastructuur te maken.
Weggedrag heeft er inderdaad wel wat mee te maken.
Het valt me telkens wanneer ik in NL rijdt toch wel op dat mensen:
- Met een "Dinky Toy" wagentje links blijven tuffen, zo van "Ik heb evenveel recht om hier te rijden als jij met je grote bak"
- Na het eindelijk terug invoegen van een inhalende vrachtwagen slechts heel langzaam aan terug snelheid nemen, waardoor slechts enkele wagens kunnen inhalen alvorens die vrachtwagen opnieuw gaat inhalen.
- Eerst de snelweg opkomen, en dan pas snelheid gaan maken, i.p.v. snelheid te maken op de hiervoor bedoelde "AANLOOPSTROOK".
Op maandag 22 november 2004 15:37 schreef smash789 het volgende: Laat ze dan maar gauw een paar miljard investeren in de uitbreiding van het wegennet.
Een uitbreiding van t wegennet betekend niet perse dat er minder files komen hoor! Kijk wat er in Groot-Britanië speelde, overal files de wegen werden uitgebreid, maar de files bleven. Toen kregen ze het idee om het openbaar vervoer te promoten en juist het spoorwegennet uit te breiden. Meer treinen, meer bussen, meer metro's etc. en dan alles een stuk goedkoper, probleem opgelost.
Op maandag 22 november 2004 17:33 schreef The_AntiChrist het volgende:
[..]
Weggedrag heeft er inderdaad wel wat mee te maken.
Het valt me telkens wanneer ik in NL rijdt toch wel op dat mensen:
- Met een "Dinky Toy" wagentje links blijven tuffen, zo van "Ik heb evenveel recht om hier te rijden als jij met je grote bak"
Ben jij er zo een met een grote stoere wagen en een nog groter minderwaardigheidscomplex ofzo?
quote:
- Na het eindelijk terug invoegen van een inhalende vrachtwagen slechts heel langzaam aan terug snelheid nemen, waardoor slechts enkele wagens kunnen inhalen alvorens die vrachtwagen opnieuw gaat inhalen.
Dus vooral duwen en gevaarlijke situaties veroorzaken...
quote:
- Eerst de snelweg opkomen, en dan pas snelheid gaan maken, i.p.v. snelheid te maken op de hiervoor bedoelde "AANLOOPSTROOK".
Gaat een btje moeilijk he als het verkeer op de snelweg bijna stilstaat...
Sorry jongen, maar jouw voorbeelden zijn een bijbel voor asociaal rijgedrag... En dat terwijl welliswaar ander asociaal rijgedrag de stilstaande files veroorzaakt... Dus asociaal + asociaal = nog veel asocialer... Dat zal vast een oplossing zijn...
1) Nederlanders kunnen niet rijden.. (als je het niet gelooft, ga eens naar Duitsland) 2) Nederland is veels te druk (noem het vol, noem het druk) 3) Wegennet is veels te bekrompen en is niet gebouwd op zoveel drukte Meer wegen erbij zal niet helpen, slimmere oplossingen wel foto 4) Bij ongelukken komt alles veels te moeizaam op gang. Als files zoveel kosten, mag je best meer investeren in snellere oplossingen. 5) Mensen willen niet meer met hun werk meereizen 6) Het bedrijfsleven stimuleerd autorijden eerder dan dat het autorijden voorkomt
allemaal dingen waar overheid e.d in kan investeren. Alleen vrees ik dat ze het kosten/baten plaatje veeel belangrijker vinden dan het feit dat er zich miljoenen mensen elk dag KAPOT ergeren aan de files!!
Daar zou ik ze ook weleens over willen praten, maar nee helaas, alleen over geld en cijfers kunnen ze praten... niet zo gek, als het meerendeel it het bedrijfsleven komt... daar is het precies eender foto
Op maandag 22 november 2004 15:52 schreef CryARiver het volgende: Er wordt al >80< miljard euro per jaar in Nederland aan het autowegdek geinvesteerd, terwijl oudere mensen in het bejaardentehuis door bezuinigingen maar 1 keer in de week gewassen kunnen worden.
Verder is dat eigenlijk een tijdelijke oplossing. Want als er meer wegen bij komen, komen er ook meer auto's. Dus er is gewoon geen simpele oplossing in een klein land als Nederland. Tenzij we natuurlijk 10 autobanen hebben, maar dan bouwen we nederland weer te vol. Laat mensen maar eens wat minder met de auto gaan. Laat ze het openbaar vervoer nou eens een stuk aantrekkelijker maken.
80 Miljard per jaar lijkt me nogal veel, aangezien het bruto nationaal product van nederland ongeveer 400 miljard is. Daarbij komt dat de regering in de Nota Mobiliteit spreekt over 21.5 miljard euro voor uitbreiding van de capaciteit over de periode van 2011-2020.
Het uitbreiden van de capaciteit in Nederland is zeker geen overbodige luxe en het is ook onzin dat er meer mensen zouden gaan rijden door dit te doen. Mensen rijden nu ook wel auto, ze nemen de files (knarsetandend) voor lief. Het verbeteren van openbaar vervoer is uiteraard een goede zaak, maar verwacht niet hier mensen mee uit de auto te krijgen, de meeste mensen die met de auto rijden in de spits, rijden deze vanuit zakelijk oogpunt.
Op maandag 22 november 2004 17:33 schreef wappiej het volgende:
[..]
Een uitbreiding van t wegennet betekend niet perse dat er minder files komen hoor! Kijk wat er in Groot-Britani?speelde, overal files de wegen werden uitgebreid, maar de files bleven. Toen kregen ze het idee om het openbaar vervoer te promoten en juist het spoorwegennet uit te breiden. Meer treinen, meer bussen, meer metro's etc. en dan alles een stuk goedkoper, probleem opgelost.
En graag niet alleen in de randstad , hier , kop van noord holland wordt langzaam maar zeker alle OV wegbezuinigt foto
Op maandag 22 november 2004 15:46 schreef Cobra_Lup het volgende: Als het die vrachtwagens zo veel geld zouden kosten, waarom laten ze die dan tijdens de spits niet aan de kant van de weg staan (Verplichte rust pauze). Dan klopt de tagograaf ook eens een keer en zou meer dan 3/4 van de files niet ontstaan. Aangezien het dan ingecalculeerde pauzes zijn kost het ook niks extra waardoor het een stuk beter voor de economie is.
ZEG HET VOORT, VRACHTWAGENS TIJDENS DE SPITS VAN DE WEG AF. (Ga maar een gehaktbal eten of zo foto )
Het klinkt gek, maar het is eigenlijk geeneens zo'n gek idee. In de spits staan ze namelijk ook meestal stil. Zou een hoop ellende schelen.
Op maandag 22 november 2004 18:49 schreef Apie74 het volgende:
[..]
Het klinkt gek, maar het is eigenlijk geeneens zo'n gek idee. In de spits staan ze namelijk ook meestal stil. Zou een hoop ellende schelen.
Klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het helaas ook. De spits komt al zo rond 7:00 uur flink op gang en loopt pas zo tegen 9:30 tegen z'n einde. Dan is het tot een uur of 16:00 nog rustig maar dan is het vanaf 16:00 tot 18:30 weer stervensdruk. Dat worden wel hele lange pauzes dan.
Zoals al eerder gezegd het ligt gewoon aan de mentaliteit van de nederlandse automobilist.. Echt nederlanders kunnen gewoon niet rijden, ik rij elke dag van Zwolle naar Zeist en weer terug en het is 1 groot drama.... foto
Files worden uitgelokt en veroorzaakt door gemeime medewerkers van de telecombedrijven. Iedereen die in de file staat moet zijn of haar afspraak opbellen dat hij/zij te laat komt. KASSA! foto Ik sta iedere dag in de file en moet zeggen dat het gaat wennen, eigenlijk best wel leuk naar al die boze koppen van de medeweggebruikers kijken foto En dan die sufferds die van links naar rechts gaan omdat ze daar 10 meter vrije ruimte zien, terwijl er nog 10km file voor hun staat, hahahahahahah foto
Da's waar ook! De KLPD zou eens een beetje beter moeten opletten op die verwaande truckers! 'Ik ben toch groter ze gaan wel opzij' en 'Ik wil 11,5 minuut eerder lossen, laat ik 's met 0,07km/uur verschil inhalen', HELEMAAL SUF worden we ervan! Opzouten met die asociale truckers. Ok, Ok, je hebt er ook goeie bij.... NOT!
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
Op maandag 22 november 2004 18:12 schreef flipm0 het volgende:
[..]
80 Miljard per jaar lijkt me nogal veel, aangezien het bruto nationaal product van nederland ongeveer 400 miljard is. Daarbij komt dat de regering in de Nota Mobiliteit spreekt over 21.5 miljard euro voor uitbreiding van de capaciteit over de periode van 2011-2020.
Het uitbreiden van de capaciteit in Nederland is zeker geen overbodige luxe en het is ook onzin dat er meer mensen zouden gaan rijden door dit te doen. Mensen rijden nu ook wel auto, ze nemen de files (knarsetandend) voor lief. Het verbeteren van openbaar vervoer is uiteraard een goede zaak, maar verwacht niet hier mensen mee uit de auto te krijgen, de meeste mensen die met de auto rijden in de spits, rijden deze vanuit zakelijk oogpunt.
Was het maar NIET waar ! Kwam een maand of 2 geleden op NOS teletekst. Wist niet wat ik meemaakte. Jawel, 80 miljard per jaar aan wegen !
Trouwens, als er een derde of vierde rij strook wordt bijgebouwd, lost het nauwelijks/tot niets wat op in het Spits uur !
Ik lees hier verschillende reacties, van "meer wegen" tot "ander verkeersgedrag". Allemaal waar. Ik lees ook, dat het openbaar vervoer verbeterd moet worden. Ook waar. Maar ik lees ook, dat mensen die een wat kleinere auto hebben, eerder aan de kant moeten gaan. En juist dat gedrag veroorzaakt files. Ik rij elke dag over de A2 naar Eindhoven vanuit het noorden. En dan kom ik bij knooppunt Batadorp, waar de A58 en de A2 bij elkaar komen. En ik zie bijna ELKE morgen van die aso's die van de A58 komen, vanaf de meest rechtse rijstrook zonder richting aan te geven (dat is toch een accessoire.... die richtingaanwijzers) van de meest rechtse rijstrook in een keer naar de meest linkse strook, die VIER, jawel, VIER stroken verder ligt. Met als gevolg natuurlijk dat de meeste automobilisten, die op zulke kamikaze acties niet rekenen, gaan remmen. En volkomen terecht. je zou maar zo'n eikel boven op je auto krijgen. Daar zit niemand op te wachten. Ik ben ervoor dat dergelijk gedrag gewoon veel harder aangepakt moet worden. Ook las ik ergens dat de mensen niet met hun werk willen meereizen. Zeker vergeten dat we in de jaren 70 allemaal uit de Randstad moesten. Daar zijn Almere, Lelystad en zo uit voortgekomen. En nu zouden we weer allemaal bij ons werk moeten gaan wonen. Daar komt nog bij dat de woningen de afgelopen jaren een X keer duurder zijn geworden. Tel maar uit.... Nee, dan maar elke dag file.
off topic
slecht weer, niemand durft te rijden. mensen er zitten ruitenwissers op de auto.
/offtopic. fotofoto
Wij ook!
Producenten/ verkopers van branstoffen, wagenverkopers en koetswerkbedrijven (meer ongelukken), parapluverkopers, enz...
Vadertje staat is blij met de extra inkomsten van accijnzen op brandstoffen en de BTW op aankoop of herstellingswerken aan wagens. De ene z'n dood....
het vooral het asociale rijgedrag is van de mensen dat het fileprobleem veroorzaakt... Die paar meter winst bij langzaamrijdend verkeer is voor velen belangrijker dan andere mensen de ruimte geven om in te voegen en uit te voegen en zo de stroom rijdende te houden... Het fileprobleem wordt zelden
veroorzaakt door een ongeval, en als dat dan wel het geval is, staat de overkant ook stil omdat ze zonodig moeten kijken wat er aan de hand is...
Stelletje knurften op de weg met z'n allen... En dan maar afvragen hoe een file begint... foto
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
ZEG HET VOORT, VRACHTWAGENS TIJDENS DE SPITS VAN DE WEG AF.
(Ga maar een gehaktbal eten of zo foto )
Er wordt al >80< miljard euro per jaar in Nederland aan het autowegdek geinvesteerd, terwijl oudere mensen in het bejaardentehuis door bezuinigingen maar 1 keer in de week gewassen kunnen worden.
Wat een prioriteiten.
Verder is dat eigenlijk een tijdelijke oplossing. Want als er meer wegen bij komen, komen er ook meer auto's. Dus er is gewoon geen simpele oplossing in een klein land als Nederland. Tenzij we natuurlijk 10 autobanen hebben, maar dan bouwen we nederland weer te vol. Laat mensen maar eens wat minder met de auto gaan. Laat ze het openbaar vervoer nou eens een stuk aantrekkelijker maken.
Net zoals we niet willen dat de Staat bijvoorbeeld de auto-industrie voor ons beheert (denk aan Trabantjes in de DDR) moeten we ook af van een Staat die de infrastructuur beheert.
Dan krijgen we eindelijk waar we al jaren ons blauw voor betalen, namelijk een deugdelijk wegennet (ook sochtends rond 9h00!)
Maar daar heb je dus niks aan want dat zal niet structureel veranderen.
als 80 km/h, wat inderdaad irritant is... En misschien dat hier meer ongelukken door ontstaan (vanuit slecht rijgedrag vanwege irritatie)...
Ik verwijs naar mijn eerste post in deze topic naar de voornaamste reden waardoor (stilstaande) files ontstaan... Namelijk asociaal rijgedrag...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
Als je ziet hoe 'debiel' sommige automobilisten wel niet zijn in het verkeer... foto
Maarja .. mocht er dan een ongeluk gebeuren ruim het dan ook meteen op. De economie is hier gebaat bij .. Hup, een paar foto's.. klaar -> meteen opruimen die zooi.
Ook zouden ze de (opzettelijke) veroorzaker van onnodige ongevallen aansprakelijk moeten kunnen houden.!!
Nu rijdt men maar als kip zonder kop met geen idee over wat 'hun gedrag' voor consequenties zouden hebben. (ja een mooi boete als het aan mij zou liggen foto )
Lijkt me niet moeilijk om het beter te maken, beetje koppie koppie gebruiken en hoppa.
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
zelf inzien dat die paar meter winst bij het belemmeren van het invoegen en uitvoegen totaal afbreuk
doet aan de doorstroming van het verkeer en zo een stilstaande file veroorzaakt dan veranderd er wel degelijk wat!! Als we iets willen bereiken,
moeten we eens na gaan denken... Zelfs als we 4-baans wegen hebben, en blijven rijden als de lompe boeren die we blijken te zijn, houden we files...
Geef mekaar een btje ruimte en er is doorstroming... Simpel...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
ik niet zo'n mislukte ritsreclame... Maar dat ze eens aan de man brengen hoe
door asociaal rijgedrag nu werkelijk een file ontstaat... Doe het op een leuke
hollandse manier en iedereen weet het... Gewoon laten zien hoe asociaal
rijgedrag het verkeer stil legt, en een btje inwrijven mag best...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
Er zal ALTIJD een groep zijn die niet redeneert van "We moeten het samen oplossen"
En de oplossing van "We moeten het samen oplossen" werkt alleen als
ook echt iedereen meerwerkt. Dit is dus een uthopie en is per definitie dus geen echte oplossing.
Ik heb zelf ook geen oplossing overigens maar zou uiteraard ook wel weer
een keertje gewoon door willen kunnen rijden.
Ik denk dat de verbeteringen meer gezocht moeten worden in het (met technische middelen) afwingen van bepaald rijgedrag bij bepaalde gevaarlijke punten.
Neem bv de gewraakt rits-stroken. Iedereen gebruikt deze om nog snel
even langs een auto of 50 te rijden, terwijl de wetgever heeft bedoeld dat
je die strook moet gebruiken om DEZELFDE snelheid aan te nemen als de rest van het verkeer en dan veilig in te voegen.
Dus het enige wat helpt (denk ik) is een camera die detecteert of je meer dan
1 auto inhaalt om in te voegen en anders een boete van 5 euro PER ingehaalde auto.
Leuk systeem omdat je dan zelf mag bepalen hoeveel jou die tijdwinst waard is.
Alleen ben ik bang dat zulge systemen meer geld gaan kosten dan dat ze
aan file-kosten besparen. En dan ben je weer terug bij af.
Snap je het nu? foto
Die strook is bedoeld om, zoals je zegt, de snelheid van de andere baan aan te nemen en dan netjes in te voegen. Dat houdt in dat als je aan komt rijden met een hogere snelheid dan de baan naast je, je je gas loslaat (remmen is slecht voor het milieu, altijd tot een minimum beperken dus) en uitrolt tot de gewenste snelheid.
Dat je dan wel eens een rijtje zenuwpezen voorbij rijdt die er meteen tussen zijn gedoken en daarmee de file hebben verergerd (ze gebruiken namelijk niet het beschikbare asfalt) hoort er bij. het zou alleen fijn zijn als die zenuwpezen niet vanaf 20 meter voorbij het ritsen VANAF hier bord de deur dicht zouden houden.
Er staat namelijk niet voor niets 'ritsen vanaf hier'. Anders had er wel 'hier moet je jezelf ertussen gewurmd hebben' gestaan.
En boetes zijn er al genoeg, ik denk dat er al wel is aangetoond dat onzinboetes zoals je nu voorstelt niet werken. Goed, ome koos wordt er blij van, maar de verkeersveiligheid wordt er niet beter op (vol in de remmen voor flitspalen, terwijl je al niet eens te hard reed, ja, die mensen zijn er) foto
Files, je hebt er niks aan. Gewoon afschaffen.... foto
Gemiddelde Fok!reactie:
Dat komt allemaal door Bush, de allochtonen, Balkenende, ambtenaren - wat een puinzooi weer
Wat zou het toch goed voor onze economie zijn als de zon altijd zou schijnen in Nederland.
8)
Ik doe dat nu al een jaar of 3, motorrijden inc. woonwerk inc. wintermaanden.
Bevalt me prima. Het scheelt me 30 minuten per dag per ritje!
Goede kleding (waterproof en verwarmde handschoenen en je bent bijna nooit meer te laat.
99,99 % van de automobilisten gaat ook nog eens heel aardig aan de kant als je door de file rijd dus ik voel me net de koningin. Ik zwaai altijd naar die mensen. fotofoto
De oorzaak is gewoon een structureel tekort aan infastructuur voor het huidige verkeersaanbod.
Ik zou het veel effectiever vinden om bijvoorbeeld de Engels/Amerikaanse regel "Keep your lane" in te stellen. En mensen te bekeuren voor het wisselen van rijstrook tijdens een file. Reken maar dat dat de doorstroming verbeterd/
Een stelregel bij ritsen is dat je het beschikbare asfalt zoveel mogelijk gebruikt. Ik rijd dus zelf vaak gewoon op die linkerbaan, mijn eigen tempo, of het tempo dat mogelijk is. Bij het bord dat we over tig honderd meter gaan ritsen, gooi ik mijn voet van het gas en pas mijn snelheid aan op die van de baan ernaast. En zo hobbel ik dan de hele linkerstrook af tot de verdrijvingsstrepen. Geen auto die er plank gas voorbij komt (sorry agresso boys met jullie knipperende koplampen). Gewoon, geen geklooi. Het rijdt vanzelf vlotter door. En bij die verdrijvingsstroken krijg ik altijd de ruimte om er tussen te komen, er is nog nooit iemand geweest die me dan geen ruimte gunde (op de knipperende koplamp gastjes na dan die zich naast me hebben weten te wurmen - dan voeg ik wel achter hen in.
Deze manier van ritsen werkt erg prettig, ook al is het vrijliggende stuk asfalt dan nog zo verleidelijk. Je komt er zelf hooguit 3 seconden eerder door thuis maar de mensen achter je vertraag je alleen maar meer omdat de remacties van anderen die op jou reageren alleen maar versterkt worden naar achter toe.
De politie mag wat mij betreft best streng optreden mbt ritsen: op een ritsstrook meer dan 5 km/u harder rijden dan de strook ernaast? Op de bon! En dan meteen voor minstens 120 euro. Misschien dat we dan met zijn allen het ritsen gaan leren...
Het valt me telkens wanneer ik in NL rijdt toch wel op dat mensen:
- Met een "Dinky Toy" wagentje links blijven tuffen, zo van "Ik heb evenveel recht om hier te rijden als jij met je grote bak"
- Na het eindelijk terug invoegen van een inhalende vrachtwagen slechts heel langzaam aan terug snelheid nemen, waardoor slechts enkele wagens kunnen inhalen alvorens die vrachtwagen opnieuw gaat inhalen.
- Eerst de snelweg opkomen, en dan pas snelheid gaan maken, i.p.v. snelheid te maken op de hiervoor bedoelde "AANLOOPSTROOK".
Kijk wat er in Groot-Britanië speelde, overal files de wegen werden uitgebreid, maar de files bleven.
Toen kregen ze het idee om het openbaar vervoer te promoten en juist het spoorwegennet uit te breiden.
Meer treinen, meer bussen, meer metro's etc. en dan alles een stuk goedkoper, probleem opgelost.
Fotoboek van wappiej
minderwaardigheidscomplex ofzo? Dus vooral duwen en gevaarlijke situaties veroorzaken... Gaat een btje moeilijk he als het verkeer op de snelweg bijna stilstaat...
Sorry jongen, maar jouw voorbeelden zijn een bijbel voor asociaal rijgedrag...
En dat terwijl welliswaar ander asociaal rijgedrag de stilstaande files
veroorzaakt... Dus asociaal + asociaal = nog veel asocialer... Dat zal vast
een oplossing zijn...
}:O meuh...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
2) Nederland is veels te druk (noem het vol, noem het druk)
3) Wegennet is veels te bekrompen en is niet gebouwd op zoveel drukte
Meer wegen erbij zal niet helpen, slimmere oplossingen wel foto
4) Bij ongelukken komt alles veels te moeizaam op gang. Als files zoveel kosten, mag je best meer investeren in snellere oplossingen.
5) Mensen willen niet meer met hun werk meereizen
6) Het bedrijfsleven stimuleerd autorijden eerder dan dat het autorijden voorkomt
allemaal dingen waar overheid e.d in kan investeren.
Alleen vrees ik dat ze het kosten/baten plaatje veeel belangrijker vinden dan het feit dat er zich miljoenen mensen elk dag KAPOT ergeren aan de files!!
Daar zou ik ze ook weleens over willen praten, maar nee helaas, alleen over geld en cijfers kunnen ze praten... niet zo gek, als het meerendeel it het bedrijfsleven komt... daar is het precies eender foto
Het uitbreiden van de capaciteit in Nederland is zeker geen overbodige luxe en het is ook onzin dat er meer mensen zouden gaan rijden door dit te doen. Mensen rijden nu ook wel auto, ze nemen de files (knarsetandend) voor lief. Het verbeteren van openbaar vervoer is uiteraard een goede zaak, maar verwacht niet hier mensen mee uit de auto te krijgen, de meeste mensen die met de auto rijden in de spits, rijden deze vanuit zakelijk oogpunt.
Zoals al eerder gezegd het ligt gewoon aan de mentaliteit van de nederlandse automobilist.. Echt nederlanders kunnen gewoon niet rijden, ik rij elke dag van Zwolle naar Zeist en weer terug en het is 1 groot drama.... foto
Da's waar ook! De KLPD zou eens een beetje beter moeten opletten op die verwaande truckers! 'Ik ben toch groter ze gaan wel opzij' en 'Ik wil 11,5 minuut eerder lossen, laat ik 's met 0,07km/uur verschil inhalen', HELEMAAL SUF worden we ervan! Opzouten met die asociale truckers. Ok, Ok, je hebt er ook goeie bij.... NOT!
Ik wil MEER WEGEN.
Trouwens, als er een derde of vierde rij strook wordt bijgebouwd, lost het nauwelijks/tot niets wat op in het Spits uur !
Maar ik lees ook, dat mensen die een wat kleinere auto hebben, eerder aan de kant moeten gaan. En juist dat gedrag veroorzaakt files. Ik rij elke dag over de A2 naar Eindhoven vanuit het noorden. En dan kom ik bij knooppunt Batadorp, waar de A58 en de A2 bij elkaar komen. En ik zie bijna ELKE morgen van die aso's die van de A58 komen, vanaf de meest rechtse rijstrook zonder richting aan te geven (dat is toch een accessoire.... die richtingaanwijzers) van de meest rechtse rijstrook in een keer naar de meest linkse strook, die VIER, jawel, VIER stroken verder ligt. Met als gevolg natuurlijk dat de meeste automobilisten, die op zulke kamikaze acties niet rekenen, gaan remmen. En volkomen terecht. je zou maar zo'n eikel boven op je auto krijgen. Daar zit niemand op te wachten.
Ik ben ervoor dat dergelijk gedrag gewoon veel harder aangepakt moet worden.
Ook las ik ergens dat de mensen niet met hun werk willen meereizen. Zeker vergeten dat we in de jaren 70 allemaal uit de Randstad moesten. Daar zijn Almere, Lelystad en zo uit voortgekomen. En nu zouden we weer allemaal bij ons werk moeten gaan wonen. Daar komt nog bij dat de woningen de afgelopen jaren een X keer duurder zijn geworden. Tel maar uit....
Nee, dan maar elke dag file.
Als die beadoos dan ff 3 jaar niet op vakantie gaat zijn de files opgelost!!
De benzine is toch binnenkort op.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken