Film: Sex and the City

We hebben er even op moeten wachten maar het is de perfecte timing: tijdens het EK voetbal komt dan eindelijk de Sex and the City film uit. De mannen kijken naar het voetbal, de vrouwen kunnen weer genieten van het leven van de vier dames in New York. Vier jaar heeft het geduurd (onder andere door geruzie over salarissen) sinds de laatste aflevering van de serie. In die vier jaar is er natuurlijk een hoop gebeurd. Hoe zien de levens van Carrie, Miranda, Charlotte en Samantha er nu uit?

In de laatste aflevering van de serie zagen we hoe columnschrijfster Carrie (Sarah Jessica Parker) toch nog een happy end beleefde met haar Mr. Big (Chris Noth), waarmee ze al zes jaar in een knipperlicht relatie zat. We zien Charlotte (Kristin Davis) die met haar man Harry een Chinees kindje adopteert, Samantha (Kim Cattrall) die eindelijk verliefd is geworden op een man en Miranda (Cynthia Nixon) die met haar man Steve en zoontje Brady naar Brooklyn is verhuisd. Vier jaar later heeft Carrie drie bestsellers geschreven, is ze verloofd met Mr. Big en zijn ze op zoek naar een huis. Charlotte is helemaal gelukkig met haar man en dochtertje en ook Samantha is nog steeds samen met haar ‘Smith’, ze wonen samen in Hollywood. Alleen Miranda lijkt enkele problemen te hebben met het combineren van privé en werk. Het is zonde om teveel te verklappen van de gebeurtenissen in de film, maar het moge duidelijk zijn dat er veel gebeurt en dat dit niet alleen maar vrolijke dingen zijn.

Zo vernieuwend en taboedoorbrekend als de serie was, zo ‘gewoon’ is de film nu. Je kijkt niet meer op van de verschillende seksscènes, de beelden van New York, de hippe clubs en de (driehonderd) verschillende outfits. We hebben het allemaal al een keer eerder gezien. Enige verschil is dat de dames ouder en serieuzer zijn geworden. Dat is in de film goed te merken; er zit net iets te veel drama in en te weinig humor. Al heeft Charlotte hier en daar zeker weer haar grappige momenten en is ook Samantha weer goed op dreef. Maar toch is het allemaal net iets minder.

Dat wil echter zeker niet zeggen dat de film niet vermakelijk is om naar te kijken. Zeker als je fan was van de serie zul je ook plezier beleven aan de film. Bijna alle oude bekenden zijn terug en het is eigenlijk gewoon een lange aflevering van 2,5 uur. Zoals Carrie in de openingsscene van de film al zegt: het draait allemaal om "labels and love".

Label: Paradiso Entertainment Releasedatum: 12 juni 2008
Kijkwijzer: Waardering film: