Pac-man

Pac-man werd ontwikkeld door Toru Iwatani van Namco. Hij kreeg de inspiratie toen hij een pizza zag waar een punt uit was. Het spel werd in 1980 uitgebracht en kreeg de naam PUCK MAN mee van het Japanse 'pakupaku' wat zoveel betekent als je mond open en dicht en open en dicht doen. Toen het spel in Amerika werd uitgebracht werd de naam veranderd in Pac-man, uit angst voor creatieve vandalen. Het spel werd een grote hit, in het eerste jaar werden bijna 100.000 arcade automaten verkocht.
In 1981 kocht Atari de rechten om een versie te maken voor de Atari 2600. De kwaliteit hiervan was echter heel slecht en de monsters knipperden zelfs zo erg dat men ze spookjes noemde om de fout te camoufleren. De spookjes kregen ook namen en nicknames, de rode heet Blinky ("Shadow"), de roze Pinky ("Speedy"), de licht blauwe Inky ("Bashful") en de oranje Clyde ("Pokey").
De eerste keer dat Pac-man perfect werd uitgespeeld dateert pas uit 1999. Voor een 'perfect Pac-Man game' moet de speler alle 255 levels uitspelen, een maximum aan punten halen en nooit gepakt worden. Billy Mitchell haalde dit en noteerde hiermee de maximale score van 3.333.360 punten.

Afijn, Pac-man dus!

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music." -- Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989