Warhammer Online: Age Of Reckoning

WAAAAAAAGH!!!!! Enkelen zullen denken, ‘wat zegt hij nou weer!’ maar de kenners weten meteen waar het over gaat, namelijk om een oorlogskreet uit de Warhammer-franchise. Dat is namelijk het gevoel dat je krijgt bij deze game, want er is namelijk een MMORPG gemaakt dat plaatsvind in het Warhammer-universum, genaamd Warhammer Online: Age Of Reckoning. Maar zal Warhammer Online kunnen concurreren met bijvoorbeeld de ‘mega’ populaire MMORPG World Of Warcraft?

Voor degenen dat zelfs nu nog niet weten wat een MMORPG, hier een korte uitleg: MMORPG staat voor “Massive Multiplayer Online Role Playing Game”. In dit soort spellen kun je een zelfgemaakte character vanuit het niets opbouwen naar een heel sterke character. Dit doe je door exp te vergaren en te levelen. Het is aan jou de keuze hoe jij jouw karakter traint, welke uitrusting jij hem/haar geeft, welke quests jij vervult en op welke tempo jij het wilt behalen. Dit alles doe je in een enorme online wereld. Is het allemaal duidelijk? Mooi zo!

In de wereld van Warhammer draait het vooral om Realm vs Realm(RvR), beter bekend in de MMO-universum als Player vs Player(PvP). Je kiest eerst op wat voor server jij zou willen spelen: Core, Open RvR en RP. In een Core server zul je pas aangevallen worden zodra je allebei RvR aan hebt staan of in een van de toegewijde RvR gebieden rondloopt. In Open RvR ben je waar je ook bent altijd een doelwit als een vijandelijke speler jou ziet en in RP(Roleplaying) draait het echt puur en alleen om het opbouwen van jouw character. En bij de servers zul het eerste minpunt van de game ontdekken. De meeste servers in de game hebben een lage populatie, waardoor je op de meeste servers vrij weinig mensen tegenkomt zodra je enkele levels verder bent. Hierdoor zul je, je dus mogelijk sneller gaan vervelen, een andere server uitzoeken, een High-server opzoeken of simpelweg gewoon stoppen met spelen. In een game waar het ‘vooral’ draait om RvR zijn een stevig aantal spelers eigenlijk wel cruciaal. Maar misschien is het simpelweg een kwestie van tijd voordat meer spelers gaan spelen.

Nadat je de server keuze hebt gemaakt, begin je eerst een van de twee factions te kiezen waarvoor jij wilt vechten, de Forces of Order of de Forces of Destruction. Aan de Order kant staan de Dwarfs, Empire en High Elves en aan de Destruction kant staan Greenskins, Chaos en Dark Elves. Zodra je faction en ras daarin hebt gekozen kies je, je klasse (mage, warrior, enz.) en je het uiterlijk van je character. Nadat dat is voltooid, is de tijd gekomen om je eerste stap te maken in de online wereld van Warhammer. De controls zijn voor de MMO-kenners heel simpel op te pakken, zo zullen de meesten shortcuts al snel te vinden en diegene die minder bekend zijn met MMO’s hoeven alleen maar bovenin hun scherm te kijken voor de verscheidene icoontjes. Daarnaast krijg je ook nog eens hulp door middel van hulp icoontjes die het duidelijk maken hoe alles werkt in Warhammer online.

Het doen van quests in Warhammer is vrij simpel. Zodra je een bepaalde quest hebt geaccepteerd krijg je (logisch) de informatie en objectives van die quest, maar in tegenstelling tot andere MMO’s krijg je niet alleen een naam of doodgewone punt op je map, maar ook een zichtbare rode doorzichtige wolk op je kaart, waar die objectives zitten. Hierdoor zit je altijd goed voor als je die gewenste quest probeert te voltooien zolang je binnen dat gebied zit. Dit is enorm handig en bespaart frustraties mocht je, je afvragen waar iets zit. ‘Verwart?’ Bekijk dan even de onderstaande screenshot van mijn map, om een indruk te krijgen. Aan de andere kant zitten er wel enkele onduidelijkheden in de tekst van quests, zo kan het voorkomen dat je een bepaalde quest hebt behaald, maar geen venstertje krijgt en er niemand is waar je die quest naar toe kan brengen. Na wat gegoogle kwam ik erachter dat er soms quest-items zijn die je moet lezen of gebruiken(klikken dus) om een quest te voltooien, maar dat wordt niet aangegeven in de quest. En inderdaad je leest het goed, je hoeft soms alleen maar op je quest-item te klikken in plaats van het teruglopen naar de character om je quest te voltooien voor exp-points.

Wat uniek is in Warhammer zijn de Public quests. Zodra je een van deze vele gebieden betreedt, krijg je vanzelf rechtsboven een objectivesbalk. Deze quests kun je doen, maar hoef je niet te doen. Als je toch besluit om ze te volgen en de vereisten behaald zul je naar een volgend ‘stage’ gaan met steeds sterker wordende wezens tot je het uiteindelijk voltooid. Het behalen van Public quests levert je extra armor, experience en renown points op. Het voordeel aan Public quests is feit dat je het altijd kan doen wanneer jij wilt, weg kan gaan wanneer jij wilt en het alleen of met meerdere kunt doen, je wordt niet beloond voor je daden, maar voor het voltooien. De items die je wint van Public quests krijg je op basis van geluk en niet op ‘het eerst is, eerst maalt’.
‘Renown points?’. Renown points zijn punten die je kunt verdienen door middel van het verslaan van vijandelijke spelers en public quests te voltooien voor jouw ras. Deze punten leveren je beloningen op die je nog betere wapens, armor en vaardigheden geven.

De Warhammer wereld is verdeeld in drie verschillende gebieden: Elves vs High Elves, Empire vs Chaos en GreenSkins vs Dwarfs. Deze gebieden zijn weer eens verdeeld in vier ‘Tiers’ die de levels netjes gescheiden houden, zo zul je bij level tien naar tier twee gaan, bij level twintig naar tier drie en bij level dertig naar tier vier. Het lijkt heel liniear als je de map voor het eerst bekijkt, maar ondanks dat de rassen in drie verschillende gebieden gescheiden van elkaar zijn, zal het wel mogelijk zijn om elkaar op te zoeken en je dus niet gedwongen wordt om alleen het gebied van je eigen ras te volgen.
In Warhammer online draait het zoals ik net aangaf om Realm vs Realm. Het draait voornamelijk om het bevechten van andere spelers en het ervoor zorgen dat jouw faction wint. Dit doe je onder andere door scenario’s te spelen, RvR-quests te voltooien en door in de laatste tier het vijandelijke ras uit te schakelen door een reeks van quests te volgen om tot het Endgame te komen. Hoe dat eindigt weten alleen degenen die al zover zijn of het al daadwerkelijk hebben behaald.

De graphics en animaties in Warhammer online zijn niet slecht, maar ze zijn ook niet geweldig. Zo zullen omgevingen er prachtig uitzien net als de verscheidene characters en monsters. Characters zien er daarnaast lekker afwisselend uit door de mogelijkheid van het ‘Dyen’ (kleuren) van je armor. Maar jammer genoeg zijn er in Warhammer online ook voldoende voorspelbare bugs in animaties van jouw character en verscheidene vijanden, daarnaast zijn de graphics zijn absoluut niet zo mooi als bijvoorbeeld: Age of Conan. Wat gelukkig wel sterk en bugfree is, is de soundtrack. Net als alle andere Warhammer games klinken ze weer episch en groots en de geluiden van het doden van monsters, vijandelijke mensen, het casten spells en aanvallen klinken A-ok.