CD: Flip Kowlier - De man van 31

De ereburger van het West-Vlaamse Izegem, Filip Cauwelier, beter bekend als Flip Kowlier, is alweer 31. De prijsvraag: "Hoe luidde de aanvankelijke titel van zijn verlate album" is helaas gesloten. Bleek te moeilijk te zijn. Die moeilijkheidsgraad geldt gelukkig niet voor het nieuwe album van Kowlier. De 'Grotste Lul Van't Stad', zoals hij de Brusselmans-film Ex-drummer luister bijzette, is in de "contente fase" van zijn leven. Terecht?

West-Vloamse boerenwijsheid
De plaat opent aanvankelijk nog ingetogen met 'Eindelijk': kalm, melancholisch maar zeker niet het sterkste nummer van de plaat. De pakkende, vrolijke single 'Donderdagnacht' belooft al een stuk meer: qua tekst even onbezorgd als de muziek, over stappen in het West-Vlaamse uitgaansleven.
Een stuk zwaarmoediger klinkt 'Onder Nen buom', dik aangezet met strijkers, maar nergens te zwaar. De verbluffende eenvoud van zijn teksten riekt naar West-Vloamse boerenwijsheid: "Ik è geljird // Dat rap kan kjirn // Bie dait wilt of niet // Soms doet da zjir". Het is even cijferen, maar daar kan geen duur Latijn tegenop. Het klinkt allemaal zo simpel en vanzelfsprekend. Dit is geen kunstacademiemuziek of pretentieus aandoend knip- en plakwerk. Kowlier zingt net zo makkelijk liedjes over wintersport ('Elikopter'), als over liefde ('Caravan') of seks ('Meiske') zonder plat, banaal of flauw te worden.

Behalve makkelijk toegankelijke, maar duurzame nummers als 'Donderdagnacht' en 'Niemand' staan er ook meer poppy en minder lichtzinnige songs op dit derde album van Kowlier. Is 'Niemand' een ideale tweede single, het cynische 'Ilse zegt' ondergaat naarmate het nummer vordert een gedaanteverwisseling. Er zijn zelfs typische basloopjes te horen die zo uit de mouw van Kim Deal getoverd hadden kunnen worden. Is 'Ilse zegt' nog een geraffineerde popsong, met het naar de Pogues neigende 'El Mundo Kapotio' heeft ook dit album zijn feestelijke climax bereikt. Na de voorlaatste, tiende track 'Niemand' eindigt het album met de titeltrack even bescheiden als het geopend werd: met een lieflijk luisterliedje.

Content
'Content' is het verstaanbare woord (ook voor "Ollanders") dat Kowlier meerdere keren in zijn teksten terug laat komen. En "zuo content" kan hij zijn. Flip Kowlier móét zich wel tevreden voelen na het maken van deze plaat. Hoe is het mogelijk dat deze man van 31 die zo moeilijk te verstaan is, in de categorie Nederlands taalgebied waarschijnlijk dé plaat van het jaar heeft gemaakt?
Maar wat koop je voor lovende recensies? Niets! Je kunt maar beter gewoon dít album kopen. Niet goed, geld terug. Daar zijn we immers "Ollanders" voor. Mocht Vlaanderen na een eventuele onafhankelijkheid écht niet bij ons willen horen, dan kopen we het wel op deze manier.

Label: Petrol Releasedatum: 27 augustus 2007