Cd: VA - Hard Bass 2011

Het Gelredome was 12 februari jl. weer het domein van Hard Bass, waar vier teams van DJ's de bezoekers trakteerden op het nodige beukgeweld. Eén lid van ieder team mocht zich daarnaast uitleven op één van de vier cd's die de compilatie van 2011 rijk is. Met daarbij een hele hoop nieuwe tracks uit de kokers van Zany, Max Enforcer, Headhunterz en Josh & Wesz! Welk team weet het meest te overtuigen en deelt de meeste rake klappen uit?

CD 1: Mixed by Headhunterz

Bij de Hard Dance Awards op 26 februari 2011 won 'Heady' maar liefst drie prijzen, waaronder die voor beste Europeese en Internationale DJ. Het is een bevestiging van het feit dat hij op dit moment één van de grootsten in de scene is. Toch missen de liefhebbers van het eerste uur zijn oude stijl met de typische Headhunterz-kick. Zijn laatste producties zijn dan ook niet allemaal even sterk, maar verleerd is hij het zeker niet.

Heerlijk is zijn remix van Blutonium Boy - Make It Loud. De rollende kick in combinatie met de bekende melodie vormt een uitstekend geheel. Een andere remix van zijn hand (en die van zijn maatje Wildstylez) is die van D-Block & S-Te-Fan. De housebreak is een originele ingeving, al was een wat minder harde kick wellicht beter op zijn plaats geweest. Daarna gaat de plaat helemaal los en is het een meer dan waardig alternatief van het inmiddels doodgedraaide origineel.

Compleet uit de toon valt Marcel Woods - The Bottle (Showtek Remix). Saai, traag en daardoor een dood punt, al vroeg in de mix. Doe dan maar het euforische Rockin' Ur Mind van D-Block & S-Te-Fan of het beukende Irreplaceable van Zatox. Of neem nou die bassdrum uit Gimme Love van de Noisecontrollers, daar kun je toch alleen maar blij van worden? De rest is wellicht wat cheesy, maar het zal op een feestje toch wel de nodige kippenvelmomentjes gaan opleveren.

CD 2: Mixed by Zany

Kan deze Brabander stil zitten? Gezien zijn hoge tempo van produceren niet. Want naast zijn eigen alias werkt hij ook nog eens als Southstylers, Donkey Rollers en Mean Machine (samen met The Beholder) en zal hij ongetwijfeld ook aanschuiven bij andere producers van zijn Fusion-label. Dat zijn overigens ook niet de minsten, want nieuw talent als B-Front, Titan, Ran-D en Jack of Sound zijn met hun rauwe stijl snel in populariteit gestegen. Niet gek als je hun platen hoort, want daar zitten toch een aantal pareltjes tussen! Neem nou tracks als Inner Creativity en Haunted: om te smullen!

Dat ook Australië een waardevolle bijdrage levert aan de hardstylescene is terug te horen in Donkey Rollers - Silver Bullet (Toneshifterz Remix). Het is verdomd lastig om een gouwe ouwe plaat te kunnen evenaren, maar deze mannen komen met hun energieke versie van deze track erg dicht in de buurt. Hun samenwerking met twee andere Aussies, de heren van Bioweapon, mag er ook zijn: energiek, duister en lekker rauw!

Dat de beste man zelf kan produceren was al langer bekend, maar onder zijn nieuwe producties zitten ook weer een aantal knallers. Oldskool (feat. Zatox) is doorspekt met sounds die je tegenwoordig niet meer zo vaak hoort, de brute kicks uit Again We Will Rise zullen het vele geluidssystemen lastig gaan maken en de samenwerking met Ran-D is rawstyle in optima forma. Ook Bang The Bass is lekker knalplaatje, jammer dat in de break de hand van Brennan Heart iets teveel merkbaar is.

CD 3: Mixed by Max Enforcer

Een plaat produceren met de titel Epic en dat ook nog eens waarmaken. Dat flikte Max Enforcer samen met Waverider. Een catchy melodie, beukende kicks en zang die ervoor zorgt dat de haartjes op je arm recht overeind gaan staan: deze plaat heeft het allemaal! Dat geldt in iets mindere mate ook voor hun andere samenwerking op deze cd: Dilemma. Dat hij het ook rauwer kan bewijst hij in zijn samenwerking met Frontliner, wat gewoon een hele dikke ragplaat is.

Een track die het deze zomer op de grote festivals ongetwijfeld goed zal gaan doen is Be As One van Waverider. De pakkende melodie doet meteen denken aan een strand vol feestgangers, een lekker zonnetje op je gezicht en een vette sfeer. Het tekent ook de afwisseling in deze mix, want naast de vrolijkere melodieuze plaatjes komen er ook een aantal lekkere beukplaten voorbij als Feel My Fire en Psycho. De Italiaanse inbreng komt van de heren Zatox en Tatanka, die dit jaar verantwoordelijk waren voor het anthem van Hard Bass. Als Wild Motherfuckers produceerden ze een dijk van een plaat.

CD 4: Josh & Wesz

Niet het bekendste duo uit de scene, maar wel één van de ruigste, deze heren uit Alphen aan de Rijn. Ze maken alweer een tijdje deel uit van het label Hardcopy, van de heren van Deepack. Niet geheel onterecht gezien hun producties. Platen als Devotion, Get Dirty en hun remix van Born To Bounce (van Brooklyn Bounce) zijn verschrikkelijk energiek met een eigen touch. De track Bezoekuur is wat minder spectaculair, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt met een plaat die wellicht de meest grappige naam ooit heeft gekregen. Ei met Ui is een samenwerking met Deepack en gaat los als een Hagenees op Chersonissos.

Dat geldt ook voor een andere Haagse samenwerking: die van Deepack en Luna. I Wanna C Ya is, naar de bescheiden mening van uw reviewer, één van de beste platen van de afgelopen jaren. Een andere topper komt van de hand van Frontliner, die met Discorecord een ongelooflijk aanstekelijke track heeft weten te fabriceren. En wat te denken van Can't Hold Us Back (Zatox feat Sarah Maria) en Speed of Sound (D-Block & S-Te-Fan feat Isaac)? Lekker melodieus met een rauw tintje. Het is de hoofdmoot van de mix van Josh & Wesz dat terug te horen is in tracks van onder andere Alphaverb en Ran-D & Reddix.

De winnaar...

Is overduidelijk de luisteraar, want hoeveel nieuwe tracks wil je op een verzamelaar hebben? Ieder team laat horen wat we de komende tijd van ze kunnen verwachten en daar zitten een heleboel pareltjes tussen! Alles is naar verwachting lekker strak gemixed en dus bieden deze schijfjes een paar heerlijke uurtjes beuken!