Rock Band (US Import)

Dagenlang heb ik ongeduldig naar de voordeur zitten staren, wachtend op het mannetje dat mijn lang verwacht pakket zou komen bezorgen. Na een lange tijd van staren en ellenlang wachten kwam het UPS-mannetje langs met een grote bruine doos, waarin een grote blauwe doos zat waar met grote zwarte koeienletters op stond: ‘Rock Band’. Vol opwinding en enthousiasme heb ik de doos open gemaakt (eerder opengescheurd), een paar vrienden bijeen geroepen, het schijfje vervolgens in mijn PS3 geramd en de instrumenten in ieders hand geduwd. Vanaf dat moment ben ik begonnen aan mijn muzikale carrière als rockster.

Wie kent Rock Band eigenlijk nog niet? Zeker na al het gedoe rondom prijzen, de vraag rondom een Nederlandse release en natuurlijk staat Rock Band bekend als opvolger van concurent Guitar Hero. Maar voor de mensen die helemaal niets van deze game weten, een klein geschiedenislesje. Harmonix, de makers van Guitar Hero 1 en 2 (Guitar Hero 3 is van Activision) dachten dat het tijd was om een stapje verder te gaan dan alleen het gebruik van een gitaar. Door een drumstel, microfoon en basgitaar toe te voegen kun je met een stel muzikale vrienden een eigen band beginnen, waarmee je al spelend op bekende nummers (virtueel) wereldberoemd kunt worden. Dit samenspel van plastic instrumenten en de muzikale taferelen die je moet gaan uitvoeren met vrienden heet ‘Rock Band’.

Wat krijg je bij Rock Band? Nou, het Special Edition pakket voor de PlayStation 3 bevat uiteraard de game, een microfoon voor de vocalisten onder ons, een drumstel inclusief echte drumsticks voor mensen met ritmegevoel en een gitaar voor de gitaar-helden. Dat laatste is trouwens het enige wat draadloos is van de boel. Het drumstel en de microfoon moeten aan een USB poort worden verbonden om te kunnen werken. Daarnaast zul je om de volle potentie van Rock Band te kunnen gebruiken een tweede gitaar moeten aanschaffen.

In Rock Band kan iedere speler een eigen personage creëren met onder andere tientallen (en dan bedoel ik ook echt tientallen) verschillende en aanpasbare accessoires, kledingstukken, haarstijlen, tatoeages en instrumenten. Zodra je personage een haarstijl, gezicht, naam en houding heeft kun je hem (of haar) meenemen in de verschillende modes die beschikbaar zijn in de game. Je kunt een solo carrière beginnen als onderdeel van een band of je kunt er één creëren met een stel vrienden. Het maakt daarbij niet uit of je de game speelt met zijn tweetjes of met zijn vieren. De game heeft daarnaast ook nog eens een duel mode en een online co-op mode.

Mocht je geen vrienden hebben of mochten ze even geen tijd hebben om mee te spelen, dan kun je zoals ik net aangaf een solo carrière beginnen. Ondanks het feit dat je de game in je uppie kan spelen met een van de instrumenten, komt de game pas echt tot zijn recht in de multiplayer, de zogenaamde ‘Band World Tour’ mode. Het is dan de bedoeling om met één tot drie vrienden wereldberoemd te worden door klein te beginnen. Hoe beter jouw band speelt des te meer geld en fans je zult krijgen, daarnaast zal jouw manager jullie belonen met goodies als instrumenten, kleren en natuurlijk grotere podia, verspreid over de gehele wereld. Gedurende de korte laadschermen zul je momenten zien van jouw band gedurende onder andere een fotoshoot, op de voorkant van een magazine, een groot billboard, een albumcover en uiteindelijk zelfs een vliegtuig waar de naam van de band op staat. Jij en je vrienden bepalen dus zelf hoe succesvol jullie band wordt.