Nieuws
'Holbewoners droegen bodywarmers'
De onderzoekers stelden geschiedenisvragen over drie onderwerpen: 'jagers en verzamelaars uit de oertijd', 'prehistorische landbouwers' en de 'middeleeuwse stad.' De onderzoekers kwamen er achter dat de kinderen voornamelijk in clichés dachten. De middeleeuwen kwam er het slechtst van af. Zo werd er bier verkocht in de middeleeuwen, verdienden mensen hun brood met fotografie en maakten mannetjes in roodbruine kleren er de dienst uit. Slechts twee procent van de kinderen weet een helder beeld te geven van de middeleeuwen.
Het vertekende beeld dat kinderen in groep acht van de geschiedenis hebben is zo sterk dat zelfs tekeningen van hoe het er echt aan toeging hen niet op andere gedachten kon brengen.

Volgens de leerlingen van groep acht droegen holbewoners bodywarmers.
Jeugd...
hoe triest het ook is, dit is écht een giller foto
Is het onderwijs er zo zwaar op achteruit gegaan? Ik kan me herinneren dat ik dit soort dingen wel heb geleerd nl foto
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pfffffff en daar komen ze nou mee...
Waarschijnlijk hebben ze leraren en leraressen die voornamelijk boomknuffelaars zijn en vegetariers ;-)
Waar zijn die ouderwetse echte leraren en leraressen gebleven
Vaderlandse geschiedenis is al langer geen vak meer op school, en uit het feit dat mensen niet eens meer weten wie -bijvoorbeeld- Willem van Oranje en en Piet Hein zijn kun je wel zien hoe het komt dat er in Nederland tegenwoordig geen nationaliteitsbesef meer bestaat.
Het onderwijs (evenals de overheid en de media) zijn de afgelopen decennia het domein geworden van geitenwollensokkensaffies die meer heil zien in het bespreken van de geneugten van de multicultuur en het moralistisch benaderen van maatschappijvraagstukken, dan het uit je hoofd leren van het kofschip en een breuk leren delen door een breuk (iets wat de huidige PABO generatie waarschijnlijk ook al niet meer kan).
-Mark Steyn
Holbewoners droegen: luipaardlapjes/pakjes
In de middeleeuwen droeg met vieze oude bruine/groene kleding
de rijkste van de stad waren burgermeester mensjes.
Heel makkelijk was dat toen, dat brouwen... je zet de thermostaat gewoon op de juiste temperatuur of je zorgt dat de airco in het klooster goed staat.
Het grote probleem was alleen de brandstof voor de combine en de trekker, want ze hadden nog geen goede methode gevonden om de diesel te transporteren.
Maar goed, best wel triest dat de kids van tegenwoordig zo weinig geschiedenis kennen. Toen ik in klas 3 zat (groep5) hing er een grote rol behang aan de muur waarop een hele gedetailleerde tijdlijn getekend was door de leraar en elke week hadden we een paar keer geschiedenis les.
Enkel duurt het altijd even voordat ook die dure boeken worden aangepast.
But now we are awake!.
Sommige antwoorden zijn gewoon stom (fotografie), maar van sommigen zie ík de fout al niet in (en ik ben echt benieuwd waarom bier kopen fout is, ik haal dat er niet uit), dus hoe moeten kinderen van 11, 12 jaar dat weten?
Zeker in de middeleeuwen al gaf men kinderen vaak bier in plaats van water, omdat het ziektes door besmet water tegenging.
Maar het is inderdaad schandalig dat de kennis zo te wensen overlaat.
dan werden wir, um so mehr, einer Einheit werden.
Holbewoners waren hoogstwaarschijnlijk Homo Erectus..
Deze Homo Erectus, hadden niet de kennis van taal. Ze zijn dan ook erg simpel verjaagd door de Primitief, maar vergeleken bij erectus, intelligent communicerende Cro Magnon mens.
But now we are awake!.
zou dat bier van tegenwoordig daar nog geschikt voor zijn.. ? Schuimen doet het iig! foto
Kortom ze leren er erg weinig over geschiedenis en met aardrijkskunde staat het ook al niet zo best. Hoe een moslim zich moet wassen enzo voor hij gaat bidden in de moskee daarentegen werd er wel zorgvuldig ingepompt en "verhalen "over de mensen in de derde wereld die werden ook wel uitgebreid behandeld foto Dat wordt dan wel weer behandeld in de tijd dat ze dus eigenlijk geschiedenis en aardrijkskunde zouden moeten leren. Het was me een raadsel wat die zaken er nou eigenlijk mee te maken hadden. foto
Hm, maar het nieuwsbericht is best triest; zo slecht het onderwijs is geworden.
in de winter eet dat hooi en dat is toch gemaakt van gras? foto
foto
btw. ik dacht dat ik laatst ergens zag dat de bodem van wat nu een pizza genoemd wordt door de romeinen eigenlijk als bord gebruikt werd, en helemaal niet meegegeten werd.
Ach weet je, ik kreeg ook pas noemenswaardige geschiedenis op de middelbare school. Hoewel...vanwege tijdgebrek werd het hoofdstuk van de VOC koopvaardij maar overgeslagen foto
De geschiedenis die ik kreeg op de basisschool ging voornamelijk langs me heen. Zo zijn kinderen: kinderen denken in algemeenheden. Het had me eerder verbaast als kinderen zomaar even wat feiten en jaartallen kunnen opdreunen. Want dat is geen natuurlijke manier van kennis verkrijgen. Om eerlijk te zeggen: ik ken alle feiten en gebeurtenissen uit de geschiedenis ook niet en ik ben toch behoorlijk hoog opgeleid. Ok, uitspraken als "holbewoners dragen bontjassen" zal ik nooit doen, maar het zijn verdomme kinderen. Kinderen die in een totaal andere wereld zijn opgegroeid. Zij kunnen het moeilijk voorstellen dat er vroeger zoiets was als mensen die in grotten wonen. Het interesseert ze ook niet en wellicht is het ze niet eens geleerd. Waarom zouden ze het moeten weten dan?
Kinderen op de basisschool en ook daarna worden naar mijn mening opgezadeld met een heleboel "kennis" die ze niet nodig hebben, op de verkeerde momenten en in de verkeerde vorm. Kinderen hoeven op de basisschool niet te leren dat er holbewoners waren. Kinderen moeten zich door middel van het spel en sociale interactie leren omgaan met andere mensen. Ze moeten zich ontwikkelen tot mensen die in de maatschappij kunnen functioneren. Laat al die zielige mannetjes met hun geschiedkundige feiten zich maar op late leeftijd terugtrekken in hun kamers. Ik hecht aan dat soort overbodige kennis geen waarde. Zeker niet in de kindertijd. Want ik weet dondersgoed dat als het kind eenmaal klaar is met het voortgezetonderwijs en hij kiest voor een studie geschiedenis, hij binnen 1 maand alle feiten in zijn hoofd ramt terwijl het in de kindertijd gewoon voor belasting en verstoring van de ontwikkeling zorgt.
Pfff die spannende geschieden verhalen die de leraar dan vertelden.
Daar werd best wel veel aandacht aan besteed.
Je kon een kanon afschieten...zo zaten we te luisteren.
Maar is dat tegenwoordig echt niet meer? Lijkt er wel op.
Jongens....zal ik jullie eens over vroeger vertellen? foto
Reversed in time, proceed in time
Swallowed by dimensions
Swallowed by the flames
That they'd rather see their faces fill with flies
All when I'd want to keep white roses in their eyes
BDW: geschiedenis heeft als doel om een groep mensen of een persoon in beeld te brengen inderdaad. Geen jaartal. Wel handig is als je bepaalde zaken in een tijdvak kan plaatsen zodat je snapt welke ontwikkelingen leiden tot iets.
Wil jij namelijk zeggen dat je de tweede wereld oorlog als een achterhaald feit ziet omdat het iets is van vroeger? Of heb je nu werkelijk niks geleerd van de geschiedenis?
Mijn belangrijkste les is nog altijd... wij mensen leren niet van onze fouten en blijven gewoon een stelletje stomme gekken. Zo klaar als een klontje!
Daarom zie ik geschiedenis het liefst van de basisschool verdwijnen en vrije keuze worden op het voortgezetonderwijs (evenals alle andere vakken). Tot op een leeftijd waarop mensen zelf in staat zijn om te kiezen en op een neutrale wijze de kennis kunnen nemen van het vak. Waarom zou het ze opgelegd moeten worden en waarom schreeuwt iedereen moord en brand dat het slecht gesteld is met het onderwijs omdat kinderen een paar feiten niet kennen? Ze komen vanzelf in aanraking met de geschiedenis. Al was het maar omdat hun vervolgopleiding, op wat voor vakgebied dan ook, altijd de geschiedenis van het vakgebied (inclusief belangrijke mensen en ontwikkelingen) doceert.
Kga me maar eens opgeven voor een museum foto
P.A.
Maar goed. Jij bent dus de personificering van de oorzaak van ondergang van het onderwijs: je wil dat kinderen d.m.v. 'spel' en 'sociale interactie' opgroeien en zich ontwikkelen. Waar dat toe leidt zien we allemaal heel goed: kinderen die dus niet weten wat de middeleeuwen zijn. Je bent vast trots op de PABO'ers die jouw stijl van onderwijs ook zo goed uitdragen!
Ik ben opgevoed met een schop onder mijn kont (ook op school) en heb gewoon data moeten stampen. En weet je wat? Mijn sociale ontwikkeling heeft daar NIETS onder geleden! Bovendien weet ik vreselijk veel van geschiedenis, aardrijkskunde, spelling en rekenen - de normale basis- en middelbare school zaken.
Nee, de generatie die volgens jouw methodes zijn opgeleid. Die kunnen nog geen 'd' van een 't' onderscheiden, weten niet in welk continent Belize ligt en weten niet hoeveel 1/5 + 3/7 is. Maar ze kunnen wel heel goed 'omgaan met anderen' volgens jou.
Soft moralistisch gezever. Leren omgaan met anderen doe je maar in je eigen tijd, op school leer je kennis.
-Mark Steyn
En wat dan nog als kinderen niet weten wat de middeleeuwen zijn? Als ze later geen geschiedenis gaan studeren is die kennis totaal overbodig. Ik heb ook HAVO oude stijl gedaan en moest ook jaartallen stampen. Die ben je na een aantal jaar echter helemaal weer kwijt. Terwijl er andere nuttigere dingen zijn om te leren waar je wel je leven wat aan hebt.
In de informatiemaatschappij die we tegenwoordig hebben gaat het er niet om dat je kennis in je lange termijn geheugen hebt, maar dat je kennis kan vergaren op een makkelijke en simpele manier. Je kan wel mooi je aardrijkskunde goed kennen en de wereldkaart in je hoofd hebben gestamd, maar wat heb je er concreet aan? In de tussentijd heeft de jonge generatie dat stampen overgeslagen, maar hebben ze wel geleerd hoe ze zelfstandig kunnen reizen, hoe ze om moeten gaan met mensen en hoe ze informatie verzamelen. Vervolgens tikken ze de plaats van bestemming in in een routeplanner en kunnen vervolgens geheel zelfstandig reizen.
O wacht, jij kan rekenen. Nou, gefeliciteerd hoor. Al je jonge jaren die jou dat gekost heeft. Terwijl de nieuwe generatie zich beter sociaal heeft ontwikkeld, meer weet over het leven dan de generatie daarvoor en alle taboes bespreekbaar heeft gemaakt. Kijk, daar heb je wat aan. En die rekensommen? Dude, mijn PC kan dat beter. Of te wel: dom stampwerk is vervangen door intelligentie. Dat had jij ook moeten doen.
Je hoeft niets te weten, als je maar weet hoe je het kunt opzoeken.
Om antwoord te kunnen geven op die vraag, is het gewoon van belang dat je weet hoe de mensheid gekomen is waar ze nu zijn. Ik ben het ermee eens dat jaartallen stampen misschien niet het meest belangrijke is van geschiedenis onderwijs, maar dat je niet eens kunt beseffen dat holbewoners echt nog geen bodywarmers en t-shirts hadden, dan klopt er echt iets niet.
Maar ja, het onderwijs gaat hoe dan ook sterk achteruit. Ik ben nu zelf bezig met de opleiding voor leraar scheikunde en tot mijn verbazing hoorde ik dat "Zuren en Basen" niet langer tot de examenstof van HAVO en VWO hoort. Voor de duidelijkheid, de classificatie van zuren en basen is een van de belangrijkere zaken binnen de scheikunde. En zo zijn er ook voor andere vakken dingen geschrapt die toch eigenlijk best wel heel belangrijk zijn.
Ik hoor zelf bij de generatie die nog wel "ouderwets" les gehad heeft en ik pluk daar nog dagelijks de vruchten van. Ik kan zonder pc of rekenmachine dingen uitrekenen (handig bij de kassa om te zien of ze niet te veel rekent, bijvoorbeeld), ik kan over een breed scala van onderwerpen meepraten, omdat ik het in een context kan plaatsen van dingen die ik vroeger geleerd heb, enz. enz.
Wat mij betreft gaan we ook gewoon weer terug naar die werkwijze, want er zijn toch genoeg mensen in Nederland die ondanks dat ze niet zo sociaal-emotioneel geknufeld werden heel goed uit de verf komen op dat gebied...
Sinds de invoering van de Mammoetwet (1957) is het onderwijs enorm afgegleden.
Alle linkse luchtballonnen die de revue hebben gepasseerd (middenschool, studiehuis, etc.) hebben de boel alleen maar verergerd. Koppel daar ook nog eens de modieuze 'afwijkingen' aan (60% van de kinderen is dyslectisch en de overige 40% heeft ADHD) en het is duidelijk dat wij amper anders dan kneuzenonderwijs te bieden hebben. En de huidige overheid? Die zet in op kenniseconomie.....
Het voordeel voor de (linkse) bestuurders, is dat we hele generaties kweken die voor het overgrote deel niet kritisch zijn, omdat ze simpelweg over onvoldoende feitenkennis beschikken. Hoe simpeler het volk, hoe gemakkelijker zij zijn te controleren c.q. te sturen. De speerpunt van het linkse model is altijd een overheid geweest die zoveel mogelijk centraal regelt. Een dom volk is daarbij een enorm voordeel. Om het onderwijs daadwerkelijk weer op niveau te brengen hebben we nog wel een paar (centrum-)rechtse coalities nodig. De opiniepeilingen wekken echter weinig hoop.
Dat die parasiteert op de samenleving in zijn geheel, moet natuurlijk verzwegen worden.
Waar zijn die ouderwetse echte leraren en leraressen gebleven
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Ik denk dat die ergens in een foetus-houding (of feutus, kan me niet schelen) in een hoekje liggen te huilen...........EN DAAR MOGEN ZE BLIJVEN OOK! foto
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Je hoeft maar op Fok! te kijken om te zien dat zeker de helft van de users het verschil tussen 'd', 't' en 'dt' niet kent.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
wat is dat verschil dan? foto
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
een breuk leren delen door een breuk
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
daar heb je tegenwoordig machines voor foto
dat je moet kunnen spellen ben ik helemaal mee eens, maar delen is gewoon zinloos foto
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ach, kom op, dat is onzin. Iedereen weet dat het door de Flintstones komt. Daar hadden ze immers in het stenen tijdperk al tv.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
jah, wat een eikels! gelijk verbieden die flinstones foto
Kortom geschiedenis is erg belangrijk. De nieuwe generatie is niet beter sociaal ontwikkeld, maar ze zijn meer individueel aangelegt. Ik zeg niet dat dit fout is maar het is wel een verschil. Verder is dat reken erg belangrijk. Je hebt wel computers om alles uit te rekenen maar je zult deze kennis nodig hebben om nieuwe computers te ontwikkelen. Een integraal uit rekenen zonder dat je weet wat het inhoud is totaal zinloos.
En dat van die route planner is helemaal een ramp, neem nu de eerste planner die je op startpagina staat. Deze leid je standaart om naar elke drive in van de MCdonald (meerdere malen meegemaakt). Als je dan geen kaart kan lezen, ben je een slachtoffer van je eigen domheid.
Kort om het oudewetse ondewijs was zo slecht nog niet ookal komt het in aanmerking voor enkele verbeteringen.
Ik vind het schandalig dat een HTS opleiding zijn nivo met 20% om laag moet gooien om dat de HAVO studiehuizen en andere systemen hebben ingevoerd. (Dit is echt gebeurt )
Today is tomorrow's history.
Ik interresseer me in bier en het wordt al eeuwenlang gemaakt.
Werd er dan iets geruild tegen bier om aan bier te komen? Heus niet iedereen brouwde het zelf thuis hoor, en iedereen dronk bier natuurlijk. Net als nu. Hehe
Ik ben het wel met je eens dat op een jonge leeftijd al deze kennis erin stampen (ontopic: blijkbaar op een verkeerde manier ook nog) geen tot weinig zin heeft. Kan iemand zich nog duidelijk iets herinneren van de geschiedenis lessen van de basisschool ? Ik kan me meer herinneren over de geschiedenis lessen op de middelbare school. Ik heb er ook examen in gedaan. DÁN leer je het pas echt. Op de basisschool is het vaak een moeten-weten in mijn opinie foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken