Film: Towelhead

De ouders van de 13-jarige Jasira Maroun (Summer Bishil) zijn gescheiden. Jasira woont bij haar moeder en haar vriend in het zuiden van Amerika. Omdat haar moeder vindt dat ze het omgaan met mannen moet leren, verhuist de puber naar haar vader in Texas. Haar vader, een Amerikaan van Libanese afkomst, hanteert strenge normen en waarden. Hij is trots op zijn afkomst, maar voelt zich tegelijkertijd ook een echte Amerikaan. Towelhead is het verhaal van een opgroeiende tiener in een vreemde omgeving, die verlangt naar begrip.

De vader van Jasira woont nog niet zo lang in een Texaanse ‘suburb’, dus op een dag komen de buren Vuoso kennis maken. Jasira krijgt een baantje als babysitter van haar buurjongetje, iets waar ze allebei niet echt blij mee zijn. Op één van deze oppasmiddagen, komen de twee de stapel playboys van buurman Travis Vuoso (Aaron Eckhart, The Dark Knight, Meet Bill) tegen. Jasira is zo nieuwsgierig dat ze er één mee naar huis neemt. Als de buurman dit ontdekt, komt hij het blad terughalen. Ze wordt verkracht door Travis en is zo verward dat ze haar mond houdt.

Op school gaat het ook niet bepaald van een leien dakje. Jasira vindt het moeilijk om zich aan te passen. Ze wordt uitgescholden en veelal genegeerd. Omdat ze thuis ook niet echt iemand heeft om mee te praten, raakt ze een beetje in zichzelf gekeerd. Op een dag ontmoet ze Thomas (Eugene Jones III), een Afro-Amerikaanse jongen uit haar klas. Als ze na een etentje bij zijn ouders door haar vader wordt opgehaald, vindt haar vader dat hij te schande wordt gezet. Ze mag Thomas niet meer zien. Haar vader heeft zo zijn eigen perikelen: een opgroeiende tiener, een nieuwe vriendin die hij niet vaak ziet en een vete met de racistische buurman. Dan is er ook nog een zwangere buurvrouw wiens man in Jemen zit. Ze probeert Jasira op het rechte pad te houden en beschermt haar waar ze kan. Volg je het nog? Op een avond komen al deze kleurrijke karakters bij elkaar en escaleert de situatie rond Thomas en Jasira.

Towelhead is een compleet verhaal over een opgroeiend meisje van Libanese afkomst. Rond de tijd van de oorlog in Irak is dat geen fijn gegeven. Tel daar bij op dat ze haar seksualiteit begint te ontdekken en je hebt een interessante film. Want hoe vergezocht de gebeurtenissen af en toe ook zijn, ze zorgen er wel voor dat je blijft kijken. Dit komt ook door de vele karakters die de film rijk is. Elk geeft weer een toevoeging aan de puzzel van de film. De personages zijn misschien getypecast, maar het acteerniveau is hoog. Dit maakt deze typisch Amerikaanse film erg geloofwaardig en gewoon leuk om naar te kijken. De naïviteit van Jasira stoort geen moment, omdat je je voor kunt stellen wat ze doormaakt. Een makkelijke manier om je met de hoofdpersoon te identificeren, we zijn toch allemaal pubers geweest? Towelhead is voor iedereen die mainstream drama’s liever overslaat, maar van te zware kost maagzweer krijgt.

Label: Indian Paintbrush Releasedatum: 4 juni 2009 Kijkwijzer:
Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd’s in Film, Tv & Radio.