column
Fitna de Film
‘Dat gaan de mensen drinken,’ voorziet Rikkebot.
Jaak gelooft er niks van. ‘Als ge denkt dat een Belg hiervoor zijn bier gaat laten staan.’
Antwoord van Rikkebot: ‘Jaak, ge zijt een kind. Het is geen kwestie van smaak.’
Lekker of niet, het succesverhaal van de coke and the smile is verplichte kost voor iedereen die iets wil worden in de reclamewereld. Coca-Cola, McDonald’s, Harley-Davidson, Nike en Kluun: het gaat niet om smaak en kwaliteit doet er al helemaal niet toe. Het is allemaal marketing. Een mooie leugen verzinnen en blijven herhalen, net zo lang tot het verzinsel transformeert tot iets wat verwarrend vaak voor waarheid wordt aangezien. Dat is marketing.
Voor wie daarin carrière wenst te maken of hogerop wil, hier nog twee fenomenen ter analyse. Beide verdienen acute opname in de handboeken der marketeers.
Casus 1: de film van Geert Wilders. De hele wereld praat en schrijft erover, waarschuwt ervoor, steekt er vlaggen om in brand, bidt of demonstreert ertegen, wordt er boos van of probeert het te negeren. Tevergeefs: De Film van Wilders is overal en niemand kan eraan ontkomen. Première moet nog komen, recensenten nu al laaiend.
Alleen: er ís helemaal geen film. Dat wil zeggen, er wordt beweerd dat er een film is, maar niemand heeft ’m gezien en elk bewijs voor het bestaan ervan ontbreekt. Is er dan eigenlijk wel een film? Misschien wel, misschien ook niet.
Een dreigende clash of civilisations om een film die niemand gezien heeft en die misschien wel helemaal niet bestaat. Van de tegenstanders mag je niet voor zijn; de voorstanders accepteren geen tegen – dat geeft een vuurtje dat voorlopig niet is uitgewoed. En onze Geert maar olie gooien. Vaten genoeg, gretige vlammen, wereldbrand. De beste marketingcampagnes drijven op een massa idioten.
Wat besluit dan de verstandige mens? Eerst maar eens zien of die film er komt; zo ja, kennisnemen van wat daarin precies gezegd wordt; vervolgens besluiten dat Life of Brian beter is. Tot die tijd: gewoon naar je werk gaan, twee ons groente twee stuks fruit, leuke dingen doen, lief zijn voor mekaar.
Casus 2 in de bundel niet te missen materiaal voor de reclamejongens en -meisjes van vandaag tot overmorgen: godsdienst. Élke religie, élk geloof. Want er ís helemaal geen god. Dat wil zeggen, er wordt beweerd dat er een god is, maar niemand heeft ’m gezien en elk bewijs voor het bestaan ervan ontbreekt. Is er dan eigenlijk wel een god? Misschien wel, misschien ook niet. Wat besluit dus ook in dezen hij die met verstand gezegend is? Juist. Doe iets nuttigs, doe iets leuks, en doe rustig aan.
Enjoy en laat je bier niet staan.
En Coca-Cola is natuurlijk erg lekker.
De verdere tips over bier drinken en rustig doen zijn wel een beetje voor de hand liggend. (voor mij dan):D
Dat is nog enigzins onduidelijk.
Ik vermmoed stemmen winnen o.id. want windvaan Bos is al een beetje aan het draaien.
MCB radio 747KHz Middengolf
Ik ben het met je eens dat het bestaan van beide omschreven producten twijfelachtig genoemd mag worden, maar zolang er over gepraat wordt, denk ik dat we toch de optie moeten open houden dat ze er zijn. Dat geldt in meerdere mate voor de film Fitna, omdat dat een directe bedreiging is voor de vrede in de wereld voor zover nog aanwezig. In mindere mate geldt dit ook voor het bestaan van een goddelijke entiteit, omdat deze uiteindelijk de eenheid in de wereld wel weer eens terug zou kunnen brengen. Het wachten is op het moment dat Christenen, Joden en Moslims inzien dat ze hetzelfde geloof aanhangen, maar met een paar kleine verschillen in opvatting.
En een film die de vrede bedreigt? Laat me niet lachen foto
Het is de media die hiervan een hype maakt, niet Geertje zelf, hij maakt er alleen maar gebruik/misbruik van. Als de media hier niet op had gezeten was er helemaal geen kloot gebeurd.
De media moet zich es realiseren wat voor pure kracht zij hebben om de mening van het volk te manipuleren (zie als voorbeeld de V.S.). Nederland gaat dus ook die kant op ben ik bang.
Goed colum. En niemand heeft de film gezien en toch weet iedereen wat er in voor komt. Ik lag me dood als iedereen het mis heeft!
Ik durf te wedden dat ze kleine stukjes laten zien van de koran waarin gewoon letterlijk staat hoe ze moslims aansporen tot geweld. Niets bijzonders, allang bekend en een grote hype. Wilders heeft precies wat hij wil, heel veel (internationale) aandacht, waar niemand het fijne van weet behalve onze Geert!
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken