Assetto Corsa

Anderhalf jaar na release op de PC kwam Assetto Corsa dan eindelijk uit voor de consoles. Deze op en top driving simulator heeft in die tijd een harde kern fans vergaard en is zeker geen game die je gemakkelijk oppakt als je slechts zo af en toe eens een racegame speelt. Nadat eerder 'die andere drive sim' Project CARS op de consoles verscheen, is er vanaf nu eindelijk concurrentie op dit vlak.

Het genre waarin Assetto Corsa zich schaart, heet sim racing videogame en in zeker tweederde hiervan slaagt de game zeer goed, echter lijkt het wel alsof ontwikkelaar Kunos Simulazioni het belangrijkste deel is vergeten. Het is overduidelijk een echte sim, met zeer veel mogelijkheden tot tunen, een enorm detail in de vormgeving van de auto’s en het is overduidelijk dat er een enorme focus ligt op de wegligging en besturen van de auto’s. Iets wat ik zelf bijvoorbeeld erg gaaf vind, is dat in tegenstelling tot de meeste andere games je echt het gevoel hebt dat je auto een verlengde van jezelf is. Je zit niet in de auto, maar je bent één met je bolide. Wanneer je bijvoorbeeld in een KTM X-bow kruipt en je knalt over de curbs, dan zie je de vering van de wielen ook keihard heen en weer gaan. Dit soort details maken het verschil in de game, het is duidelijk dat alles gemaakt is door mensen met een enorme passie voor autosport en ze hebben geprobeerd om dit zo goed mogelijk op je scherm te toveren.

Helaas is hiermee ook wel direct al het positiefs wat er te melden valt gezegd. Hierbij kom ik terug op die één derde van sim racing videogame die totaal niet uit de verf komt. Assetto Corsa is een simulator, het is geen game. Het is iets wat het beste tot zijn recht komt op een PC met goede specs, meerdere schermen en een playseat, maar dat is niet waarom je een game speelt op een console. De toegankelijkheid is sowieso al laag, al is dit normaal voor sim games, maar het nodigt ook niet uit om te leren. Je hebt bijvoorbeeld nog wel een racelijn die je aan kunt zetten om je een beetje te helpen, maar deze is niet dynamisch en klopt daarom ook vaak voor geen ene meter. Op deze manier een erg nutteloze feature die meer frustratie oplevert dan echt iets goeds.

Het menu is heel statisch en zeer onoverzichtelijk, er wordt niets uitgelegd wat je allemaal kan en erg intuïtief is het ook niet. Je kunt een single race doen, wat challenges proberen met specifieke auto’s, of een carrière starten. Echter merk je in de eerste carrière-race dat je niet eens te zien krijgt of je iets goed hebt gedaan of niet. Na even goed kijken zie je dat je top 3 moet finishen of anders moet herstarten. Je voelt geen enkele vorm van beloning als je wint, maar je mag een event afstrepen van je lijstje en dan op naar het volgende. De meeste events zijn überhaupt geen races, maar time attacks of andere vormen hiervan. Het draait overduidelijk om het zo snel mogelijk rondjes rijden op een lege baan en hierbij zul je jouw auto’s moeten tunen. Hierbij word je echter niet geholpen, dus je moet al veel ervaring hebben met zulk soort games om überhaupt te weten wat je moet doen.

Daarnaast is de game gewoon geen erg lekkere port, er zijn pop-ups van de omgeving in de verte te zien en ook de standaard instelling voor sturen met een controller is afgrijselijk. Het eerste tunen wat je dus mag doen in de game… is de afstelling voor gamen met de controller. Pas daarna kun je gaan concentreren op de afstelling van je auto. Verder mist de game ook gewoon aankleding, er valt niets te unlocken qua auto’s, er is geen echte reden om iets vaker te doen of beter te doen anders dan je rijtje met events afwerken om aan een nieuw rijtje te mogen beginnen. De hoeveelheid racetracks is ook vrij beperkt en grafisch zijn het ook geen pareltjes. De omgeving is flets en doods, de bomen langs de weg lijken vaak wel op sprites zoals je dat eind jaren 90 nog wel eens zag. Beschamend…

Assetto Corsa is een game die zeer goed het echte racegevoel weet over te brengen, maar dit komt totaal niet uit de verf op een console waarbij je toch vaak al relaxend op een bank en een controller in je hand wat rondjes probeert te racen. Zonder een stuurtje is de game überhaupt slecht speelbaar en eigenlijk gewoonweg niet leuk. Houd je van racegames met een uitdaging, houd je enorm van autosport en ben je op zoek naar een geweldige simulatiegame? Koop dan zeker Assetto Corsa, maar dan wel de PC-versie inclusief alle attributen zoals een stuurtje en meerdere schermen. Dat is de enige manier waarop deze game tot zijn recht komt.

Dit is gewoonweg een onnodige port, waar je als console-eigenaar niet eens naar om hoeft te kijken. Er zijn andere racers beschikbaar waar je veel meer plezier uit kunt halen.

• Veel details in de auto's
  • Veel tuning-mogelijkheden