'Gamesindustrie te duur'
De gamesindustrie is een van de snelst, zo niet de snelst, groeiende industrieën in de wereld. Met een omzetstijging van bijna 20% in 2008 is het duidelijk dat games zeker niet zomaar uit ons wereldbeeld zullen verdwijnen. Toch is het huidige model van de industrie één die het niet lang meer vol kan houden volgens Mike McGarvey, voormalig CEO van Eidos en nu manager bij OnLive. Hij ziet dat de huidige prijzen voor games te hoog liggen in vergelijking met online games en dat er gewoon te veel keuze is. Dat is niet goed voor de consument en ook niet voor de industrie.
Dat er een enorme groei is wil ook niet zeggen dat het goed gaat met de gamesindustrie. Veel grote publishers zoals Electronic Arts, THQ en Take Two hebben de laatste tijd rode cijfers laten zien, en de groei van webbased games en kleine arcadetitels zal zorgen dat dat nog veel erger gaat worden als die bedrijven zich niet aanpassen. Dat zegt ook Jeff Brown, woordvoerder voor EA. Het bedrijf draaide vorig jaar een omzet van vier miljard dollar, maar liet ook een verlies noteren van honderden miljoenen. Hij denkt dat de goede bedrijven al aan het kijken zijn naar hoe de industrie zal gaan veranderen in de komende jaren.
Het huidige probleem met de markt is met name dat het voor ontwikkelaars bijna onmogelijk is om nog langer winst te maken op hun producten. Net als met Hollywood moeten de meeste ontwikkelaars hopen op een blockbuster om nog uit de kosten te komen. Dat komt met name door de extreem gestegen kosten met de nieuwe generatie consoles. Waar een game ontwikkelen voor de Xbox, PS2 of GameCube nog zo'n $10 miljoen kostte, exclusief marketing, moet een ontwikkelaar al snel $25 miljoen investeren voor de Xbox 360 of PS3. Met een verkoopprijs van $60 per game komen de meeste ontwikkelaars er niet aan om genoeg te verkopen om de kosten van ook marketing en licentieregeling te dekken.
Het zou goed gaan met de industrie als elke titel minimaal een miljoen keer over de toonbank gaat, maar volgens analisten is het gemiddeld aantal verkochte exemplaren van een game slechts 150.000. Dat klopt met wat Nintendobaas Reggie Fils-Aime vertelt over de Wii. Een game voor dat platform moet een miljoen keer over de toonbank gaan voor er winst gemaakt kan worden en dan liggen de prijzen daar gemiddeld lager dan bij de concurrentie, waar dat aantal nog hoger ligt. Van de bijna 500 games die verkrijgbaar zijn op de Wii wisten maar zestien dat magische aantal te halen, negen daarvan zijn nog van Nintendo zelf ook.
Volgens analisten is de enige oplossing op dit moment het verlagen van de prijs voor de consoles zelf. Als er meer exemplaren verkocht worden is er een grote basis om op te bouwen. Er zijn op dit moment ongeveer 20 miljoen PS3s en Xbox 360s in de wereld verkocht en zo'n 50 miljoen Wiis. Met name voor de high-def consoles is het dan ook lastig om genoeg exemplaren te verkopen. Daar komt dan nog bij dat consumenten voor de iPhone veel goedkoper kunnen gamen, vaak niet meer dan zes dollar per spelletje.
De gamesindustrie was jarenlang de industrie die omzet wegsnoepte bij Hollywood en de muziekindustrie, maar nu lijkt er intern ook een worsteling te zijn tussen verschillende modellen. Het ene bedrijf kiest voor games die met name op licenties rusten, zoals Disney en Activision, andere denken dat de toekomst zit in ingame advertising. Dave Williams, senior vice president voor het Nickelodeon Kids en Family Games netwerk, ziet games ook meer als een tv-programma dat je consumeert dan een product dat je koopt.
Meer gamenieuws lees je natuurlijk op FOK!games