Mirror's Edge

Iedereen die games een beetje volgt weet dat Mirror’s Edge eind vorig jaar uitkwam voor Xbox 360 en PlayStation 3. Enkelen vonden het zeer innovatief en enkelen vonden het totaal niets. Hoe dan ook, de game heeft laten zien dat er iets anders mogelijk is binnen het gebied van het first person-genre dan alleen maar schietwerk. Kortgeleden is de game ook uitgekomen voor de PC en met die overgang heeft de game een zeer interessante extra meegekregen.

In Mirror\'s Edge speel je als de runner Faith in een bijna volledig spierwitte toekomst waarbij vrijheid niet echt meer vrijheid genoemd mag worden. Alles wordt strikt in de gaten gehouden door de regering. Faith een (free)runner is daar absoluut niet blij mee. Faith wordt pisnijdig op het moment dat haar zus valselijk wordt beschuldigd van moord. Dit is waar het verhaal van de game voor jou als speler echt begint. Faith zal moeten springen over daken en rennen door de metrotunnels om haar zus te bevrijden en het brein achter het complot te vinden.

Als runner is Faith bekend met allerlei vormen van acrobatiek. Jij zult deze als speler al deze stunts in first person moeten uitvoeren. Zo kun je glijden over de grond, springen over hekken, enorme jumps maken over daken, van muur naar muur springen of dit alles in combinatie met elkaar. De game helpt je de locaties van jumps aan te geven door de “Runners Vision”. Hierdoor ziet Faith bepaalde elementen in de spierwitte wereld rood kleuren. Deze rode objecten kunnen eigenlijk hints genoemd worden, omdat het eigenlijk aangeeft waar je naartoe moet springen of klimmen. Deze hints zullen uiteraard langzaam ophouden zodra je verder komt in de game en zullen op een wat hogere moeilijkheidsgraad zelfs verdwenen zijn. Daarnaast heeft de game ook nog eens een behulpzame waypoint mocht je niet weten waar je precies naartoe moet. Door een simpele druk op de ALT-toets draait de camera naar het punt waar jij zelf ook heen zult moeten. Het is een handig hulpmiddel, zeker als je achtervolgd wordt door een man of tien die je ondertussen ook nog eens beschieten.

Faiths acrobatiek kun je uiteraard ook combineren met agenten die je soms tegenkomt, zo kun je met een simpele druk op de knop de tijd vertragen om een wapen van een agent af te pakken of je kunt de gewapende agent een leuke trap geven vanuit een sprong via de muur. Het uitvoeren van de verscheidene stunts werkt natuurlijk alleen als de controls goed werken en in Mirror’s Edge voor de PC is dat zeker het geval. Zo bestuur je met de muis het zicht, het slaan en het op- en afpakken van wapens. Voor de rest doe je alles heel simpel binnen het bereik van je linkerhand, beter bekend als het “WASD-gebied”.

Bij de meeste games bevat de PC-versie de mooiste graphics en dat is ook zeker het geval bij Mirror’s Edge. “Waarom?” De game ziet er op de hoogste grafische instelling echt waanzinning uit, maar het bevat een extra die de consoleversies niet hebben. Mirror’s Edge heeft namelijk de mogelijkheid om de game te spelen met de nieuwe Ageia PhysX mogelijkheid. Door een Gefore 8 kaart of hoger in je bezit te hebben, kun je het spel op een nog realistischere manier spelen. Door deze toevoeging zal glas op een veel realistischere manier breken en neervallen en zal het glas ook daadwerkelijk blijven liggen. Kogelgaten zullen licht doorlaten in donkere schachten, de wind zal de vaandels langs de daken realistisch doen wapperen en water zal op een realistische manier neervallen en breken. Uiteraard kun je die objecten ook beïnvloeden, maar de gameplay zal er absoluut niet mee worden aangetast als je het vergelijkt met de consoleversies. Zo kun je bijvoorbeeld plastic, glas en stof kapot maken. Het is een leuke toevoeging die de game net iets realistischer, mooier en vooral amusanter maakt.

Jammer genoeg krijgt de game naast de optionele Ageia Physx mogelijkheid verder helemaal niets nieuws. Het verhaal is nog steeds erg lineair en je zult in een uurtje vijf of zes al klaar zijn met het spel. De game bevat naast de verhaal-modus ook nog \"Time trial\", \"Chasing ghosts\" en \"Speed run\". In “Time trail” leg je een parcours af in een zo snel mogelijke tijd en in “Chasing Ghosts” probeer jij sneller te zijn dan je ghost, of die van een andere (online) speler. Vervolgens kun je in “Speed Run” proberen hele levels van de campaign zo snel mogelijk af te leggen om de snelste te zijn van de van de wereld. Ook dit is een online-feature. Alle scores kunnen uiteraard online worden geplaatst op de Leaderboards.